♥ Samsö andra dagen.......

Idag skulle det ske.....

Vi lämnade Mårupsgården tidigt denna morgon och cyklade iväg.....bonden på gården hade redan upplyst oss att det skulle bli en varm o solig dag med uppemot 30 grader...

Vårt boende kunde knappast ha blivit bättre än så här, med tanke på att Labyrinten som råka ligga så oförskämt  nära....och bara väntade på mig... några kilometer bort.


Förväntansfull var jag då detta var det stora huvudmålet med resan och att det blev just  Samsö.
Lite skyltar vid entren fick oss att stanna upp innan vi passerade dom stora portarna...
Väl vid entren kunde man köpa sig ett häfte med frågor som man kunde använda som hjälp.
Vid varje t-kors inne i labyrinten fanns det en fråga som skulle besvaras och det alternativ man valde, visade sen vägen till vänster eller höger...om det blev rätt...skulle detta taga dig till Labyrintens hjärta som var ett tempel....ytterligare 4 andra figurer skulle hittas, men det var det inte någon som gjort hitintills fast dom letat där i över 4 timmar....

Vi följde upp med några frågor....när vi sen märkte att dom var för lätta, slutade vi att följa frågorna...det kändes inte som det skulle vara någon större sport då.
Nöjet skulle ju vara att klura ut vägarna själv, och att på så vis kunna hitta rätt. 

Fakta...
Labyrinten är lika stor som 12 fotbollsplaner

Tillbaka i gångarna som vi nu hade traskat runt i ca 1 timme..utan något resultat.
Men nu helt plötsligt stod vi framför ett utsiktstorn....hoppet tändes...
Men tji fick vi....längst uppe såg man endast grantoppar och grantoppar så långt ögat nådde.

Alltså ingen som helst hjälp.....
Ner igen.....samma gångar....vi kom inte vidare....många så identisk lika och mixade med blindgångar...eller så gick man bara runt runt i cirklar....ibland stötte man på några vedtravar, som man tänkte att....dom ska jag lägga på minnet.....fast det blev till ingen nytta det heller då man efter ett tag upptäckte att det fanns exakt likadana på flera ställe....

Så svårt trodde man ju inte det skulle vara...och av fem gömda saker hade vi inte hittat en enda.

I vårt irrande ville vi tillbaka från start och testa en annan utväg...men att bara hitta dit...var svårt....hur som helst....så lyckades vi komma ut ur det värsta snurret....och när man nästan givit upp...

Då helt plötsligt befann vi oss framför templet....YES....
och sen trilla det på ytterliga 2 saker....
I jakten på dom sista upptäckterna hade vi hamnat rakt vid utgången och vi beslöt oss för att vara färdiga...värmen hade oxå börjat kännas av samt hade vi en aning trötta ben.

Upp på cyklarna igen...och vi passerar Nordbyn....
Vilken idyll.....så vackert...här var dom absolut finaste och mest välskötta husen på hela ön....alla dessa små mysiga kullerstensgator som fylldes upp med  med skånelängor och halmbeklädda tak.....så pittoreskt!

Mitt i byn fanns deras egen tillverkning av Samsö ölen......klart vi tänkta "sponsra" den tillverkningen....

I svenska kronor räknat....är det den dyraste ölen jag någonsin köpt 42kr för en halvliter;)
(inte pub pris medräknat)
Men kunde ju vara gott att ha med sig på resan som gick vidare till den nordligaste delen utav ön.....Issehoved.

Ett kuperat landskap öppnade upp sig...på vissa ställe gick det minsann undan i backarna,
synd bara att man skulle ta sig hem samma väg....hade gärna haft dom nerförsbackarna då med ;)

Men det var en härlig utsikt som vänta, solen hettade på, så  vi belöna oss direkt med att inviga det nordligaste plurret....kallt som attan, det blev ett snabbt dopp och sen njöt vi vidare på stranden tills det var dags att ta tag i cyklarna och trampa hemåt igen!  

image547

image461

Kommentaren Sparas
Postat av: Pialotta

Åh så trevligt du berättar om din semester på Samsö.. Jag har aldrig varit där, men det lockar ska jag medge. Cykla på en ö är verkligen toppen och så mycket ögona får se.. Själen får ro av allt det vackra runt om. Det där med labyrinterna verkar hur spännande som helst:-)
Tack för din resa med alla foton därtill.
Kram o ha en fin lördag/söndag.

Postat av: Caroline

Egen öl hade de också, det var värst :) Kram

2007-08-25 @ 10:41:53
URL: http://aliceiunderlandet.webblogg.se
Postat av: ejmis

Vad charmigt det verkar vara där.

2007-08-25 @ 19:49:36
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Gunnel

Hade det varit jag som blev insläppt i labyrinten hade jag virrat där än kan jag lova.
Måste be någon av ungdomarna ladda hem det där bildprogrammet åt mig. Det är så läckert och det blir så fina presentationer.

2007-08-25 @ 19:50:11
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: solgudinna

Nu blir jag sugen på att åka dit.
Kram

2007-08-25 @ 20:53:20
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: sara

Hej du! =) det var trevligt att träffas. Du har en väldigt fin sida. Jag skulle oxå vilja ha en egem design men jag förstår mig inte på det :( men men vi synes väl igen snart, om inte så blir det väl dop & bröllop kanske hehehe ;) kramar från mig

2007-08-26 @ 00:32:57
URL: http://habibi.webblogg.se
Postat av: Mia

Oj, vilka fina bilder, det ser verkligen härligt ut och husen är verkligen såååå vackra!

2007-08-26 @ 11:18:52
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Nette

Samsö låter och ser ut som ett underbart ställe men själv hade jag nog aldrig vågat mig på....eller rättare sagt i...labyrinten - varit skräckslagen för att aldrig hitta ut igen! Kram! :)

2007-08-26 @ 12:50:35
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Josefine

Hej. Du sa ju igår att du aldrig hade läst min blogg så nu tycker jag att det e dags :)! Och det va roliga lekar igår förresten....men vi fuskade inte! Ha det bra! God natt

2007-08-26 @ 23:19:21
URL: http://jirre.webblogg.se
Postat av: Bobby

Klockrena foton som vanligt, det tackar vi för.Kram Bobby

2007-09-06 @ 20:53:07

image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback