GOTT NYTT ÅR!

image746

image745

Nu är det inte lång tid kvar innan vi ska fira in det nya året (2008).......utanför mitt fönster smälls det och skjuts raketer  för fulla muggar och så har det iofs varit här hela veckan.

Tänker på alla djur som lider...utav detta tidiga smällande....

image748


På den tiden då jag hade mina egna hästar, så när nyårsafton närmade sig 12 slaget...gick jag alltid ut i stallet och tände ljuset och satte på radion ganska så högt.....så att övriga ljud och ljus inte blev fullt lika markanta...hästar vet jag är ett av dom djuren som reagerar oerhört starkt på detta skjutande och smällande...eftersom hästen också är ett flyktdjur...försöker den fly när den upplever något hemskt....vilket inte är lätt med 4 väggar runt om sig en sådan här nyårskväll.   

/Detta var bara en tanke som jag ville dela med mig/

Nu  vill jag också passa på att önska er alla......

Ett riktigt.......
image747






Mot ljusare tider....

Tittut..image742.......kanske dags att krypa fram efter allt  jula-ståhejet igen...!

En sak är säkert, nu har det vänt och att vi går mot ljusare tider....

Här flyter dagarna på som vanligt och inget större revolutionerande har egentligen hänt!

Firade julen hos släktingar i Helsingborg...och tomten hitta minsann också dit, en hel del paketer blev det...och vissa måste jag tyvärr byta av en eller annan anledning...och det känns inte så värst lockande att ge sig ut i mellandagsrean, men är så illa tvungen om bytesrätten ska gälla!

Fast att jag tagit ut några extra semesterdagar från mitt ena jobb så är jag ändå inte riktigt ledig, det är nämligen dags för den årliga bokföringen samt en  inventering som väntar vid årsslutet och det jobbet ligger definitivt inte på min Tio i topp lista.... image737

Inventeringen innebär att allt varulager ska räknas och det är noga, är förpackning bruten så får man göra en uppskattning utav mängden som finns kvar...samt bokföras...sedan skall varans pris anges innan skatt.......

Detta är absolut  medaljens baksida av att vara egen företagare...  image738

Igår blev det en sväng ut i snålblåsten vid havet.....tittade upp mot himlavalvet fick syn på något gult som lyste.....först blev ja rädd..
Fast den rädslan satt inte i så värst länge.....allt var över på en  kvart! image739

Så här ser följande dagars skitprognos ut......


Någon som har en bättre prognos att erbjuda... I så fall sätter jag mig på första bästa tåg ;)

När går solen upp och ner hos DIG...???    Länk finns
här!

Torsdag (27/12)
Mulet och regnskurar.
3 till 9
Sydlig 6 m/s
Sol upp: 08:30

Sol ner: 16:11
Fredag (28/12)
Molnigt och regnskurar.
2 till 8
Västlig 7 m/s
Sol upp: 08:28

Sol ner: 16:13
Lördag (29/12)
Mulet och regnskurar.
3 till 7
Sydväst 5 m/s
Sol upp: 08:27

Sol ner: 16:15


Men dagen har ialf tilltagit med 7 minuter...(alltid något sa han som fick se Åmål)

Bildbevis på kvarten....

image740


image741




image736

GOD JUL

image734Pust och suck....  det blev en riktigtimage734 
hektisk arbetsvecka....
Det var inte ens lönt att fundera på att 
blogga, då ögonen gick i kors framåt kvällen.

Alla vill ju bli fina i håret till jul, så jag har klippt för glatta livet både här  i min salong samt på ett äldreboende så det har blivit ganska så långa och tuffa arbetsdagar, samtidigt ska man hinna med allt annat runt om kring som att köpa dom sista julklapparna.....

Men nu är den värsta julstressen över och imorgon kommer förhoppningsvis....
image730


Så jag vill önska er alla en riktigt.........GOD JUL


image735

image737



Julklappstips!

I söndags var det meningen att vi skulle åkt över till Ven, men vädret var inte så lockande som dom hade lovat....
image728
Istället styrde jag kosan till Centersyd som är ett större shoppingcenter, där byggs det  ut för fulla muggar med bl.a  ytterligare ett våningsplan, och massor av nya affärer ska flytta dit och vissa har visst redan etablerat sig!
image728
Fick syn på en ny öppnad affär som såg spännande ut....Lush hette den och affärskedjan  finns än så länge bara på några platser i Sverige....förutom då Löddeköpinge  så finns den i Stockholm, Göteborg, Gävle, Luleå, Västerås, Uppsala.
image728
Haha...detta såg nästan ut som smygreklam, men jag lovar jag har ingen procent för den marknadsföringen;)

Nu undrar säkert någon.....Kom till saken.... Vad fanns det där....?

"Tidernas grej"...och det ligger väldigt bra i tiden  nu när det snart är dags för det "STORA" ÅRLIGA "JUL-BADET"
image727


LUSH är alltså en Godisaffär för tvålar mm.

Veganvänliga alltså inte testade på djur!
image728
Det roligaste var själva produktens utformning......vissa tvålar likna en ost, glass eller en bakelse mm.
Jag slog till och köpte en tvål man betalar alltså efter tvålens vikt och sen fick man den inslagen med ett papper som likna det man får i köttdisken tillika med dito sortens kvitto som man får påklistrat i charketuridisken.
image728 

Ska bli kul att se minen på den personen som får den här julklappen i år.


Saken är den att vi vuxna som firar julen ihop köper var sin present för ca 75kr och sen spelar vi tärning om julklapparna.... den som slår en sexa bestämmer vilken julklapp den vill ha, även om man har fått ett paket kan man mycket väl bli av med det igen, då vi spelar ett X- antal bestämda runder.
image728
Visar nedan några exempel från Lush...fast dom ska nog både ses och upplevas i verkligheten då dom sprider härliga dofter....

image727
Länk för den som vill kika närmare på
produkterna 


image634

Vilken helt underbar dag!

Här vakna man upp till bästaimage726-skensvädret för en gång skull, och det var minsann länge sedan sist och väldigt välkommet.

Visserligen borde jag åka och köpa dom sista julklapparna, men jag kan inte förmå mig att vara inomhus på något köpcentra när det är ett sådant strålande fint väder utanför.

Egentligen ingen fara på taket, har några sparade semesterdagar som jag tänkte  utnyttja nu i veckan som kommer.

Istället valde vi att åka ut till havet som ligger vid Örbys Ängar och där  gick vi i flera timmar och fick lite härlig ljusterapi, risken är kanske annars stor att man får en släng av "vinterdepp" i det här gråmulna vädret som vi haft den sista tiden.

Nu har temperaturen krypit ner något och ligger strax runt nollan och så ska det visst förbli  fram till jul enligt danskens väderprognos...så någon vit jul lär det inte bli.

Imorgon ska det visst bli lika fint väder, så vi har redan bestämt oss för att ta image724 över till Ven,  och eventuellt tar vi cyklarna med och image725 runt lite på ön...samt packar med oss stora picknick korgen!

Lite bilder från dagen!

image716

Upplyst manet.....;)

image717

Det här vet ja inte vad det ska föreställa en slags buske/träd, kanske rent utav ogräs.
Dom växte ialf en liten samlad klunga och höjden var ca 2 till2½ meter höga.
Jag vet att tidigare gick här en massa smågrisar och bökade i marken, kanske detta rent utav är ett resultat :))

image718

Ryas Golfklubb....

image719

Borde heta brygga :)

image720

Solnedgången som belyser lusthuset..

image721

En upponedvänd manet i solnedgången......

image722

Ha det så skönt därute i Sveriges avlånga land.. och..  "Trevlig Tredje Advent"


image634

Världens kanske "farligaste" kram..

Man kan knappt tro att detta händer på riktigt!image715
image716

Den lilla lejonungen tillhörde en cirkus som turnerade i Colombia.
Där fick den uppträda för publiken, men bakom kulisserna misshandlades och vanvårdades den.
Då kom Ana Julia Torres till räddning.
Hon tog den svaga och skadade lille ungen till sin park för övergivna djur, skötte om den dygnet runt och fick den att bli frisk och pigg igen.
När den unge lejonhanen blev stor fick han flytta till ett zoo i närheten.
image716
När Ana Julia Torres åkte för att besöka lejonet, fick hon ett mottagande som hon sent kommer att glömma!
image716
För lejonet hade inte glömt  den "ängel" som en gång räddat honom.

Först fick Ana en stor "lejonpuss" som följdes av både kelande och en massa goa kramar!
image716
Det kallar jag sann kärlek mellan en människa och ett djur!

Titta och njut!


image634

Utmaning

image716                                                                              image716

Jag har blivit utmanad av
Carina
Utmaningen går ut på att skriva en önskelista med 7 önskningar.
Det behöver inte vara materiella ting eller realistiska önskningar.
Utmana 7 bloggare att göra detsamma.

Jag önskar att......image716


1. ......En riktigt bra systemkamera, samt en fotoutbildning.
2. ......Hitta en ny bostad, ett eget hus eller bostadsrätt kan göra det samma,
..........gärna med trädgård!
3. ......Om nummer 2 slår in vill jag även ha en hund, gärna en schäfer.

4........Resa till något varmt och soligt ställe, åh komma tillbaka när det är vår i Sverige.

5. ......Att jag och min övrig familj, släktingar, vänner får vara friska o krya!

6. ......En jorden runt resa!

7. ......Kunna prata många språk flytande.
image716
Utmanar ingen speciell, utan den som känner för det hoppar bara på!

image634

Danslektioner.....

image716Hade aldrig kunnat drömma om att det skulle vara så kul att dansa!image716
image714


Har faktiskt en liten filmsnutt på mitt senaste dansnummer.....

Åh glöm för all del inte ha ljudet på.........Kika in 
här


image634

Ska det här bli min årliga pellejönstradition!

     
  image716Har jag gjort bort mig nu igen!  image716

Idag på middagen körde jag iväg för att handla, svängde in bilen i en liten parkeringsficka, stiger ur bilen och hinner komma iväg några meter, när jag stannar upp igen och fundera på om jag låste bilen.
Ett väldigt vanligt fenom när det gäller mig och att låsa bilen.
image708
Men nu bar det sig inte bättre än att under tiden jag fundera så kom det fler bilar inkörande till parkeringen och jag drog mig något närmare trottarkanten för att inte bli påkörd, väl uppe på trottoaren började jag huka mig för att kunna se om låsknappen var uppe eller nere, för en massa ljusreflexer ställde till det, så jag fortsatte att ta mig framåt som en "hugatjackaindian" och bara fixerade blicken på om det skulle bli någon förändring.....i reflexerna.
image709
Väl koncentrerad sprang jag rakt in i lyktstolpe med huvudet före, min första reaktionen var, var ih*vete kom den stolpen ifrån...?? Sen AJsom....och därpå rätar man upp ryggen  överdrivet bakåt som om det skulle göra saken ogjort, allt händer på några sekunder, i nästa sekund vänder jag mig om för att se om någon uppmärksammat min lilla uppvisning....
image710
Klart som korvspad.....framför mig sitter en tjej i en bil och gapskrattar....gissa om man
känner sig billig:)

image714


Förra året vid juletid hände något liknande mig....Jönssonligan går igen!

Jag åkte ut till ett shoppingvaruhus och hade en hel lista med på saker som skulle inhandlas.
Ja for så klart kors o tvärs mellan affärerna efter allt som skulle fixas.
image711
Väl inne på Team Sportia gick jag och prova en massa träningskläder och fundera på om det var rätt färg och så.
Kunde inte bestämma mig så ja lät det bero.
image712
På vägen ut ur affären gick ja i mina egna tankar och studerade min inhandlingslista  kanske mest för att spara tid för klockan börja gå mot stängningsdax, tittade upp lite hastigt från min lista bara för att bekräfta att utgången låg på rätt håll.
image708
Men i detta fallet hade det nog varit smart att kolla en gång till  för "pang i bygget " ja gick rakt in i skyltfönstret med bestämda steg.....jag missa utgången med 2 meter!
image709
Jesus Christ vad ja blev snopen, utanför stod ungar och gamla och gapa.
Dom undra nog vilken galning som försöker gå ut genom skyltfönstret.
Efter det skynda jag mig ut från affären och jag vägra att höja blicken och få ögonkontakt med någon.
Som en katt med "svansen mellan benen" avlägsnade jag mig snabbt  från platsen.
image712
Är det fler än jag som gjort bort sig skulle vara kul att höra ??

image634

Ordlös Onsdag "Smaklös"

image706

Vill du gå med på "temat" Ordlös Onsdag kika in
här!


image634

En saga blir sann!

image694
Då kom äntligen den stora dagen då det blev dags att besöka vår gamla ponny!
Tanken var att jag och dottern skulle åkt tillsammans till Falsterbo, men hur vi än vände och vred så fick vi ingen ledig tid som passa oss båda samtidigt.
image700
Därför åkte jag iväg den här första gången ensam, ville inte utmana ödet och vänta längre, hur det än är, så är ju 16 år iofs ingen ålder på en häst, men man vet ju aldrig vad som kan hända, eftersom resan har varit så lång att hitta Cooper igen efter alla dessa år.
image701
Efter att ha studerat sjudygnsprognosen var valet lätt så i tisdags när solen sken, startade jag min lilla färd söderut.
image703
Räkna lite lätt på att det skulle vara ca 7½ mil dit, den första biten körde jag längst E6:an
under körningen satt jag i mina egna tankar och fundera på vårt återförenande, skulle han känna igen mig tro..?
image700
När jag avverkat  5-6mil började skyltarna visa både Falsterbo o Skanör, ju närmare jag kom resans mål ju mer for tankarna, jag är en så otroligt känslig person och berörs väldigt mycket  när det gäller både återföreningar och avsked, så under resan gång hann där trilla både en och två tårar ju mer jag tänkte på mötet med Cooper.
image701
Ja ringde till Coopers ägare en mil innan Falsterbo och då skulle hon möta upp mig vid stallarna!
image704
Väl framme i Falsterbo parkera jag bilen och klev ur, nu skulle jag först träffa Coopers ägare, vi har ju bara talats vid per telefon sedan tidigare, så jag hade ingen aning om vem jag skulle titta efter, men efter en stund kommer där fram en tjej med samma undrande blick som jag...och fråga... är det Coopers första ägare....jajamensan svara jag  sen gick allt av sig själv, hästfolk är oftast väldigt enkla personer så allt bara flöt på, vi hade ju massor att prata om.
image700
Vi tog oss fram till stallarna, jag trodde att han kanske stod  inne och väntade, men han gick ute i hagen...en bit därifrån!
image701
Ivrig var ju jag att få se honom, när vi kommit fram till hagen stod där en välbekant vän och syna mig först!
image702
Ägaren gav honom  ett äpple sen gick vi in i hagen, jag kommer ihåg honom som en ganska så lugn häst i hagen, men direkt när vi kommit in i hagen visade han direkt upp ett ärevarv att han minsann lärt sig att bocka....kanske det var en liten vink till mig!

image693

Mitt första intryck var att han hade blivit ännu större, färgen var också lite obekant eftersom jag aldrig hade honom klippt och därmed var han ljusare i pälsen än vanligt, då ägaren hade klippt honom samma dag så att han skulle vara fin när jag kom och hälsa på!

Köpte med mig en hel påse morötter, man kan ju inte komma tomhänt en sådan här dag!

image695

Vi tog in honom i stallet, där stod vi och kela en stund sen gjorde vi honom iordning för en ridtur!

Ägaren ville visa hur duktig han blivit i dressyr!
Så hon red några runder sen ville hon absolut att jag skulle upp och rida en sväng med och det kändes underbart att åter sitta på hans rygg!

image696

Måste säga att han har fått det jättebra och jag känner att hans nya ägare är en väldigt rejäl människa som vill hans bästa i alla väder.

Efter avslutad ridtur fick Cooper ett välförtjänt kvällsmål i sin utebox.

image697

Han bor verkligen mitt i "gräddan" för bara ca 100 meter därifrån finns dom  berömda Falsterbotävlingarna man kan följa på TV varje år och jag tror bestämt att han redan lärt sig ett o annat därifrån!

image698
Här syns det lilla stallet där han bor, boxarnas översta dörrar står alltid öppna och det är bra för hans hosta som faktiskt mer eller mindre försvunnit!

När vi var färdiga i stallet körde vi hem till Coopers ägare, jag hade med mig både filmer och bilder som vi satt och titta på under tiden vi fika och hade det trevligt!

Nu har vi bestämt att vi ska hålla kontakten och nästa besök är tänkt till vårkanten, då ska vädret förhoppningsvis vara lite ljusare så att det finns bättre förutsättningar så att Caroline också får träffa sin lilla älskling!

image699

Länk ifrån tidigare berättelse om
Cooper

image634











BILDSKÄRMS-RENGÖRING!

Bästa Julklappstipset!     image692

Renare bildskärm än så här får du aldrig.......

Obs!  Ha gärna ljudet på så att du hör instruktionerna!

Testa själv din bildskärm...... 
här

image634

Ordlös Onsdag "Vandrarhem"

image691


image634

BOKTIPSET

image690


Den här boken är uppföljaren till  "Män som hatar kvinnor"

Journalisten Mikael Blomqvist har åter fått nys om ett hett nyhetsstoff.

Journalisten Dag Svensson och hans sambo Mia Bergman har hittat avslöjande uppgifter om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige.

Många med högt uppsatta positioner i samhället, blir utpekade i den här traffickninghärvan.

Lisbeth Salander som befunnit sig utomlands en tid återvänder i samband med detta till Sverige och händelserna i hennes tidigare mörka förflutna börjar åter göra sig påminda.

När Dag och Mia blir brutalt mördade riktas misstankarna mot Salander och en stor polisjakt drar igång.

Salander bestämmer sig en gång för alla att lösa det på sitt eget vis och straffa dom som förtjänar det.

Åter igen korsas Blomqvist och Salanders vägar.

Sammanfattningsvis:

En mycket spännande och välskriven deckare, men man bör nog ha läst "Män som hatar kvinnor" innan man tar del i den här boken eftersom  en del rollfigurer är dom samma.

Den första boken av "millennium triologin" var mycket bra och den här håller samma höga kvalité om än inte bättre.

Nu skall jag ge mig på den sista  boken i millennium trilogin "Luftslottet som sprängdes" 


image607

FILMTIPSET!

image686



Familjen Solomon bestämmer sig för att flytta från Chicago för att ge sin rebelliska tonårsdotter en lugnare uppväxt. 

Fadern (Roy) köper för sina sista slantar  en nedgången solrosfarm i North Dakota där han hoppas kunna försörja sin familj.

Övriga familjemedlemmar förutom frun är den 2 åriga lillkillen Ben som är den ende som tycks se dessa spökgestalter samt visar även tendenser att bli polare med dom döda.

Uttråkade tonårstjejen Jess utforskar huset medan fadern drar ut på solrosfälten.


Men samtidigt som renoveringen av farmen fortskrider börjar pappan i familjen visa tecken på personlighetsförändring, och en olycksbådande stämning sprider sig över den lilla farmen.
Familjen börjar splittras av misstänksamhet, lögner, svek och ondska.

Sammanfattningsvis, en riktig rysare med allt ifrån olycksbådande fåglar i bästa "Hitchcocksanda" medan den till synes lugna farmen drabbas av dom hemsökta.

Svårt att ge puckar men rysarmässigt ger jag  image687image687image687image687



image634

Rita gissa spring!

10 snabba frågor!

Svara 1 X eller 2.... fast på första frågan vill ja ha  alla 3 alternativen i svaret!


image672

image682

(1) Vilket djur är snabbast, börja med den som är snabbaste och rangordna även dom två följande ?

1 Hare
X Hjort   
2 Häst   

image674


image684

image682
(2) Mytlogi....Vilken av följande är havets gud ?

1 Fröja
X Loke   
2 Ägir   
image678


image684

image682
(3) Valspråk......Vilken kung hade följande valspråk, "Med folket för fosterlandet"

1 Gustav V
X Oskar II   
2 Gustav VI Adolf   
image679


image684

image682
(4) Viken av följande landskap har Linnea som landskapsblomma ?

1 Skåne
X Småland    
2 Södermanland 
image675




image684

image682
(5) Romerska siffror, vilken betäckning har det "romerska" talet 100 ?

1 X
X C    
2 D 
image677




image684

image682
(6) Vad är  "Kabbleka" ?

1 Fisk
X Blomma    
2 Maträtt  
image676




image684

image682
(7)  Hur många värmeljus krävs det, om jag staplar dom ovanpåvarann för att nå min längd på 170 cm över havet ?

1 100,3
X 113,3  
2 133,3  
image683



image684

image682
(8) Hur långt flyger en fluga på en timme ?

1 8km
X 1½ mil 
2 3,2 mil  
image673



image684

image682

(9) Vilken av följande produkter behöver en "Bimetallfjäder" ?

1 Termostat
X Brödrost  
2 Motorgräsklippare 
image680



image684


image682

(10) Skådespelaren Johnny Depp medverkar i tre filmer med namnet Pirates of the Caribbean (1, 2 och 3), men vilken karraktär spelar han ?

1 William Turner
X Kapten Jack Sparrow   
2 Kapten Barbossa 
image681

image684


GOOD LUCK!
image685

image634

Här kommer dom rätta svaren!
1. Hjort,Hare,Häst......
2. Ägir.........................
3. Gustav V.................
4. Småland.................
5. C..............................
6. Blomma...................
7. 113,3........................
8. 8km..........................
9. Termostat..................
10. Kapten Jack Sparrow


Ni var jätteduktiga allihopa!
EN STOR.....image688

På delad första plats kom Caroline o Gunnel som lyckades få ihop hela 8 rätt

sen var det ganska jämt fält som följde.
image689

 7 Rätt hade Bobby o Solgudinnan
6 Rätt hade Caroline cc.................
5 Rätt hade Mia..............................

image634