♥ Midsommarafton...

 image418

Här har dom lovat regn till midsommar, så min plan A blir grusad direkt!
Tanken var att åka över till Ven och tälta över natten.....men icke i regn,
Ven är en ljuvlig Ö... OM..."solen skiner"...men knappast i regn och i kombination tält!

Får ta till Plan B och fira hemma hos brorsan istället...där midsommar har firats dom sista åren...

Nu när det vankas midsommar, kommer jag också att tänka på dom sju sorters blommorna som man skall plocka för att sen lägga under huvudkudden och  drömma vidare om sin prins..

Jag har valt ut Blåklinten utav många ....som lyser så härligt blått ute på ängarna!

image413image413image413image413

På svenska kallar vi den (Blåklint)
På danska (kornblomst)
På norska (kornblom)
På finska (ruiskaunokki)
På isländska (akurprýði)
På engelska (cornflower)
På tyska (kornblume)
På latin (Centaurea cyanus)

Blåklint, kallas även blågubbar (Roslagen),
blåkorn (Skåne)

image414

Delar utav blomman kan även användas som dekoration!

Med de ätbara kronbladen kan man t ex pryda en tårta eller en sallad.
Som torkade kan kronbladen användas som te.


Med detta vill jag...
Önskar alla en riktigt..Skön Midsommar...och här med lite samlade intryck från när...

 ♥Svensk sommar är som bäst!♥

image412


image416

Kommentaren Sparas
Postat av: Kristina

Tack, Trevlig midsommar på dig oxå:)

Postat av: Allie

Tack så mycket och jag hoppas du oxå får en riktigt trevlig midsommar! =)

2007-06-21 @ 22:54:25
URL: http://blogg.passagen.se/tsjal
Postat av: Caroline

Ah, ska ni vara hos Stelle Pelle...han sa ju att det bidde inget. Den luringen :) Men man vet aldrig, det kan ju hända att ni får oväntat besök ;) Kram och Glad Midsommar min lilla Mammi!

2007-06-22 @ 08:37:20
URL: http://aliceiunderlandet.webblogg.se
Postat av: Anki

Trevlig midsommar!
Här är helt klar o blå himmel och SOL :-D

2007-06-22 @ 09:58:37
URL: http://anki.webblogg.se
Postat av: Caroline

En underbar midsommar önskar jag er!! Kramar Carro

2007-06-22 @ 10:43:38
URL: http://carolinelanden.blogg.se/
Postat av: Nette

Tack! :)
Jättefina bilder och blåklinten är ju en underbart vacker blomma!
Önskar er en jättefin midsommar också - säg åt grabben att ta det lugnt i Tylösand ;)
(Nu ska jag se om jag får eld i grillen)

2007-06-22 @ 13:53:24
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: sanna panna

GLAD MIDSOMMAR på dej med ju o din familj :)
jo fasen så fort vi fick internet så är man ju tvungen o blogga hihi...
Fina midsommar bilder du hade (alltid fina bilder utom den döda kossan)....kram

2007-06-22 @ 13:57:08
URL: http://raskan99.blogg.se
Postat av: Bobby

Trevligt litet collage.Även du får ha en trevlig midsommar och lägga dina sju centaurea cyanus under huvudkudden.Hoppas på litet sol åtminstone.Kram Bobby

2007-06-22 @ 14:31:22
Postat av: Pialotta

Ja du här regnade det skyfall hela mötet.. oxså idag har det skyat i kapp med sola emellanåt.. vädret råder vi inte över..
Bättre lycka nästa år:-)
Fint kollage du gjort.. det är vårat Skåne i ett nötskal:-)
Kram o ha de gött

2007-06-23 @ 20:21:08
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Paula

Hoppas du hade en fin helg! Här fick vi också ändra planeringen, utan en inglasad altan var man chanslös i ösregnet! Vi valden logen i ladan istället, och fick till en riktigt mysig midsommarstämning!
Ha det gott!

2007-06-24 @ 18:26:22
URL: http://paulaz.se
Postat av: Alkiz

Hej Vännen!!
Hoppas du haft en super fin midsommar, själv har jag varit på Gotland och njutit av det vackra Visby..Helt fantastiskt:)
Vi hade bokat rum på ett hotell och jag lyckades fixa så vi fick Yacuzzi på rummet för bara 200 mer:)...Gutt det var soligt och fint och vi drack rosa champagne med jordgubbar doppade i vanilj yoghurt:) Vi promenerade en massa och åt jättegod mat:)
På tal om det där med ryggen, jo jag har ju haft jätteproblem med ryggen - ländryggen bättre idag som tur e...Men jag kom ihåg när jag gick på sjukgymnastik så fick jag ha lite uppförsbacke på gåbandet som jag gick på...men det var bara 4% tror jag...så inte mycket..Jag kände oxå av ryggen i Visbys alla backar...
Massor av kramar...

2007-06-24 @ 22:45:17
URL: http://blogg.passagen.se/kristallery
Postat av: Think Twice

Kristina-Tack! Detsamma till dig:)
Allie- Tack Tack! Detsamma o trevlig midsommar!
Caroline-Ändrade planer eftersom ven-turen blev inställd...:)Detsamma till dig gumman /Kram
Anki- Härligt..Trevlig midsommar!
Caroline L- Tack och en glad midsommar! /Kramen
Nette- Tack! turen till Tylösand blev inställd som tur var..Lycka till med grillandet! /Kram
Sanna Panna- Tack! *glad* och önskar dig en riktigt trevlig midsommar med! /Kramar
Bobby- Tackar! Det ska ja göra..vill juh helst slippa regndansen! Trevlig midsommar! /Kramen
Pialotta-Tack! Jo bilderna kommer ju ifrån knutarna här!
Ha det gott!/ Kram
Paula- Ja tyvärr så fick nog mer eller mindre hela Sverige packa sig innanför väggarna denna midsommarafton, men helgen blev lyckad trots allt allt! /Kram
Alkiz- Låter som en supermysig helg du haft, blev en ganska lyckad midsommar här till slut, då regnet upphörde och vi kunde sitta ute!
Ja det är märkligt det där med ryggen..att man känner av backarna...borde ju på sitt sätt vara stärkande..men det är det kanske på sikt oxå!
Ha det gott vännen/Kramar

2007-06-29 @ 22:41:45
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: My Karlsson

Tycker om det du skrivit! Skojigt att se en del schyssta saker och inte bara det generella sakerna som man kan se om typ alltid. ;)


image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback