♥ "Reflektioner"

I mitt yrke jobbar jag dagligen med att klippa frisyrer i alla olika stilar som i slutändan skall passa till ansiktet och huvudformen osv, det kan gälla allt ifrån symmetriska till asymmetriska former.

Om vi skulle utgå från att kroppen är symmetrisk, så är det långt ifrån sanningen....
Vilket jag har upptäckt många gånger, då kunden exempelvis  vill ha håret klippt så att det täcker halva örat.

Tittar jag då rakt fram i spegeln på kunden, kan jag märka att öronen inte sitter på samma höjd, och att det ibland kan skilja upp till en centimeter i överkanten på örat, så här råder det tvist för di lärde....
Vilket ska man rätta sig efter örat eller den vågräta linjen, därför brukar jag ta upp den diskussionen i samspråk med kunden så att slutresultatet kan bli det bästa möjliga.

Här nedan skall jag redovisa lite experiment om hur det egentligen förhåller sig, om vi bara utgår ifrån ansiktet och dess form.

För blotta ögat kan ansiktsformen se ut att vara liksidig.
Men i verkligheten så är den något helt annat om man synar den lite djupare i sömmarna.


image589

♥ Tisdagstema "Gammal"

Barnasinnet har jag kvar......

Men här är det är nog bara att inse fakta.....att jag är för gammal för att sitta på den här "gungankan" eller heter det "gunghäst"...månntro......!?

image587

image588

♥ Från en klarblå himmel

Lite från helgen!

Med ett strålande fint höstväder, packades picknickkorgen och färden  gick till Frostavallen (Ullstorps strövområde ) en utflykt som gick i repris sånär som på årsdagen, då vi var på samma plats i fjor runt den 20 september.

Den här lilla vandringsleden ligger  alldeles bredvid en liten sjö som inte tar mycket mer än en halvtimme att ta sig runt på. Ganska lagom för min del som är lite hängig efter en veckas envis förkylning, men lite frisk luft skadar ju som sagt aldrig, och det gäller att ta tillvara på dom fina höstdagar som är kvar.

Bilder från Lördagen
 
image586
På söndagen var det kalasdax, då vi fira min lilla Mamma som fyllde 88 år lite presenter blev det och det är inte alltid så lätt att hitta på något lämpligt till den höga åldern.

Men det som är allra viktigaste för äldre människor som tillbringar en hel del av sina dagar ensamma, är ju trots allt TV lådan och nu när det analoga nätet  släcks ner den 15 Oktober, så är den som inte har en digitalbox utan TV-bild därefter.

Så blir fallet för min mamma, så därför bestämde vi oss för att köpa en digitalbox, så att hon fortsättningsvis får ha kvar det lilla sällskapet.

En kaka till kaffet är ju ett måste, när det vankas kalas så jag tog fram en gammal keramikform från 1800 frös ihjäl och gjorde mig till och bakade...."Farmors chokladkaka".

image588

♥ Scary.....

image553
Hittade en sida där man får veta vad man var i sitt förra liv.
Nästan skrämmande för min del, då jag ställer mig frågan.....

Vilket  "liv" lever jag nu...!?

Ni som följer bloggen vet ju att jag jobbar som frisör idag

Så lite vidskepligt måste jag ändå påstå att jag känner mig nu, då jag  tror på liv efter detta;)

Efter att ha ställt frågan....spegel spelgel.....

Your Past Life:

The Barber -- You may have spent your past life as a barber. You spent your image569days making sure that the entire town was cropped and clean-shaven.




image553
Vågar du testa dig....kan du gå in
här






image565

♥Tisdagstema "olika"

Det finns mängder utav olika sorters godis, men bäst gillar jag nog det "salta" 
som bildäck, salta pengar, skruvar, salmiak, lakritsstänger är några utav många som frestar mig mest!

image582
 

image515

♥ Rysare

Filmtipset....image579

image576

Gillar ni rysare/thriller...kan jag varmt rekommendera den här filmen!
Lovar att man sitter på helspänn i minst i 1 timme
Ja skakar mer eller mindre fortfarande, det är ganska sällan numera som jag haft den här känslan efteråt, jo möjligtvis  efter Wolf Creek då satt jag också spikrakt upp med uppspärrade ögon, tror knappt att jag vågade blinka.


image577

Vacancy


heter filmen, som handlar om ett par som får motorstopp mitt ute i ödemarken bara några kilometer bort från en mindre håla, där dom tvingas ta in på ett motell mitt i natten, då deras bil gått sönder.
Mer än så här vill jag inte berätta.

Den får helt klart godkänt, som rysare!

Mitt omdöme blir image575image575image575image575image575


image578

♥ Kändispersonen

Ja nu skall jag inte hålla er på halster längre
Den kändispersonen jag sökte var Annifrid Lyngstad image571

När vi ändå är inne på Temat ABBA...så måste jag berätta vidare om hur just ABBA gäckat mig genom åren.... i hopp om att få se dom live!



Första gången var när jag var 19 år och jobbade på danspalatset strandpaviljongen med min dåvarande kille som också jobbade där.

VI fick lite inside information från högre instanser att ABBA skulle komma dit och göra en spelning  inför sin världsturné, det var mycket hysch hysch runt detta och därför lät man lite vilseledande information läcka ut bl.a sa man att det var Village People som skulle komma, detta mest för att man befarade hysteri och folkstormning om den rätta gruppens namn skulle tillkännagivas, och det  var även väldigt begränsat med biljetter och utrymme, vid samma tidpunkt var jag väldigt nykär och hade bokat en resa till Tunisien exakt på samma tidpunkt som ABBA skulle komma... till våran stad.image574

Så här stod det i tidningen...klicka
här

Så det var knappast tänkbart att ställa in den resan, men med facit i hand så borde vi stannat hemma och hellre sett ABBA uppträda live då Tunisien är ett ställe jag aldrig tänker återvända till så länge jag lever.

Det enda positiva med Tunisien på den resan, var kanske för min dåvarande kille som fick ett lukrativt erbjudande från en arab under vistelsen, då denna arab  ville byta till sig mig mot 18 image572...själv visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta, men den store förloraren måste ändå ha blivit  min fd kille till slut då han fick gå helt tomhänt några år senare då vårat förhållande tagit slut ;)

Sen gick det många år ända fram till 1997 då jag var spekulant på en 3 åringt fullblodshäst som stod uppstallad på ett försäljningstall och nyss blivit inriden, det var nära att det hade blivit en affär den gången, men omständigheterna runt om mig ville annat, fick lägga ner köpet som annars förmodligen hade blivit en uppgjord affär med självaste Benny Andersson som var uppfödare och ägare utav hästen.image573

Några år gick och 1999 blev min gård såld, och jag flyttade min sista häst till en bonde ute på vischan.
Efter ett tag visade det sig att bonden var väl bekant med Annifrid som hade sitt sommarställe bara ett stenkast bort och där samma  bonde arrendera marken så hans hästar gick och beta alldeles utanför Fridas hustomt.

Det visade sig vara fler i stallet som hade med Frida att göra, den här andra mannen såg till  hennes hus då hon inte var där, därför fick jag ofta veta när Frida var på plats.

Givetvis passade  jag då på  under mina ridturer att passera just där, tror jag slet upp grusvägen utanför i hopp om att bara få se en enda glimt utav henne, men  jag fick aldrig så mycket som se en skymt av henne.

Det är egentligen ganska lustigt så rysligt nära det har varit genom åren att jag fått se någon utav mina stora ungdomsidoler live, men det är bara att inse fakta att  närmare än så här än till  Annifrids hustomt verkar det inte bli, men alltid något sa han som fick se Åmål!

image565

♥ "Zoom" "Zoom"

UPPDATERAD MED FLER LEDTRÅDAR...

image568
image570

image565

♥ Bröllop ♥

Pompa och ståt...nu har dom äntligen blivit ett...när bröllopsklockorna ringde i lördags för min kära systerdotter och hennes tilltänkta man.
Finns nog inget finare än att få  bevittna ett bröllop, att få  se det lyckliga brudparet längst altargången, musiken ja hela atmosfären berör....det är så svårt att hålla igen på alla glädjetårarna som bara strilar nerför ens kind.

Men efter 8 år slog dom ialf till, i familjen finns också deras snart 2 åriga son, som blev helt förtvivlad när mamma o pappa skulle beträda altaret.

Efter cermonin i den vackra kyrkan som ligger i Sireköpinge, åkte bröllopsparet vidare i en gammal A-Ford från 1930 talet, solen tittade turligt nog fram efter den regniga morgonen och någonstans längst kusten väntade deras fotografering.

Under tiden styrde vi gäster  kosan vidare mot Helsingborg, där bröllopsmiddagen väntade i en av Helsingborg älsta byggnader "Jacob Hansens hus" 

Denna byggnad är från 1641 och ett mycket vackert korsvirkeshus som var fint utsmyckat med valvat tak.

På plats i Hbg och i väntan på brudparet, blev det lite mingel.
Det var ingen dålig baluns...då vi var 78 gäster som var inbjudna.

Några timmar senare anlände brudparet, ja deras resa gick ju inte så snabbt dit då deras A-Ford endast puttrade fram i 30/km..

Väl mottagna med höjda glas hälsades dom välkomna.

Under kvällen bjöds det på 3 rättersmeny....och huvudrätten bestod av en köttbuffé som grillades under tiden och till det en god potisgratäng, pastasallad vanlig grönsallad såser därtill.

Det var mycket väl tilltaget med mat och under tiden maten intogs avlöste sig talen och mycket annat spex.

Brudparet fick även bekänna färg när dom ombads ställa sig upp på sina stolar med ryggen vänd mot varandra och stå till svars för en massa pinsamma frågor gällande deras äktenskap, hur dom upplevde...vem som gjorde vad...osv

Bilderna nedan visar också deras otroligt konstnärliga sida hur dom med förbundna ögon ska avbilda varandra.

Det blev en myckad lyckad och trevlig tillställning, och kvällen/natten avslutades med dans till liveband!

Samtidigt önskar jag det helt underbara brudparet ett långt och evigt äktenskap!
 



image568


image565

♥ Visst har storleken betydelse....;)

image562


Trots ihärdigt sportande.....
Så vägrar min våg att förflytta sig neråt, även om det så att det bara handlar om ett ynka gram.
Har även provat att flytta ut vågen från badrummet till hallen..... men...DÅ ökar "vågskrället" istället med 2 kg som en lök på laxen....
Hur kul är det på en skala ;(

Fettsugning....kunde ju vara ett alternativ....frågan är om det är dyrt, tar dom kilopris tro !?
Nåväl jag hinner inte med det nu i vilket fall som helst, för jag måste vara smal till på Lördag när jag skall på bröllop.....

Så jag begav mig ut till stadens shoppingbutiker och hittade ett par *ursexiga* trosor som jag gärna vill visa upp här.....detta här är ju som sagt bara början på min nya tilltänkta "modebloggskarriär"

image563


Med tanke på att jag skall krypa in i en figurframhävande "festblåsa", är det inte så klämkäckt att se ut som man vore i femte månaden.....
Men resultatet blev faktiskt inte så  dumt ändå......

och så här blev det färdiga resultat  med......"gördel"

image564


Så med små medel...är inte undrets tid  förbi!

image565

♥ Tisdagstema "Svart / Vit"

Vad kunde passa bättre än  detta tema för en svart o  vit själ som jag :))
Klart jag genast börja bläddra bland mina  minnen från den svart o vita läktaren som jag befinner mig på varje gång det spelas en hemma match och dagen till ära så...är det dags för mig redan ikväll  att åter ställa mig på plats och heja fram dom randige då Bois möter Bunkeflo.....senaste dom möttes vill jag helst glömma.....då det var en riktigt förnedringsmatch......
Heja Heja Bois.....

image560

image559

♥Hösten på väg.....

Då har den här veckan åter tagit sitt slut, det blev ett relativt lugnt veckoslut, vilket var ganska skönt, efter två aktiva helger på rad då det först var en möhippa och sen 25 års fest.
Men nästa helg då ringer bröllops image556 för min systerdotter som skall gifta sig!
Åh jag har fortfarande  inte kommit på någon lämplig present att ge bort, under tiden har paret hunnit med att flytta in till ett nytt hus, och jag vet inte exakt vad som fattas i det nya hemmet.
Men är det någon som har en snilleblixt, tar jag tacksamt  emot.

Det känns att hösten börjar närma sig, jag var ute och motionerade i skogen där marken nu börjar täckas utav gula löv, ekollonen är fortfarande gröna och björnbären har mognat på många ställen. 
Fick faktiskt syn på Micke image557, det är  minsann inte var dag  som man snubblar över en sådan listig rackare, men den var lika röd o grann som vargen i  rödluvan...så den sagan måste vara sann;))

Bilder ifrån helgen.....

image558

image559
Ja det var en liten kluring.....den här
Det här trädet stötte jag på för första gången när jag var på Samsö i somras.
Innan dess har jag aldrig i mitt skapta liv sett något liknande, (skulle vara päron isf)
Många av er visste ju faktiskt...(höjer ögonbrynen) vad det var....."applåder"
Rätta svaret finns på bilden.......;))

image561