Ägg-Time

Ja nu kan man lätt ägga upp sig:)

I somras blev jag tipsad av en vän, att åka till en gårdsbutik!

Vissa saker behöver tid innan man skrider till handling...sagt och gjort jag tog bilen och körde iväg till den här gårdsbutiken som också är obemannad!

image787

Ganska kul...med självservice man kliver in i den lilla affären som har allt ifrån ägg till  (ekologiska) grönsaker hemmagjord saft och lite annat smått o gott!

image788

När man tagit dom varor man ska ha, tar man miniräknaren som ligger på disken räknar ihop varorna och lägger pengarna plus en liten lapp på vilket belopp man handlat för i ett pengaskrin, bredvid skrinet står en skål med växelpengar ifall man inte har jämna pengar.....sen är allt klart!

Nu har jag varit där några ggr....och jag säger bara vilken skillnad det är på ruccolan som säljs där.....priset är för det första något lägre än i vanliga matbutiker och hållbarheten går inte att jämnföra med det som finns ute i butikerna.

När jag handlar ruccola tex på Ica..dröjer det inte många dagar förrän den simmar runt i någon slags äcklig sörja...

Den här ruccolan smakar för det första helt annorlunda, och simmar gör den inte ens efter två veckor vilket förvåna mig!

Sen till äggen så är dom bruna och stora....vissa kan man tro är resultat efter anabola intagande hönor:)

image789

Nä säkerligen är det från frigående höns, men min mamma sa alltid att dom bruna äggen skulle vara mycket godare...kanske det är så, kan inte säga att jag märkt skillnaden mer än att smaken blir bättre överlag när man  köper äggen direkt från bonden!

Men funderar på varför det är olika färg på äggskalen, smaken borde ju heller inte sitta där!

Eller är det så enkelt att dom bruna äggens hönor solat mer:)

Ja ni hör det är  djupa funderingar man bär runt på;))

image773

Ordlös Onsdag ....ET´s Vespa....?

Ordlöst tema.....

En bild säger mer än tusen ord!

image809

Vill du gå med på temat ordlös bild....kika in här hos
vikarierande!



image737

Tisdagstema "Last"

Dags att bikta sig:)

Visst syndar jag lite ibland....eller snarare är jag en periodare när det gäller salt godis...det är precis som kroppen säger ifrån att den behöver något  salt!
Dom gångerna jag får saltsuget  poppar jag ofta popcorn om jag inte har något annat godis hemma.....men jag äter mer än gärna även choklad fast att jag försöker hålla igen på det så gott det går där...
För det klingar lite dåligt i mina öron  eftersom jag samtidigt försöker göra av med kalorier i motionsslingan;)

Men så här kan det se ut i min godispåse.......när jag syndar!

image808
 



image736

Ordlös Onsdag "Different"

Ordlöst Tema!

 
En bild säger mer än tusen ord!


186226-807

Vill du gå med på temat kika in
här!


image736

Då var det dags för det årliga....

Satt och tittade i kalendern och upptäckte att idag är det faktiskt den 18e då innebär ju det att jag fyller år idag!
Så jag säger grattis grattis på mig själv:) image806

Vidare så säger sägnen är man sen född på en Torsdag.....Ska man mycket se!

Det faller mig helt i smaken...då ja vill resa runt i hela världen!

image805


Ett år äldre har jag blivit och kanske ett år klokare;) Vad vet jag....inget man själv märker något utav.....jag har redan glömt meningen:)
image766
Men gud vad tiden springer.....vart har åren tagit vägen......här sitter jag nu med två vuxna barn som är helt självgående  med jobb och kan stå på helt egna ben!
image766
Dock inga barnbarn än...men får hoppas att den tiden kommer så man åter kan få gå på Zoo och åka karusell....
image766
Kalas i all ära....men vi i släkten firar egentligen bara varandra när vi nollar och femmar....så därför blev det inget storslaget firande utan mer en mysig kväll med middag 
där mina  barn och respektive uppvaktade mig!
image766
Vi åt gott därefter visade jag lite videofilm ifrån den tiden när barnen var små.....vilket alltid brukar vara populärt....om inte annat så man kan få sig ett gott skratt både när det gäller frisyrer och klädval....huga;)
image766
Kvällen avlöpte och vi avslutade med en frågesport!
image766
Presenter....jo jag hade önskat mig träningskläder.....så jag fick ett presentkort på
löplabbet....i Helsingborg så nu blir det en resa dit så får jag se vad jag kommer hem med...behöver egentligen både jacka och tröjor som kan andas...speciellt nu vintertid känns det ännu viktigare då det inte är speciellt skönt när man är varm och svettig efter ett träningpass och snabbt blir avkyld och börjar frysa!

Kikade in lite på löplabbets hemsida.....där man kan handla allt ifrån träningskläder och få sina egna specialutprovade träningskor...vilket är minst lika viktigt!
image804


image736

Ute i tid!

I år bestämde jag mig för att så fröer lite tidigare än vanligt, eftersom mina tidigare grönsaker mognat så väldigt sent dom sista åren!

Åkte iväg till Petab där köpte jag både gula och röda tomatfrö, köpte även Ruccola och Ätbara blommor!

Så för en vecka sedan kom alla fröer i jorden, jag har ett  litet miniväxthus med värmeslingor som jag börjar driva upp plantorna i!
 
En vecka senare var det liv och rörelse i det lilla växthuset..dom små fröna har grott och blivit 1 dm höga skott!

Lite annat blev där sått med!

Det är inte alla fröer man behöver köpa, utan man kan själv pilla ut fröerna på paprikan och likaså chillipepparn och sedan lägga dom att torka på ett hushållspapper några dagar sedan är det bara att stoppa ner dom i jorden och sen sköter dom sig i princip själv bara man är noga med vattningen vilket krävs för att få dom riktigt goda!

Mest spännade blir dom Ätbara blommorna!

Jag har aldrig sått dom tidigare men väl smakat blommorna i sallad, både gott och dekorativt! 

Blommorna kan även användas som  dekoration till tårtor mm

Vill man sen inte äta blommorna går dom att skörda även till snittblommor!

image783
image773

Ordlös Onsdag "Nära"

Ordlöst Tema.....

En bild säger mer än tusen ord!

186226-803


image736



Tisdagstema "Okänd"

Hördu Ferdinand....Varför flyter inte du som alla dom andra båtarna gör..??


image802


Ja olyckliga omständigheter och ett "okänt öde".... är vad som hänt med den här båten som ligger förankrad i lundåkrabukten.

I det här tillståndet finner en olycklig båtägare sin båt på självaste nyårsafton, måste kännas botten!

Men ingen vet hur det gått till, om något gått i sönder eller det rent av kan vara sabotage!

Tror ingen var speciellt sugen på att  dyka ner i det svinkalla vattnet och undersöka heller, med tanke på årstiden!

Man får hoppas att den är bra försäkrad!


image736

Vår i luften

Vilket väder man har vaknat upp till i helgen, så otroligt milt.

I lördags hade jag lovat vara hundvakt åt syrrans hund, så det blev en tur utanför stan där lille Zack kan få springa fritt, han älskar att komma ut och oftast blir det nya platser när styvmorsan är med;)

image795


Ute i Glumslövs backar är det ju som bekant ett väldigt kuperat landskap och där får pulsen jobba, det dröjde inte länge förrän man fick slänga av sig vinterjackan och sen gick vi i kortärmat....i februari månad!

Nu ser man att det börjar knoppas lite varstans i både buskar och träd, både snödroppar och vintergäck syntes på allt fler ställe och utanför mitt fönster visar termometern hela 15 grader.

Vi var ute i 4-5 timmar och den solnedgång som visade sig senare på kvällen var inte att leka med hela himlen lyste och solen var knallröd som gick ner!

Bilder från solnedgången!

image796


image797

Söndagen blev åter en härlig vårdag!

Man lever bara en gång så  det gäller att inte sitta hemma och uggla:)

Därför tog vi bilen och körde en lite längre tur tvärs över landskapet från västkusten och över till östkusten!
 
Målet denna dag var friluftsområdet i "Tjörnedalen" som ligger på Österlen!

Resan dit kör man längst  en massa kringelikrokvägar, och landskapet växlar och blir mer och mer kuperat, små söta byar passerar man längst resan...till slut var vi lite osäkra på om vi kört rätt....men inte en levande varelse att fråga...det enda man såg var typ 2 mjölkabord.. inte ens en katt;)

Bilister fanns det ju en och en annan....frågan var bara hur man skulle lyckas fånga deras uppmärksamhet!

Tillslut så stod vi i en korsning och då kommer där en man körande....jag rullade kvickt ner rutan och viftade till...Oh Yes han stannade...Bingo!

Vi körde ialf åt rätt väderstreck...så det var bara att fortsätta några kilometrar till  sen så skulle vi vara på plats! 
 
Ja tycker det är kul att se lite nya vyer...enda skillnaden här var att någon solnedgång fick vi inte uppleva  från östsidan...men en härlig badstrand samt natur....och lika milt väder som hemma!

Tjörnedalagården!
image798


image799


image800


image801


Då fick man laddat batterierna rejält denna helg...mer av den varan tack!

Någon förståsigpåare sa att förmodligen får vi ingen vinter här i år då det inte varit några minusgrader på flera veckor.....så ska man tro på det, så är det ju äntligen Våren som kommit tjoho! 

image773

  

 

VET NI VAD!

image791
image793

Så jag har dukat fram kaffe och tårta till alla som vill vara med och fira min bloggdag:)

image792        image793

251 inlägg har jag presterat på ett år, kunde kanske varit bättre, men detta är inte min första blogg, har haft en tidigare blogg som jag mangrant bloggade på varje dag under ett år!

Man måste tillåta sig att fuska lite, det är trots allt inte på liv och död om man inte publicerar ett inlägg om dagen.

Kommer mycket väl ihåg min egen iver i början på bloggeriet, man var hungrig och fantasin var på topp....med tiden har man dragit ner antal inlägg  och det går ju det med!  

Själv publicerar jag nu inlägg efter dagsformen och om tiden räcker till, vill oftast ha med någon bild eller animation vilket gör att inläggen tar längre tid då man först ska leta upp en figur som passar eller kanske  fixa till någon bild i något fotoprogram som är en direkt fälla i sig, för där  fastnar jag alltför lätt.... vilket bloggen då får lida för;)

image794
Kram & Kärlek

Det är tack vare er alla som besöker min blogg som sätter guldkant på bloggandet!

image773

Ordlös Onsdag "Freedom"

image785

Ordlöst tema......En bild säger mer en tusen ord!

Vill du också vara med klicka här

image773

Tisdagstema "Cirkel"

Direkt när jag såg dagens tema, slog det mig att "titeln" till denna bok borde passa bra till temat!
"I Cirkelns Mitt" 

Som är skriven utav Dan Brown och är en av dom bästa böckerna jag läst och ligger helt klart på min "Tio i Topplista"

Strået vassare bok är faktisk skriven utav samma författare och heter...

"Änglar och Demoner"

Den som inte läst "Dan Browns" böcker / kan jag varmt rekommendera alla hans böcker!

image784

image773

Göje månad-Februari

image781

Om vi ska tro på den gamle Bondepraktiken.......

Så kallas denna här dagen för  "Ansgariusdagen",  om denna dag är regnfri blir det ett
vackert år!

Vidare så säger man OM februari är mild, kan man vänta många frostnätter, när våren kommer.
Starka nordanvindar bebåda Guds välsignelse i bondens lador.
Klar och torr fastlag betyder gott spannmålsår. Om solen i fastlagen skiner tidigt upp, skall allt, som sås, växa frodigt.
Är myggen talrik i denna månad, skall nästkommande utrota dem.
Ju stormigare vid kyndelmässan, desto vackrare år.
Så länge lärkan sjunger före kyndelmässan, så länge tiger hon dock efter den.
Om istapparna äro långa under fastlagsnatten, blir linet långt. Torr fasta, gott år.


Låter lovande för här skiner solen idag!

Hur ser vädret ut hos dig ?


image783


Kram & Kärlek
image773

Ut i rampljuset!

Kanske dags att skärpa till sig på bloggfronten, det duger ju inte att jag sitter här och ruvar längre:)image777

Men saken är den att jag har totalt snöat in på fotoprogrammet Paint shop..
och det är så himla kul att lära sig nya  finesser!

Lite har det hänt i mitt liv under tiden....skruvar klockan tillbaka.....
I förra veckan var jag kurs med jobbet och den handla om energispara!

Lite i samma etapp som Agenda 21.......mycket siffror blev det vilket kan kännas som överkurs....men ett och annat fastnade....då och då  slängde föreläsaren ut sina krokar och testade oss åhörare....
Jag lyckades vara "klok" som en "bok" och vann därför en bok (100 sätta att rädda världen)
image778


Landskrona har satsat 60 miljoner på att just...."Safe The World"

Många har nog hört det många gånger alla olika knep man kan ta till i sin vardag för att rädda världen från växthuseffektens globala uppvärmning.....för den går att rädda om alla drar sitt strå till stacken!

Tänkte föra budskapet vidare och ge några exempel alla kan ta till sig i vardagen!

KÖTT= Ät vilt exempel (älg)...den är ekologisk som fött upp sig själv, utan kraftfoder,konstgödsel,traktordiesel!

image779


MOTION= Jogga hellre iväg från hemmet än ta bilen till gymmet!

image779


DRICKA ALKOHOL= Välj det ekologiska vinet!

image779


LAMPOR= Låt tomma rum vara mörka...byt ut vanliga "glödlampor" till "lågenergilampor"....resultatet lär visa sig på din elräkning!

image779


DÄCK= Välpumpade däck minskar din bränsleförbrukning, du kan lätt spara 500 kr/år samt förhindrar onödig koldioxidutsläpp!

image779


REKLAM I BREVLÅDAN= Avbeställ genom att Ringa till SWEDMAs register Nix adresserat, tel 020-55 70 00......

"Detta hör inte till kursen men vad fasen gör det ändå"

(När du ändå är i farten anmäl dig även till "Nixtelefon" och slipp alla "telefonförsäljarterrorister"
Ring NIX-telefon på 020-27 70 00)

image779

Och sist med inte minst...TÄNK GLOBALT...handla  LOKALT....när det gäller import på ex frukt o grösaker!

Japp det var alltifrån PLUS nästa vecka fortsätter vi med...... Hur gör djur:))

image780


image773