♥ Home makeover...

Nu jäklar...... händer det grejer...;)
Får väl tacka det......"förtjusande" fina sommarvädret för det!
Det har nu blivit åtskilliga besök runt om i Skåne  den senaste veckan, i  jakten på  en ny soffa.
Från början hade jag ju tänkt mig en vit  skinnsoffa....men fick tänka om....sedan blev det aktuellt med en röd..... sen fortsatte jag att vidga mina vyer och tog bort  skygglapparna så att även en svart..... kom med i bilden

Efter ett tag vet man varken ut eller in....bara *error*

I helgen blev det ytterligare ett par möbelbutiker som vi besökte.
Innan det sista stället som vi  först hade tänkt skippa då tiden börjat rinna iväg och ögonen nästan gick i kors vid det här laget....

Med en halvtimma kvar till stängning och en mil att köra

Stod vi10 minuter senare  vid  möbelaffären .....ögna snabbt igenom alla tänkbara soffor och till slut så bara stod den där och sa inget....... "Ögonen sken upp"....oh la la ...."Honom ska vi ha".........image510
"Det lustiga i kråksången"....är att detta var en brun soffa, som inte ingick i dom första planerna....

Men den uppfyllde egentligen alla 4 kriterier för vad jag tycker är viktigt!

1. Snygg och annorlunda design (nyhet)
2. Skön å sitta o ligga i om man så vill...
3. Det bästa lädret
4. Nedsatt pris..för att det var ett utställningsex ....och inga skavanker när den!

Så till 99% säkerhet blir detta nog ett köp...skall först kolla lite med måtten hemma och sova på saken...
men med lite is i magen...ska den förhoppningsvis finnas kvar!

Gör helst inga förhastade impulsköp på större saker!

Såååå detta besök...ledde till det jag just nu har sysslat med dom sista dygnen!

HOME MAKEOVER........

Så här har det rivits ut, så mycket som finns.....i vardagsrummet.....för  rubbet ska målas!
I skrivande stund är jag dödstrött i hela kroppen efter allt studsande upp och ner i tak, och gud vet allt som det fejats runt med målarpenslen.......

Allt detta med en viss tidpress .....fast jag sk har semester....för imorgon kommer ett gäng kunder och salongen måste röjas från alla möbler som flyttats dit under tiden!

Men en sak är säker jag kommer somna som en klubbad säl!

Så......
image511







 

♥ Pass

På tal om pass...

image509

Idag fick jag äntligen tummarna ur häcken, och tog mig ner till polisen för att förnya mitt pass, då mitt tidigare hade gjort sitt och var out of date! 

Det går faktiskt väldigt smidigt nu när allt är ordnat och sköts på ett och samma ställe, både papperexercisen och fotot....och även betalningen!
Allt som allt tar det en vecka, för att få ett nytt pass och kostar 400 kr!

Ja det är bäst att vara på säkra sidan om det inte blir bättre än så här med vädret,  men det blir först om någon vecka eller så, som jag så sakteligen börjar inrikta  mig på en sista minutenresa...då priserna kan bli ännu lägre....

Samtidigt som jag är fullt sysselsatt med allt vad pass heter, får jag veta...

Detta här är inte klokt!

Nu kan man få se alla
Personliga pass-upplysningar via Internet genom Schengens databaser.
Utan att ange lösenord!!!
Man skriver endast namn och nationalitet på den man söker.
Nyss hittade jag mitt eget pass med serienr, bild och Allt.

Kolla om du hittar ditt eget pass på
nedanstående länk.

Vad är det för värld vi lever !?

http://www.scrolllock.nl/passport

image478

♥ Jag är tagen...;)

image508

Utav
Pialotta! Ja lyfter på hatten och tackar för det!

Pialotta har en otrolig skrivkonst, håller oss andra uppdaterade med allt möjligt vad som händer här på nätet....Bjuder på fina bildcollage..mm

Man ska skicka det här vidare till andra bloggare som inspirerar!

Inte helt enkelt,  jag gillar att läsa hos alla mina bloggvänner!


Nu går det ju inte och kopiera på min blogg, men Pialotta ovan har länkat ett par i sin blogg där det går bra!

Mia....Här har ni mästerkocken....som skriver om sin vardag, på ett enkelt och trevligt sätt, katter och utflykter blandat med fina bilder, en riktigt mysig blogg!

Nette ...En härlig tjej...med en fantastisk skrivkonst, kan göra dom roligaste och intressantaste berättelser av vad som helst! Alltid lika kul att hälsa på hos!
Man vet aldrig vad hon har i görningen!

Ejmis....En nyfunnen bloggvän som jag inte hunnit läsa så mycket om än men det jag läser gillar jag, ejmis skriver om sina vardagliga händelser blandat med lite utflykter och mycket annat kul och sist men inte minst finns det en hel del  djur finns med i bilden!



image478

♥ Var tog sommaren vägen ???

Hos mig är den då  rakt inte, för här har det regnat i tre dagar, man ser inte himlen förrän tidigast sent på kvällen strax innan solen skall gå ner!image505

Det är svårt att hitta på något meningsfullt...vad det anbelangar utomhusaktiviteter, men i går visste vi att ett oväder var på väg ifrån Danmark och skulle passera sydskåne frampå dagen.
Så vi tänkte vara smarta och köra ifrån regnet och drog oss därför norröver, packade pick nickkorgen och lite fritidskläder och gav oss iväg.... 
Hemma hade det inte börjat regna men det blåste så in i hoppsan så någonstans med skog hade suttit fint......

När vi kört några mil var det fortfarande lite solsken här o där mellan molnen, men efter ytterligare några mil blev det totalt svart och sen öppna sig himlen och det vräkte ner. 

Ja det kändes liksom inte lönt att fortsätta norrut, så vi valde att vända hemåt igen, då kom jag och tänka på att jag ville köra förbi...ett stuteri som jag jobbade på i ungdomsåren..

Sist jag besökte stället var 1985 alltså över 20 år sedan...och numera bedrivs det  som ridskola och galoppstall.

Den gamla ägaren har sålt det och finns inte kvar, men vi gled in på gården ändå...vägarna kände jag inte riktigt igen, dom hade flyttats men husen stod kvar, några människor syntes inte heller till, så jag fortsatte köra uppför en backe som ledde till ett  ridhus.....

Åh där var det minsann liv o rörelse.... för i samma stund när  jag närmade mig image507ridhuset dök det upp 7,8 vinthundar..dom kom utdundrandes som små kanonkulor  från ett litet hål i en vägg.....ratatata....

Vilket teamwork....dom befann sig nu  framför, bakom ja precis överallt runtom bilen, ja det var ett varmt mottagande må jag säga....jag brydde mig därför inte om att utforska dom jaktmarkerna vidare..utan körde snabbt därifrån ......undras varför:))

På nervägen i  backen möter jag en tjej som kom gående med en häst, ja veva ner rutan och undrade lite över stället, givetvis berättade jag om min egen vistelse på gården då det var stuteri....mm

image500
DÅ och NU.....visst är det sig likt, taket verkar omlagt och fönsterna bytade, men annars var det exakt som förr.... fast 32 år senare....

image499
Här är min älsklings ponny som jag tävlade i hoppning, bilderna är scannade därför den dåliga kvalitén!
Men Brantshammar Korak var en godkänd avelshingst Elit född 1969 e. Slieve Dara-Keehaune Belle och han blev 28 år gammal!
image501
image502

Ja det blev många blandade minnen  man fick med sig hem från den tiden....man ångrar bara att man inte hade fler fotografier!

På vägen hem klarna det visst upp i horisonten och vi körde vidare till smultronstället och åt upp den medhavda fikakorgen och fick ialf se en fin solnedgång!
Alltid något sa han som fick se Åmål:) 

image503

Resten av semesterveckans skämtprognos

image504

image478

♥ Första "semesterdagen"......

image497
Tjooho så skönt... NU är det äntligen semester.....och fyra långa veckor framåt, som  verkligen är efterlängtade!

Fram på eftermiddagen blev det först ett besök nere på stadens slott där det var Thulinträff, en  utställning för veteranbilar, och med ögonen på skaft togs en tur runt slottet i hopp om att hitta Solgudinnan med sin Cheva...men icke sa nicke...jag.kom nog försent då flera utställare redan begivit sig från platsen...synd!

Ska faktiskt erkänna att detta var första gången jag besökt en  veteranbilsutställning och säkert inte den sista heller!

Det fanns många roliga fordon på plats...allt ifrån cyklar till mopeder och bilar som kunde tjusa ens öga.....och sist men inte minst riktiga "hästkrafter"!

Efter utställning...fortsatte turen till Saxtorps marknad...får väl säga att vilket jäkla tingeltangel där såldes...ja man nästan undra hur dom kan lyckas med att få ihop så mycket mög på en och samma plats.....
Jo jag vet det är marknad...men ändå..två gator med stånd fanns det...det tog högst 5 minuter på sin höjd  att ta sig runt och knappt en människa, jag ljuger inte om jag säger att jag stannade upp högst  10 sekunder för att gynna dom tappra godisförsäljarna med hela 20 kr och köpte några lakritsstänger!

In i bilen och styrde vidare...faktiskt hade dom lovat lite regn med det blev inget med det, utan det var mer lite molnigt och solen gjorde små tappra försök..att lysa igenom.

Körde sen nerom till  Båthamnen om ifall att syrran skulle  synas till där!
Men ingen syster i sikte så långt ögat nådde, men två båtplatser längre bort dök det upp två andra välkända ansikten......Så lägligt!

Vi bjöds ombord...och strax därpå tittade oxå solen fram...så vi satt där och myste medan vattnet hördes skvalpande runt båten.....man behöver knappast ankra loss och lämna hamnen för att uppå den rätta mysfaktorn...utan timmarna flög iväg ganska fort medan vi satt där och fika och ljög bort en stund för varandra:))

Ja det blev hur trevligt som helst....och en sk mjukstart på semestern!

Få se vad som händer här näst nu, har ju en del planer i bakfickan som jag nu går och tuggar på, och vill  förverkliga under någon av dom kommande semesterveckorna!


Lite bilder från dagen....
image494

image478

 

♥ Bakgrundshjälp.....

image493

image495


PS! När du är färdig glöm inte att SPARA men först måste du förhandsgranska så att du kan se ditt färdiga resultat.....!

Skulle det mot förmodan inte se bra ut, bli inte orolig ingenting sparas förän du själv har bekräftat valet med SPARA...
Börja om genom att!

* Åter klicka på Design menyn eller någon annat så får du tillbaka din orginal inställningen och kan börja om!

/Lycka till!

♥ "Goa Gubbar"

Detta är min sista jobbevecka...innan 4 veckors efterlängtad semester väntar, därför har det blivit lite extra långa arbetsdagar med jobb....och jag har inte hunnit uppdatera i rätt ordning!

Detta inlägg skulle egentligen varit från i måndags!

Härmed tar jag över SMHI.....*idiotsäkert*  image490

För vem annars kan lyckas med konststycket att åter pricka in en av årets varmaste dagar!
JO... för jag har gjort det igen....och vet inte vilken gång i ordningen...men en sak är säker...solsäkrare och varmare dagar finns inte.....

ialf inte än när jag ska infinna mig på äldreboendet.

Ni vet som jag tidigare nämnt  så är det ohyggligt varmt uppe på ett äldreboende även vintertid,ingen luftkonditionering...inga fönster öppna och den 30 gradiga luften som står helt stilla... som en lök på laxen friserar jag oxå mina kunder inne på en större toalett där det är ännu sämre ventilation en sådan här dag!
image493

Men under ve och förbannelse...får man som tur är lite trevliga pratstunder med pensionärerna....

Det är ju långt ifrån alla patienter som själva kan ha hand om sin ekonomi....där personalen får agera bästeman....eller någon anhörig!

Ibland finns det även gifta par som flyttat in på hemmet, idag då jag permanenta en image492fru....kommer mannen instegande med sin gröna rullator och vill göra rätt för frun!
image493

Det är svårt att avgöra åldern många gånger och det är lätt att använda det "myntade uttrycket" mellan 90 och döden!

Bokstavligt talat var denna herre oxå lite över 90 som hade  hand om familjens ekonomi.....

Han gör några korta besök...och vankar otåligt av och an för att få göra rätt för sin fru...

Till slut när har han synat mig färdigt, undrar han lite försiktigt om jag även klipper män...
image493

Javisst svarar jag och talar om att jag är herrfrisör....

Jaha svarar han...vad tar du för en klippning...ja tar 130 kr tillägger jag...(pensionärspris)
image493

Han svarar snabbt men jag brukar bara betala 100 där jag klipper mig...

Ja *ler* och förstår...gubben försöker pruta....;)) Heja...

Men jag är inte sämre...Okej  svara jag...jag kan klippa dig för hundra men då tar jag bara tussarna vid öronen ;))

Han kontrar snabbt som en vessla... och är inte svaret skyldig...och instämmer...
MEN...det är ju för f*n det enda jag har...och sen gapskrattade....vi ;))
 image493
Sen säger han...det kan göra skitsamma om det kostar en 100kr eller 130kr..:))

Men vad impad jag blev av denna man....vi pratade om alltifrån att han själv varit frisör, om kriget, världen...osv....

När han var färdig..berätta han att han skulle in och se fotboll,  jaha säger jag vilka spelar i kväll då....det är Tyskland-Ryssland...

Brukar du se Bois spela med fråga jag....jajamensan jag hade  årskort
, men oj vad ledsen man blev många gånger när dom förlora..ja det kunde ju sitta i flera dagar...jo jag vet hur det känns instämde jag...

Men nu har jag inte sett dom live på några år...men jag har ordnat med sån där betal-TV för några år sedan så nu har jag kunnat se alla allsvenska matcher...
image493

Alltså denna 92 åring...hur många i den åldern är så väl uppdaterade om världen...betal-TV...ja allt vad vi hade pratat om under klippningen och med ett minne som slår mitt eget många gånger om...
Gissa om jag var impad..efteråt!
Tänk att få bli så gammal och kry och så klar i huvudet samt även hänga med på både sport och tekniska saker...vilken önskedröm det skulle vara!

image478

 

♥ Tisdagstema "Favorit"

Solen är min "favorit"....och jag älskar att se på "solnedgången",  så fridfullt att bara sitta och titta på alla färger som utspelar sig på himlavalvet samtidigt som solen långsamt  försvinner bort i horisonten......

image489



image478

♥ Karneval

Med lite flyt kom det fina vädret lagom till karnevalsdagarna.....image486
På lördagen var det åter dags att  bege sig till stadens karneval.
Här cirkulerar man runt...mellan tälten och träffar på många kända ansikten, vilket alltid är kul..."hela stan gungar"...unga som gamla är ute och festar loss..precis som det ska vara.
Vi stannar till på ett ställe för att lyssna på ett lokalt band "Mobsters"  som spelar "ska"musik. Vill man sen under tiden svalka sig med en öl eller 2 tar dom ut 50 kr för 33cl...hutlöst i mitt tycke...
Utöver alla andra som tagit sig dit....har dom i år verkligen utökat polisstyrkan, samt ridande poliser fanns på plats...ett stort plus i "lilla Chicago"!

Det är lätt att man fastnar i öltälten, men vi kom loss och en svängom inne på Wahlmans image488blev det med...så man kunde dansa och sjunga sig hes till gamla godingar!

Som sagt en hel del överförfriskade stöter man på...inne på en av stadens mindre gränder hitta vi en kille som däckat ihop...vi vet vem han är, men han är ingen i vår bekantskapskrets, vi får upp han på benen och talar om att han borde ta sig hem....och lite med tanke på mörkrets inbrott.

Han följer frivilligt med och fler rycker in för att stötta honom....vi närmar oss torget där vi tror att han har parkerat sin cykel.. då han nu själv tar sig vidare mot  cykelställen....
Men i nästa ögonblick...i lite mer dunkel miljö har han åter lagt sig till ro för att sova.....
Vi försöker åter skaka liv i honom...under tiden smyger 3 stycken snubbar runt i cowboy hattar...i detta undanskymda mörka dunkel....
Vi behöver hjälp att få upp killen igen, men klarar det inte själva....då vi passar på att fråga cowboysen....men här hade vi tydligen stött på fel killar... för dessa killar var med största sannolikhet ute i helt andra affärer...
Jag frågar den ena först på svenska sen på engelska....men han förstod inget och visade heller ingen större vilja att förstå.....

Vi steg ut i ljuset, men jag hade ett öga på dessa män samtidigt...vi kände på oss att allt inte låg riktigt rätt till...

Jag fick syn på en ordningsvakt och sa som det var, han ringde direkt till polisen och han mena image487även på att detta var en allmän plats och deras sak att ingripa.. så..polisen kom...och fråga killen om han ville åka med, och det hade han absolut inget emot om det bara var till stadens polishus/fyllecell men samtidigt som polisbilen dök upp försvann oxå...dessa tre cowboys....*märkligt sammanträffande* kan man ju tycka!

Jag tror nog att vi gjorde rätt, kanske killen som vaknar upp nästa dag i en fyllecell inte är lika nöjd, men förmodligen hade han varit ett gjutet rånoffer i det tillståndet, vakten berätta oxå för mig om en tidigare incident på kvällen...att någon hade gått fram och smällt till en polishäst med en gummibatong....liksom hur tänker man när man beväpnar sig med en batong för att gå på karneval..??

Ja en karneval drar ju till sig allt möjligt ifrån vår "herres" hage....för övrigt hade vi kul och det är ju huvudsaken! 

image478

♥ Come closer..Cara Cara Mia

Har ju inte haft en rimlig chans att surfa runt här bland bloggarna i kväll!
Var ju bara tvungen och ta mig ner på stans karneval och se svärmorsdrömmen:))
Som väntat var där förstås fullknökat med folk, var ju lite rädd att jag skulle behöva stå där  ensam som enda  vuxen bland dom övriga fjortisar......men..... Oh.. NO...därvar minsann flera tanter..))

Klart bäst är ju  Cara Mia..men även låtar från Grease svängde det om!
Och sen vet Måns minsann hur man uppför sig i Landskrona....
Man tar på sig den randiga Boisa tröjan för att charma alla  övriga 
icke kvinnliga som vågat sig dit:))
image484

image406
Påtal om något helt annat.....nu är timmen slagen......och det är
Fredagen den 13:e.... som anses av många vara förknippad med otur,
och av en del med tur.

För vidskepliga kan denna dagen vara en mardröm.....image485

Historian visar att denna dagen är mer olycksdrabbad än andra dagar...
och talet 13 betraktas som magiskt enligt folktron.....

Så hur låter ni denna dag passera blir allt som vanligt
eller blir ni "nojiga" och tänker på allt skrock...som kan slå in?

Som att gå under en stege
Låta en svart katt gå över vägen, utan att spotta 3 ggr
Lägga nycklarna på bordet
Slå sönder en spegel och sju års olycka väntar
Fälla upp ett paraply inomhus
Ge någon saltmåttet direkt i näven


Tror du på otur denna dag ?

image478

♥ Äta bör man annars dör man.....

Vissa dagar kan jag få ett sådant sug efter en viss sorts mat!
Detta hände på övertid....borde alltså ha ätit middag.. DÅ.. för flera timmar sedan, men beslöt mig för att jobba undan och bli klar med allt istället..alltså en ren prioriteringsak......

När man sen förpassat sig förbi...... bäst före tiden.. för mat.....känner man yrseln komma krypande och kort där efter börjar allt att gå i slowmotion..och.krafterna börjar ta slut...japp då har man betit sig själv i nacken...
image476
Nu kändes det inte så intressant att själv laga middag längre..vilket jag alltid annars gör dagligen..........(så präktigt...:)

Nu kände jag mig  riktigt sugen  på en Pizza....image477 
Snabbt fram med telefonkatalogen....och leta upp numret så jag kunde tajma in en hämtning på hemvägen.....mmm det riktigt vattnades i munnen...kändes så rätt!


Under tiden gick signalerna fram...och där efter tog autopiloten över...
Vi har semesterstängt till den 5 Augusti....(så kul för er då..) grrr
Visst det finns ju fler ställen...men knappast i dom kläderna jag bar...en skitig overoll..:P
Detta var ju stamstället så dom hade nog kunnat stå ut med att se mig så här med..

Plan B...vad är enkelt att ro ihop något hemma då...fundera vidare med dom 25% procent av hjärnan som orka engagera sig...

Oki det får bli pommes då.....smyger in i affären bredvid...där mannen från Indien står och alltid hälsar mig välkommen till affären med..... "Hallo Madam"...

Tänkte för mig själv idag blir det nog inget "madamande" här inte...
Men ack, vad jag bedrog mig samma fras kom ljudande.... Hallo Madam....
Hejsan hejsan fyllde jag på och siktet var redan inställt på frysdisken...för att strax upptäcka att allt annat än pommes fanns....Aaaaa...det var ju tusan rent vad motigt det kan vara.

Plan C..träder i kraft....
Nu ger jag upp det får bli en frysrensning hemma...med lite hopaplock..japp så får det bli
hittade lite potatiskroketter skinka...och ägg...kanske inte något man drömmer om...men nöden har ju ingen lag..gah.. och min mage ville ha mat!
Nu är det jag som fyller frysen imorgon!

image478

♥ Mitt andra hem......

Nu när verksamheten står stilla ute på ridklubben där jag oxå har en del av mitt hjärta sedan barnsben, rustas det och fejas för fullt.
Lektionshästarna har åkt på sommarbete och endast några få privathästar finns kvar på anläggningen.
Måste faktiskt berömma styrelsen o kompani...för deras otroliga engagemang och för all upprustning och tid dom lagt för att delvis göra det fint både innanför och utanför byggnaden.....med allt ifrån måla till att sätta nya staket....osv
Just nu återstår bara några stolar till dom nya borden i klubbrummet och sen är det klart!
Bilden med hästmotivet längst bort i rummet är gjort utav små mosaikbitar inte större än 1 cm tänk vilket pillerijobb..jag kommer t.o.m ihåg när projektet gjordes  1969 och inte en bit saknas än idag!

image470
Som sagt jag älskar att fotografera, så med kameran i högsta hugg tog jag mig ut till hagen för att plåta lite på pållarna som gick där.
Bestämde mig för att bara hålla in handen över staketet...vilket jag inte skulle ha gjort...så jäkla klantigt när jag står där fullt upptagen och zoomar in....får jag mig världens kyss av elstaket...hahaha jag skrek i högan sky....minuten efter tänkte jag vad skriker du för det gör ju inte speciellt ont....men man blir så himla rädd....har gjort det tusen ggr innan...men det är lika äckligt varenda gång!

Detta är inte elstötfoto...:))
image471

Fick så klart busa lite med Yatzy oxå aguililty vovven som snart ska ut och tävla igen och vinna fina priser....så duktig är han...tyckte hans matte sa att dom skulle till Falkenberg nästa tävling.....
Kolla in den här bilden noga på Yatzy....visst är den vilseledande.....!!!
image472


Här kanske ni ser hur det egentligen förhåller sig:)
image473

Här är han i hela sin prakt...visst är han go med sina pinnar...
image474


Ja det var lite från livet på stallet......

image475

♥ Tisdagstema "Nostalgi"

Nostalgi är ju något som för ens tankar tillbaka, när jag sen börja titta mig runt här så fanns där vissa saker i  hemmet som jag just  förknippar  med minnen från min barndom!
Som den här dockan, den var ett första pris inne på Tivolit i Köpenhamn tror jag var runt en 6-7 år när jag tog den vinstlotten, klänningen är inte dockans orginal, utan  en av mina allra första klänningar!

image468

Dockan kan säga "mamma" om man först vänder upp och ner på henne, samt blinka med ögonen och även sitta med raka ben:)

image469


Lite smink fanns det oxå...det här pudret minns jag inte riktigt när jag fick, men misstänker någon gång på 70 talet...burken är av plåt och pudret har  en doft 
utav liljekonvalj och märket är det välkända "Rimmel"

image467

Vill du gå med "tistagstemat" finns länken i högermenyn!

image461

♥ Lite resumè från weekenden

Vad gör man när himlen hänger nere vid marken..???
I längden blir det minsann en krystad tillvaro.....att bara kura ihop sig inomhus
Måste ju hitta på något...
Nästa steg blir då en "attack" ....mot----------> affärerna....

Har ju en del saker som behöver köpas in...åkte ut till ett större shoppingcenter, där det finns både elektronik och möbler och just nu reas det lite överallt:

Sprang runt på både Siba Elgiganten,On Off för att sonera terrängen, men det blev inget tillslag, visserligen fanns där en uppsjö...TV apparater...men man ska ju bestämma sig oxå!

Nästa projekt var en soffa, eftersom min tygsoffa höll en väldigt kort tid och den var absolut inte billig så överväger jag nu att gå tillbaka till en hederlig gammal skinnsoffa igen!
Har bruna möbler hemma i gummiträ och därför kunde det ju vara snyggt med en ljus skinnsoffa....
Men vem  ska man tro på...hade från början tänkt en i offwhite skinn, men hört från både vänner och säljare att dom blir solkiga efter en tids användande trots dito vårdande produkter!
Fast säljaren i dag var av annan åsikt och mena på att allt kom an på kvaliten, det köper jag med till en viss del...fast denna säljare var så otroligt säljig....och då försvinner oxå min tilltro.. ..till den informationen....Ja vem ska man tro på ?

Så nu står man med ett ben här och vet varken ut eller in...funderar lite på en röd oxå...fast rädd att man kan tröttna på en sådan färg i längden....men det är otroligt klatschigt! 

image465

På vägen hem stanna jag till vid ankdammen för att beskåda svanungarna,
speciellt rädda var dom inte heller....men det gällde att hålla sig på ett behörigt avstånd, då mamma svan hade en extra lång hals och var ute efter ens fötter då hon gjorde flera utfall med den långa halsen genom gallret...huu...egentligen är jag skitskraj för svanar och gäss...men ett staket emellan kan ju förändra den saken...:)

image464

På söndagen fick jag mitt livs "chock"...fick syn på något gult ovanligt på himlavalvet som stack fram......WOW... en Stor Sol...Passade utmärkt för på eftermiddagen väntade superettan och Bois!

image466

Grattis Bois!...Det gjorde ni supersuperbra!

image461

♥ Utmanad av Sanna

Nämn något som gjorde dig glad igår:......Att det sluta regna

Vad gjorde du klockan 8 imorse:........ Sov som en gris

Vad gjorde du för 15 min sedan?..............Var ute på en promenad

Det sista du sa högt:.......Ska du se på korten!

Vad har du druckit idag?......................Kaffe,Juice

Vad var det senaste du åt?...............Korv med bröd

Vad var det senaste du köpte?.....................20 st engångsgrillar på extrapris!

Vad är det för färg på din ytterdörr?----------Blå


Vad är det för väder hos dig nu?-----------------En blå himmel med lite gråa moln.

Godaste glassmaken?---------------  Choklad-Vanilj.

Tror du på kärlek vid första ögonkastet?----------------Ingenting är omöjligt, varför inte!

Sover du tungt?------------På gränsen till koma!

Drömmer du mardrömmar?------------Ja det händer och dom blir allt konstigare.
 

Trivs du med ditt jobb?---------Japp har så många och då blir det en variation som passar mig väldigt bra!

Favoritklädsel?----------Shorts-Linne

Favorit låt just nu?--------------Har ingen för tillfället.

Vad ser du om du tittar till höger?--------Min balkong.

Vad gör dig glad just nu?--------Om solen ville titta fram

Vad ska du göra härnäst?----------Gå på fotboll

Höger eller vänsterhänt?-------------Höger

Humör just nu?--------Strålande

Favoritgodis?...........Salta bildäck

Kläder just nu?......................Träningsbyxor-linne

Sommarplaner?------------Allt beror på vädret----blir det fint stannar jag iSverige annars drar jag med första bästa plan dit solen skiner.

Hur många kuddar sover du med?-------------2 ibland 3

Spelar du något instrument?------------Kan klinka lite på piano.
 

Morgon eller nattmänniska?----------Nattmänniska

Vad är viktigast för dig?------Att alla har det bra runtom mig, och ha hälsan i behåll!

Är du kittlig?--------Japp i nacken och halsen.

Snarkar du?-----------Vet inte då sover jag men är en rackare på att gnissla tänder.

Stjärntecken?-------Vattuman


Äckligaste insekten?---------Tvestjärt,ollonborrar.

Stökigt eller välstädat?---Välstädat!

Längtar du mest efter nu?----------Semester o sol.

/Fler som känner sig manade att göra listan...vassego!


 


♥ "Regnet det bara öser ner....

och jag blir  så våt om både skor o strumpor......trallalala.....

Ja du milde skapare vad regn vi fått det senaste dygnet.
Idag har det regnat non stop...från det att man slog upp de ljusblå.....
och sådär har det sedan hållt på  resten utav dagen.
Ute på vägarna råder rena  kaoset  med flera översvämningar!
Flera vägar har fått stängas av, larmcentralen har blivit överbelastad av alla som fått sina källare översvämmade...ojoj vad det ställer till.

Vad sägs om den här sjötomten ser  det inte mysigt ut, undras om priset har stigit  sedan igår eftersom sjön inte fanns där då utan tillkommit i dag pga allt regn!

image462

Här var tidigare en cykelled...numera Göta kanal:))

image463

och inte ser det torrare ut på andra sidan viadukten heller.

image464

När jag ser allt detta regn, kommer jag att tänka på just den här låten..

Lyssna och njut:D


Någon som kommer ihåg vem som sjöng den här låten på svenska,
lurar på om det  inte kan vara Gunnar Viklund..... kanske ???

image382

♥ "Lite lyx i vardagen" ♥

Känns ju ganska bra att vakna upp till en ny dag med lite vardagslyx!image457
Visst var det den "goda" behandlingen som väntade mig idag!

Fick ett presentkort i julklapp av dottern...på en "handpeeling".
Det här med vårdande behandlingar, är ganska nytt för mig..då jag  aldrig någonsin besökt varken fot eller ansiktsbehandlingar eller vad det nu än må vara...
Så lite spännande var det allt att få lyxa till det en helt vanlig onsdag. 

Ligger väl lite eftertänksamhet just med det valet av behandling, då min dotter vet att jag jobbat mycket med händerna som oxå fått utstått mycket vatten och kalla stall.
Tack Caroline för din omtanke.image458

Lite halvstressad kommer jag iväg, klockan tickar allt för fort, det hjälper inte att jag står upp och kör  när det är köer överallt..och inte minst på motorvägen där halva körbanan var avstängd.
Två mil längre bort landar jag med andan i halsen...5 minuter sen, och rusar snabbt in.

Med båda fötterna innanför, och jag ursäktar  min sena ankomst...tjejen tittar ner i sin kalender
men du ska inte vara här förrän kl 17.00..hmm... 
Nu helt plötsligt blev det ombytta roller...jag var 25 minuter för tidig...pust...så långt bra...men nu sprack den tiden jag hade planerat  in efteråt  och jag insåg snabbt  att jag skulle bli sen till den .....shit!

Expediten och jag diskutera hur vi skulle göra..då tjejen som skulle fixa med mig inte kunde förrän kl 17.00

Kunden som satt i behandlingsstolen hörde vårat samtal, och erbjöd sig att sitta och vänta då hon hade hela dagen på sig....härligt med så vänliga och hjälpsamma människor.

Tack vare henne blev det så min tur....direkt:)

Nu skulle händerna  först desinficeras noggrant.
Därefter lades en masserande  peeling på, som sedan torkades bort och händerna fick sköljas,  ytterliga en kräm masserades in, och doften som sippra upp luktade image460mandelblom.....som i sin tur påminde skarpt om björnklistret man hade i småskolan.

Nu var det dax för paraffinbadet....locket lyftes bort  på det varmt ångande badet, här skulle image459händerna doppas 3 ggr...resultatet lät visa sig snabbt....nu var händerna fulla av stearinliknande massa och det torkade i samma stund, båda händerna förpackades i plastpåsar och med snarlika grytlappar över....detta skulle nu verka i 20 minuter...

Under tiden jag vänta, fick jag sitta ner i en soffa, sen är det rent magiskt det som händer efter 2 sekunder kliar det i hela facet.....iofs är det bara händerna som är stela men det smittar av sig långt upp i axeln, lite frankenstein över det hela..man rör sig stelopererat och i ett försök att hitta någon del utav armen som man kan klia tillbaka med....

Förmodligen rent psykiskt...samma visa som hos tandläkaren, det räcker att man lägger ner huvudet  så går startskottet klia klia kliar...:))

Efter 20 minuter var det klart och plastpåsarna och det sk stearinet drogs av samtidigt.
Under det väntade 2 silkesmjuka händer som kändes väldigt fräscha och som nya!

Lite annorlunda lyx i min vardag....som kändes riktigt bra, just det där med att känna sig lite ompysslad gör en så glad :D
 

image461








 

♥ Tandhygienist...

Du skall på två behandlingar denna vecka en "god" och en "ond"...
Vilken väljer DU.....jag tar den onda först....

Just det hos Tandhygienisten....image453
Jaha säger tandhygienisten när jag stiger in i rummet, vi har visst aldrig träffas förut, jag nickar instämmande..
Har ju en del i min bekantskapskrets som går på sådant!
Så jag kontrar hennes fråga direkt...jag har alltid undrat vilka det är som får komma hit...??

Det låter ju trots allt lite "chickt" att gå dit....:))
Sånt där man kan höra på film, åh jag har en tid hos...blabla någon skönhetsinrättning
Så nu om jag vill svänga till mig lite med någon... så inflikar jag oxå så där lite lagom kaxigt....Oj   det var visst idag jag hade tid hos ..... Min tandhygienist....;)
Klingar kanske inte lika bra.. men....so what....:))

Sen drog hon igång hela "storyn"...med allt ifrån tandtroll till tandpetare och tandtråd!

Därpå var det dags för operation käftverk....image452

Värst var undervisningen...med den trekantiga tandpetaren.....
Med en spegel i handen fick jag följa förloppet....
För min del hade det räckt, att hon visade en gång hur man gjorde ett tryck mot tandköttet med den där petaren...men... NEJDÅ  fem gånger skulle det genomlidas..som ett plus i kanten skulle den platta sidan utav tandpetaren vara vänd  just  mot tandköttet.....som om man kände någon skillnad när blodet redan rann ner för tänderna...men så där skulle det vara för DÅ fick man bukt med dom 2-3000 bakterierna som man hade  i munnen.....jaså var dom inte fler...kändes minsann så.



Efter ett tag låter hon mig pausa och skölja med lite vatten...
Samtidigt utbrister hon...Hur går det... Står du ut.....??  För det kan göra ont !!!
Jag tittar på henne med uppspända ögon...skojar du ?
Jag höll ju för tusen på att avlida
Hon kunde lika gärna skjutit mig direkt :)

Ett tag fundera jag på om hon inte tillhörde "Illuminate"...det var ju nästan så som den sekten torterade sina offer:)

Nu ska jag inte förringa hennes jobb på något vis, jag hade  fullt förtroende för hennes jobb och hon var faktiskt en sådan där människa  jag kände att jag kunde förlika mig med direkt, och min kemi stämde  bra...med hennes.

Efter 1 timme och tio minuter låg jag helt orörlig i stolen, benen hade slutat att ta spjärn och jag var  färdigbehandlad, med en död blick tittar jag upp på henne och säger...har jag någon form av färg... kvar i mitt ansiktet..??

Hon skrattar....
Vi hade ju haft en sådan härlig "jargong" under hela behandlingen igenom.

Sedan tillägger hon... att jag nu själv kan praktisera vidare på detta med tandtråd och tandpetare, varje dag......och det kunde jag börja med redan ikväll...

ÅH Yes!......Jag kan knappt bärga mig:)

Väl uppe ur stolen var det värsta kvar.....notan!
Inte nog med att man blivit torterad, man ska betala för kalaset oxå!
Nåväl lite billigare än hos tandläkaren blev det....
Åh förhoppningsvis ska jag slippa se honom lika ofta nu!

Nu väntar ytterligare en behandling i veckan....och den sk goda!
Återkommer...med förhoppningsvis lite gladare miner då:)


image382

♥ Tisdagstema "Rent"

Vill man ha det rent och fint....får man göra som Sverker Olofsson....

Kasta skiten i "soptunnan".....

image454

Gör man sen en djuphavsdykning i soptunnan så var där också för ovanlighetens skull ganska rent!

image455

Vill du vara med i Tisdagstemat ??  Klicka
här!

image382

♥ Bokmal....?!

Nu har jag gjort det!image446
Lyssnat på mitt livs tjockaste bok.........som innehåller (550 sidor)
"Änglar och Demoner"...
Jag som annars aldrig har varit någon sk. bokmal, började lyssna på talböcker för ca ett halvår sedan och börja då med lite mer lättlästa böcker, som Sjöwall/Wahlöö... från 1800 frös ihjäl:))
Dan Browns böcker tycker jag har låtit så tunga...men nu i efterhand får jag säga att det är annat ljud i skällan...
image384

Änglar och Demoner handlar om Robert Langdon (Harvard-professor i religiös symbolik) image447och specialist på Illuminate. Han får i uppdrag att rädda Vatikanen från en tidsinställd bomb som blivit stulen ifrån den schweiziska forskarinrättningen
av ett brödraskap som tycks uppstått igen "Illuminate"
Med klockan tickande emot sig ska han försöka tyda dom olika symbolerna
som  är utmärkta vid Roms kyrkor, och rädda Vatikanstaten...

image384

En mycket spännande och intressant handling , som håller en i ett fängslande grepp... från början till slut!

Den får.......image451image451image451image451image451
Åh kan bara rekommendera den till alla som inte redan läst den!


image449

Med blodad tand har jag nu redan satt igång och börjat lyssna på "Gåtornas Palats" oxå skriven utav Dan Brown.



Oxå en liten uppdatering.....

Det växer och frodas på min balkong:)
image448

image444

♥ Utmaning......

Jag har blivit utmanad av Caroline


image384Tre saker jag inte förstår mig på:

1. Straff i förhållande til brott i Sverige.
2. Grekiskan
3. Varför det finns marsipan i fastlagsbullarna:)

image384Tre saker som finns på mitt skrivbord/bordet
jag sitter vid:

1. Ipod
2. Kaffekopp
3. Kameran

image384Tre saker jag gör just nu:

1. Bloggar
2. Pimplar kaffe...
3. Lyssnar på " Änglar och Demoner"

image384Tre saker jag vill göra innan jag dör:

1. Besöka världens största labyrint..(ligger på Ön Samsö)
2. Resa till Japan...
3. Köpa häst igen.

image384Tre saker jag kan:

1. Rida.
2. Ha tålamod
3. Vara pedant

image384Tre saker jag inte kan:

1. Gå på lina
2. Äta något från havet
3. Svälja stora tabletter 

image384Tre saker jag tycker att du ska lyssna på:

1. Erfarenhet och visdom
2. Hjärtat
3. Sunt förnuft

image384Tre saker jag skulle vilja lära mig:

1. Äta all slags mat...(extremt kräsen)
2. Lite fler språk
3. Fotografering 

image384Tre favoriträtter:

1. Baconlindad fläskfile med potatisgratäng.
2. Pizza
3. Allt ifrån grillen

Antar ni utmaningen.........??image406

Mia
Caroline
Carro
Nette
Sanna
Anki
Pialotta

image382