Ordlös Onsdag "Sommar"

Ordlöst Tema.....

186226-859

Vill du också gå med i temat....kika in här!


image860

image831

Ordlös Onsdag!

Ordlöst tema....

186226-859

Mer om Ordlös Onsdag hittar du här!


image831

Helgen!

Det har varit fullt program den här helgen med!

Åh så lär det bli några helger till, för nu är det många som ska firas i vår!

Lite från lördagen....

Den här gången var det min systerdotter som fyllde 30 år!
image842
Som alltid är det fullt hus hos henne...och ett femtotal gäster var bjudna, och för inte så länge sedan köpte dom ett nytt hus, så det har blivit en bit längre att köra då flytten gick en bit upp i skåne....men lite nyfiken var jag allt på att se hur dom fått det i nya hemmet!
image842
Samtidigt jag vet att det gjorts en hel del renoveringar, vilket dom brukar göra väldigt smakfullt plus att hon har en väldigt händig man som mer än gärna springer där med hammaren i högsta hugg!
image842
Festen var trevlig och en annan var chaufför....så jag körde hem i pensionärstid:)
image842
Då jag skulle upp tidigt nästa dag och döma en dressyrtävling...det är sådant man kallar bra tajming...och det duger minsann  inte att sitta och halvsova då man dömer dressyr!
image842
Utan man måste vara helskärpt vareviga sekund, plus att det är en hel del nya program som trädit i kraft!

Söndagen....

image856


Men allt flöt på bra och jag var hemma till middag igen!
image842
Packade ner grillen och tänkte njuta lite utav resten av dagen som var kvar på mitt lilla smultronställe, solen sken och fåglarna kvittra säkert med:)
image842
På väg till stranden, såg det inte så muntert ut längre på himlavalvet....massor av moln och ingen sol så långt ögat nådde......men vred man huvudet åt ett annat väderstreck i staden så såg det bestämt ljusare ut , vi är ju som sagt lyckligt lottade som har vatten mer eller mindre runt hela vår stad!
image842
Så ett extravarv i rondellen bar det nu av åt båthamnen i stället, väl på plats träffade vi syrran och hennes man som donade med båten som nu kommit i plurret igen efter vinteridet!
image842
Efter lite taktik snack bestämde vi oss alla för att grilla ihop och därpå skulle vi ta fikan ute på sjön i deras båt!
image842
Mätta och belåtna lämnade vi land och ute på öppet vatten sken solen åter igen....vi styrde kosan mot Ven och där ankrade vi till.....och satte oss ett tag uppe på soldäck...tystnaden ute på havet är total och det enda man hör är vågornas kluckande.......
Sådant är bra för själen!
image842
När vi fikat klart...drog vi iväg vidare för att nästa gång vara utmed Danmark...där följde vi  kusten och lite girar inom deras mysiga små lyxhamnar... 

image859


image831



 

Helgkrysset

image853       image850        image854        image852
 
Har du koll på vad som är Svenska- eller sk slang i Skåne alternativ det kan vara Danskt eller Norskt med!

Kan du betydelsen på ordet med.....annars ge dig på en vild gissning;)

Då kör vi.....................image854


image853

(1)   HÅSEBAND       
                                                         1.  Norskt
                                                         X. Svenskt
                                                         2. Skånskt
image853

(2) RULLEBÖR
                                                         
                                                       1. Skånskt
                                                       X. Danskt
                                                       2. Svenskt

image853

(3)TÄPPEPÅSE
                                                         1.  Danskt
                                                         X. Svenskt
                                                         2.  Norskt
image853

(4) UNDSKYLD
                                                         1. Norskt
                                                         X.Danskt
                                                         2.Skånskt
image853

(5) TÖJA
                                                        1. Danskt
                                                        X.Skånskt
                                                        2.Svenska
image853

(6) SKRABBA
                                                        1. Skånskt
                                                        X. Danskt
                                                        2. Norskt
image853

(7) RUMPETROLL
                                                       
                                                       1. Danskt
                                                       X. Svenskt
                                                       2. Norskt
image853


(8) ÄNNAKLÄMD
                                                        1. Danskt
                                                        X.Skånskt
                                                        2. Norskt

image853

(9) NUMSE
                                                        
                                                        1. Danskt
                                                        X.Skånskt
                                                        2. Norskt
image853

(10) TALLEFJANT
                                                        1. Danskt
                                                        X.Skånskt
                                                        2. Norskt
image853
Mycket nöje/återkommer med rätta svaren!


HÄR KOMMER DOM RÄTTA SVAREN!

En STOR image855


Ni klarade detta galant!

9 Rätt....Pialotta, Gitsie, Solgudinna
8 Rätt........................Gunnel,Caroline

Den rätta raden ser ut så här!

2. Håseband= Skånskt =Strumpeband / Resårband
1. Rullebör = Skånskt = Skottkärra
2.  Täppepåse = Norskt = Påslakan
X. Undskyld = Danskt = Ursäkta
X. Töja = Skånskt = Orka
1. Skrabba = Skånskt = Äppelskrutt / Kärnhus
2. Rumpetroll = Norskt = Grodyngel
X. Ännaklämd = Skånskt = Otålig / Nervös
1. Numse = Danskt = Rumpa
2.Tallefjant = Norskt = Ekorre


image831






 

Helgen som gick.....

Lite uppdateringar ifrån helgen.....

Vi har lite olika traditioner inom vår familj som vi har infört årligen....
Den här gången är det bara jag och syrran plus våra barn som hittar på någonting tillsammans!

Buden är många men till slut bestämde vi oss för att ta båten över till Helsingör och äta en god bit middag på någon mysig restaurang!

Syrran hade ringt och förbokat på en "Italiensk restaurang" som hon tidigare hade varit och ätit på, men när vi kom till det lilla torget i helsingör...och står i dörren till  restaurangen....som hon trodde vi hade bokat på stämde ingenting......
Vi var alltså på fel restaurang enligt namnet/ men platsen var rätt....  den dansken hon hade pratat med när hon beställde  påstod att det skulle ligga just på den här platsen!

Okej...inte mycket att göra mer än att vända på klacken igen..eftersom det redan var fullbokat där!

Därefter dök vi på varenda dansk vi mötte och frågade vart La Belle låg.....men ingen visste...trots att vi ändå pratar väldigt bra reservdanska....;)

Så där stod vi med skägget i brevlådan....

Så det blev lite gatlopp i dom smala gränderna...tills vi hittade en ny restaurang som såg trevlig ut...vi möttes utav en kypare i dörren och vi undrade förstås om det fanns något bord ledigt...?

Stället var ju fullproppat med folk, men han stod en stund och klia sig i huvudet och bläddrade som besatt i beställningsblocket sedan  bad han oss att vänta några minuter....

Några minuter efter kom han tillbaks som han lova...då hade han också lyckats trolla fram ett bord, och tur var väl det för det är inte helt lätt en lördagskväll att få ett bord så där i en hast!

Men vi fick en mycket fin service samt maten var helt superb...så det stället kan man gott återvända till fler gånger! 

image846

På söndagen var vädret si och så....rätt som det var när det regna så kom där en skur!
April är ju som sagt ganska falsk....svårt när man ska välja kläder med....vårjacka eller vinterjacka....det är frågan...sen jag vill absolut inte frysa så det föll på det senare valet!
I staden hade man arrangerat en liten hunduppvisning på torget så i brist på annat körde vi ner och tittade på den, under tiden växlade så klart vädret och vinterjackan åkte av!  

image847

Efter aguilty passade vi på att ta en solskensrunda längst slottet, där är så vackert nu när vallarna längst vallgraven står i full blom!
image848
Kvällen blev helt underbar......från att det nästintill varit vinterkyla tidigare på dagen så var det nu ljumma sommarvindar som svepte in och  förgyllde en underbar kväll!


image831

Nock Nock......Är någon hemma!!!

Ett gott skratt förlänger livet sägs det, efter att ha sett den här You Tube filmen, så måste jag bli minst 150 år gammal;)
image844

Men humor är som sagt så individuellt, det som är roligt för mig behöver inte roa någon annan....
image841
Likaså gäller det för vilken daxform man befinner sig i....vissa dagar är det lättare att falla i skratt, för att vid nästa dag inte alls finna något nöje i det som borde vara roligt!
image841
Bäst gillar jag dock den humor som är lite "torr" och inte för mycket tillskruvad, små enkla saker som helt enkelt bara går lite snett  räcker länge och väl! 
image841
Samt när jag ser det komiska i något får jag också upp bilder i huvudet....och då skenar min fantasi iväg ännu mer.....

Ja tänk vad livet kan vara lattjolaban om det vill ♥

Få se nu om ni har samma humor som mig:)





image831

Ordlös Onsdag Ömhetsbevis!

Ordlöst tema!

186226-843

Vill du gå med på ordlöst tema kika in
här!

image831

Vårrycket

Det bor en obotlig hamster i mig!
Jag är makalös på att spara allt möjligt....för det kan ju vara bra att ha någongång typ för kommande istider eller något!
image842

(Underton...jag måste ha missat allt om dagens växthuseffekt)
image842
Men något måste ha hänt mig, för jag har fått värsta vårrycket här nu...då jag farit runt som image840en tosing och röjt på alla dess märkliga ställen, för att till slut ta tag i garderoberna som också behöver röjas!
image842
Så blir det när man bara handlar nytt och aldrig slänger dom gamla trasorna!
image842
Hur som helst så hittade jag flera jackor som måste härstamma från konfirmationstiden:))
image842
Sedan hängde där en massa jackor utan blixtlås...vet inte hur många som var i det skicket och att hitta blixtlåsar i rätt färg och storlek är inte helt enkelt, för jag har letat tidigare för att sen låta allt bero!
image842
Sedan åkte alla kläder ner i en stor svart sopsäck.....lite ångest hade jag över en svart skinnjacka modell ballongärmar....den var fortfarande hel...men modellen var utgående;)

image839


Tror inte jag använt den skinnjackan på dom senaste 10 åren......men skinn är skinn!
image842
Tanke-kontoret gick på högvarv.....återvinning är ju ett ord i tiden!
image842
Skulle man inte kunna klä om en utav mina gamla frisörstolar tro...???
image842
Sagt och gjort jag ringde tant Elsa 80 år som gillar att sy.....och hörde om hon ville anta utmaningen!
image842
Väl på plats hos Elsa och med stolen i delar samt den berömda skinnjackan....
image842
Elsas första reaktion var....MEN det är ju synd att klippa sönder den jackan...Ahhh
image842
Jamen jag använder den ju inte...nu hör de till saken att det är egentligen över min förmåga när jag en gång tagit sådana  enorma beslut....att det ligger väldigt nära till hands att jag kan ändra mig lika fort igen!
image842
Men jag stod på mig.......så nu får vi se om tyget räcker...till omklädslen utav frisörstolens stolsits och ryggdel!
image842
För ni har väl hört den gamla historien om han som gick till "Mästerskräddaren" med en bit tyg...!
image842
Jasså bidde det ingen stol......Vad bidde det då...?  
Länk



image831









 

DAGEN´S DATA TIPS!

Små problem som är nog så irriterande......
image766
När jag ska starta upp min dator så ploppar "alla program mappen" upp mitt på skärmen vilket innebär att jag först måste klicka ner  mappen innan datorn kan jobba vidare och är redo för att komma ut i cybern!

image837


Med alla konstens regler har jag lusläst alla forum...googlat på" alla program mappen" för att hitta en lösning som tar bort problemet....bl.a hitta jag något program som löste det en gång efter att jag använt det sedan var det till att upprepa proceduren igen...kändes också ohållbart i längden! 

image838


En annan lösning var att ta sig in i registret....och sätta "semikolon" på programmet/programmen som orsakade  problemet.....MEN inget fungerade.
image766
Vad som egentligen hänt är att något program har varit felinstallerat ....där av problemet, medan andra säger att det är en bug i windows som orsakar problemet!
image766
När man vet vilket program som orsakar felet....kan man i princip bara avinstallera det och installera om det på nytt....ENKELT O BRA....men i praktiken gick inte programmet att avinstallera i mitt fall....då det påstås att det saknades en fil......
image766
Men en dag hade jag en kund i min frisörstol.....och han hade lösningen....det fanns ett program som kunde åtgärda problemet....en svensk kille som var uppfinnaren!
image766
Vi laddade ner gratis programmet som är en mycket liten fil som kräver att man har winrar som kan packa upp den filen. 
Några minuter senare var problemet ett minne blott.
image766
Gud vilken befrielse....för alla vet hur det är när en sida tar lång tid att laddas ner. 
Man håller på att krypa ur skinnet....för inget är som väntans tider!
image766
Här hittar du programmet!  "
Länk till progfix"

/Lycka till!

image831


Ordlös Onsdag "Luftballong"

Ordlöst tema........

En bild säger mer än tusen ord!

image836

Vill du gå med på ordlöst tema kika in här!


image831

April April....

Nej det var inget skämt......bloggen fungerar igen!
Prata om att det ger abstinens att inte komma åt sin blogg!
Vet inte hur många gånger jag kikat in....för att se om bloggmiraklet fungerar igen!
Åh gissa om jag blev snopen när det helt plötsligt fungerade att logga in igen.....tyvärr fungerar det ännu inte att ladda upp någon bild...men som sagt blogg.se jobbar säkert för fullt på det !

Så här står det ialf  nu att läsa på den aktuella infosidan....

Det är nu 47 timmar sedan vi började den planerade flytten till nya bloggverktyget.
Vi har fortfarade ett par problem med verktyget och vågar inte riskera att 75.000 bloggar får en sämre driftmiljö än den vi hade innan vi startade flytten.
Vi har därför beslutat att återgå till gamla verktyget.
Eftersom vi har möjligheten att ta en kraftfullare databasserver i drift kommer vi att göra det.
Har du något problem med publiceringen av din blogg - maila kundservice@ blogg.se
Vi beräknar att du kan logga in innan kl 6.00 idag, tisdag den 1 april.
Vi beklagar att ni har fått vara utan bloggmöjlighet de senaste två dygnen, men vi har gjort allt som står i vår makt för att ta den nyare och bättre bloggtjänsten i drift.
Vi kommer att fortsätta med storskaliga drifttester i nya miljön tills verktyget är stabilt.

/Think Twice