♥ Guldkorn

Varje dag kommer jag i kontakt med ungdomar både på jobb och på  fritiden då jag tränar mina elever på hästryggen....
Åh jag tycker barn är för härliga, dom är så öppna och spontana med så många roliga förklaringar och framför allt så positiva..i sitt tänkande.

Häromdagen mötte jag  en tjej på 13 år, då jag själv kommer ridklädd,  frågar hon mig, ska du rida?
Javisst svara jag...därefter ställer jag motfrågan till henne..
Nää inte idag, okej, nu vet jag att tjejen är ägare till en egen häst..så min nästa fråga är varför inte det då?
Nä det är inte min tur idag, jag har en medryttare så det är hennes tur idag, okej svara jag då!
Men vill inte du rida varje dag då ? 
JO svara hon, men det är min pappa som tycker att jag inte hinner med......men han tycker så  mycket  om det mesta... ja där fick man sin förklaring....


Sen har jag en relativt ny elev som också nyligen blivit ägare till en egen häst. 
Även det en 13 årig tjej.
Den här hästen är förtjusande vacker att titta på, men ganska omöjlig att rida på speciellt för en späd tjej då hästen är av modell biff...
Den här hästen (Tage 10 år) kan egentligen hoppa hus...när han vill....

Mor och dotter i denna familj är väldigt energiska och ambitiösa människor, och älskar sin häst över allt annat...

Därmed anmäler dom sig till tävlingar var och varannan helg...så tjejen får lite rutin på den biten utan något krav på någon större prestation...

Helg efter helg tävlas det och utan större framgång, hästen har dock tävlats tidigare med en betydligt större tjej...då detta kan behövas ..då han tar sig fram som skjuten ur en kanon.

Men tjejen är orädd tack och lov och mamman får väl härdas om hon ska titta på.
Tävlingsresultaten blir därefter, men det fina i kråksången är att tjejen rider för att det är "kul"
och är gladare än någon annan i världen när hon kommer till sin träning och berättar om sin strålande insats..att hon lyckats klara sig till 3:dje  hindret på tävlingen utav 11 möjliga...

Jag tycker det är en sådan härlig inställning...då många andra ponnyryttare tävlar på liv och död och hela världen går under om man inte har en rosett med sig hem från tävlingen.


Kommentaren Sparas
Postat av: Dr S

Jag var livrädd för hästar tills för några år sedan när dottern började rida. Respekt för dem har jag fortfarande, men jag känner mig mycket tuffare nu.

Postat av: solgudinna

Hästar är för stora. håller mig till hundar. Dottern red innan och var orädd för det mesta, tills hon flög av en envis islandshäst. Nu har hon också fått respekt för hästar.
Känns lite bättre ikväll tack, efter en ipren, en trio och nässpray.
God natt och sov så gott.

2007-03-07 @ 23:43:30
URL: http://solgudnna.blogg.se
Postat av: Caroline

Det är ju det som är meningen, att hålla på med en hobby för att det är kul. När det blir för blodigt allvar försvinner också glädjen. Kram på dig!

2007-03-08 @ 07:23:54
URL: http://aliceiunderlandet.webblogg.se/
Postat av: Alkiz

Såå härligt underbar inställning, hon kommer gå långt den tjejen...

Vad härligt att möta så många ungdomar, hoppas träningen gick bra *avis*...får nöja mig med att drömma under tiden...
Jo jag hade bestämt mig för att Mars skulle bli den månaden när jag skriver i min blogg varje dag...Oups och det sprack redan igår...hmpf...

Igårkväll var jag ute igen och slog klackarna i taket...det är så sjukt kul att gå ut på onsdagar i den här stan för då har dom Kareoke på en pub...och gå dit och lyssna på alla som sjunger dåligt...kan förgylla en hel del:)

Kramiz

2007-03-08 @ 17:20:55
URL: http://http://blogg.passagen.se/kristallery
Postat av: solgudinna

Tack för blommorna, Ska nog iväg och träffa tjejerna ändå. Hade tänkt hoppa det men känner mig så bra, det blev över några muffins så de tar jag med.
Ha en bra kväll.

2007-03-08 @ 18:28:55
URL: http://solgudnna.blogg.se
Postat av: Bobby

Ja så länge man har roligt så är det bara till att skita i rosetterna.Vi har ändån alldeles för många världsmästare.Kram Bobby

2007-03-09 @ 00:33:57
Postat av: Think Twice

Dr S,
Helt klart ska man ha respekt för dom här stora djuren på 600-700 kg.
Solgudinna,
Rädslan eller respekten beror nog många gånger om okunskapen för djurets beteende. Fast en mus skrämmer mig mer än en häst:) Skönt att du känner dig bättre!
Caroline,
Min filosofi med, och när blir lite äldre sen kan dom också själv bestämma hur högt ribban ska ligga.
Kramar
Alkiz,
Sant, ja tror oxå den här tjejen kan gå långt, gåvan finns där!
Jasså klackarna i taket..ja man lever bara en gång, det gäller och ta tillvara på det man tycker är kul. Kramiz
Bobby,
Absolut hon har dessutom tiden för sig!
Kram



2007-03-09 @ 22:54:49
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/

image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback