♥ Vallåkras Stenkärlsfabrik

Tänk så fort man ser den lille gule komma fram, då plötsligt vaknar man till liv igen, och då vill man ut ur boet.
Tanken var först att promenera längst stranden vid Rydebäck, och det fick oxå stanna vid den tanken, för det blåste så pass friska vindar ifrån sydväst att massor av skärmflygare tagit  detta tillfället i akt. Själv styrde jag snabbt därifrån, till något lugnare ställe.

Just till den lilla dalen vid Vallåkra.
En riktigt mysig liten dal, och mitt i denna ligger en gammal stenkärlsfabrik som börja sin tillverkning år 1864....här tillverkas allt möjligt stengods, alltifrån syltkrukor till brännvinskrus mm.
Riktigt mysigt är det sommartid då man även kan njuta utav en bit mat  på krogen och samtidigt få höra bruset från Råån som flyter rakt under huset och sen följer hela vandringsleden i dalen.

186226-59

Här har man fiffigt nog murat in lite av sin alster på utsidan av huset från tillverkningen
.

186226-56

Långt uppåt väggarna hittar man dom här gubbarna.....

image65


186226-57


image62
Här lämnar vi stenkärlsfabriken och fortsätter vandringen
längst ån i en väldigt kuperad terräng.

image63

image66



Kommentaren Sparas
Postat av: solgudinna

Ja har vi inte en vacker omgivning att vandra i. Och många fina platser också på så nära håll.
Kopparhatten, Kullen, Mölledammarna, Söderåsen, ja listan kan bli lång.
Bästa hundpromenaden är nog den nya Bruses skog.

Postat av: Alkiz

Åh vad fint, då har du haft fint väder idag då:)...Härligt *ögongodis*...Otroligt Njuter...

Själv ska jag städa och fixa lite... Ah vad kul jag ska säga till Veronica att hon vinkar tebax från tåget:)...

Ahh Sussie jag har utmanat dig, läs min blogg..

Kramiz

2007-03-11 @ 12:32:00
URL: http://http://blogg.passagen.se/kristallery
Postat av: pappa B

Tack för att du "tittade tillbaka" Snyggt jobbat, det glädjer mig mycket att se personer som tar vara på det som finns kvar av en snart svunnen tid. Dessutom är du duktig med kameran. Jag vet, för jag har jobbat som fotograf i hela mitt liv och gör det fortfarande. Jag kommer garanterat att återvända, nu har jag ju fått lov också *S*

2007-03-11 @ 13:29:54
URL: http://www.pappab.webblogg.se
Postat av: Bobby

Ett trevligt litet ställe wallåkra.Fina foton,speciellt det med Humle och Dumle på väggen.Kram Bobby

2007-03-12 @ 22:14:23
Postat av: Think Twice

Solgudinna,
Där kan man faktiskt påstå att vi är mycket lyckligt lottade med vår fina natur runtomkring här!
Alkiz,
Riktigt gotteväder har vi haft i helgen, åh tack för örongodiset:D
pappa B,
Oj, tack för utlåtandet *glad* tittar in till dig oxå..men haft dålig tid för mycket jobb idag!
Bobby,
Tack tack, ja dom sitter ju där dom sitter :P

2007-03-13 @ 00:04:43
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/

image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback