♥ Dax för klippning...

Klippas eller inte....???
Eller hur gör man.....?
Gräs som gräs visst borde man kunna röja lite i dessa krukor...
För det växer som ogräs, och har börjat fröa ner överallt

Kanske bäst att börja med att flytta undan  Humle & Dumle först så att dom inte råkar illa ut, och blir av med sina antenner på kuppen ;)


Någon med erfarenhet....eller tips om någon lämplig frisyr...??

image551

image515

♥ Det är väl inte bara jag.....???

Som längtar efter dom här image552 NU.....

image549  image550

image551



Nu när "höstrusket" börjar närma sig ... då ska det bli skönt att kunna krypa upp i soffan igen med en filt.... tända lite mysiga ljus och sen bara mysa under tiden man följer sina favoritserier.......
Ja tror det är  många liksom jag som gått och undrat om det blir någon fortsättning...på Prison Break, Lost, Heroes.....

Då kan jag ge er ett litet glädjebesked.....image546
image553

Att det blir en fortsättning på Prison Break
och att säsong 3 ska börja sändas i Usa den 17 september så att vi åter får följa med på den spännande fortsättningen.............YES
image553

Vidare så kommer det även bli en fortsättning på Lost....som går in på sin fjärde säsong fast inte förrän  i februari nästa år.......som den serien då kommer  igång.

image553
Min tredje favoritserie Heroes vet jag inte om det kommer bli någon mer fortsättning på än, men man kan bara hålla tummarna och hoppas, så kanske lyckan blir total.....


Men under tiden kan man ju alltid vila ögonen på lite bilder....*No problem at all*





image515

♥ Tisdagstema "Charmigt"

Eftersom jag är en hästälskare....så var det inte speciellt svårt för mig  att falla för dom här  små "Charmtrollen" som stod så lägligt uppradade längst vägen i min framfart på Samsö..... Visst är dom söta.....
Dom två största ponnyerna är säkert "Shettisar" och eventuellt skulle den allra minsta  kunna vara en "Falabella" som är världens minsta hästras....

image552

  

image478

♥ 25 års fest

Igår det var 25 år sedan min lilla flicka kom till världen!
Tänk vad tiden den gått fort...
Caroline hade ställt till det med en stor fest och 35 gäster var inbjudna det var  allt ifrån tjocka släkten till vänner och barn...
Min roll var att roa gästerna med lekar medan "systern" min fick vara "toastmaster".
Vi blev först bjudna på en buffe med kebabkött och mycket annat gott därtill samt lite olika shots,
vilket min skalle kan intyga idag...
Efter maten  hade vi lite lekar som att "spotta gelégrodor"  en (utomhusaktivitet) som gick ut på att första deltagaren spottade iväg sin gelégroda och näste man fick ställa sig därifrån och sedan spotta sin groda vidare...det lag som kom längst med sina "slibbikar" vann.
En annan lek gick ut på att  en tändsticksak skulle passera mellan deltagarnas näsor till sista man i ledet.....alltså (no hands) 
En annan uppskattad lek är den som vi sjunger när vi sitter till  bords där varje gäst får var sin påse bestånde med sockerbiter plastglas papperstallrikar mm och detta ska kläs på under tiden man sjunger....
Vanlig komplikation under denna lek är "magknip".....man ligger alltså dubbelt och kan knappt ta en ton...när man ser sin bordsgranne....
Till sist vill jag tacka min söta dotter för en mycket lyckad o trevlig fest med god mat därtill!
Det gjorde du bra!
Kvällens gäster har nu också gjort det möjligt för Caroline att få göra sin resa till New York som hon önska.....

Grattis Grattis Caroline



image549


image461

♥ Samsö andra dagen.......

Idag skulle det ske.....

Vi lämnade Mårupsgården tidigt denna morgon och cyklade iväg.....bonden på gården hade redan upplyst oss att det skulle bli en varm o solig dag med uppemot 30 grader...

Vårt boende kunde knappast ha blivit bättre än så här, med tanke på att Labyrinten som råka ligga så oförskämt  nära....och bara väntade på mig... några kilometer bort.


Förväntansfull var jag då detta var det stora huvudmålet med resan och att det blev just  Samsö.
Lite skyltar vid entren fick oss att stanna upp innan vi passerade dom stora portarna...
Väl vid entren kunde man köpa sig ett häfte med frågor som man kunde använda som hjälp.
Vid varje t-kors inne i labyrinten fanns det en fråga som skulle besvaras och det alternativ man valde, visade sen vägen till vänster eller höger...om det blev rätt...skulle detta taga dig till Labyrintens hjärta som var ett tempel....ytterligare 4 andra figurer skulle hittas, men det var det inte någon som gjort hitintills fast dom letat där i över 4 timmar....

Vi följde upp med några frågor....när vi sen märkte att dom var för lätta, slutade vi att följa frågorna...det kändes inte som det skulle vara någon större sport då.
Nöjet skulle ju vara att klura ut vägarna själv, och att på så vis kunna hitta rätt. 

Fakta...
Labyrinten är lika stor som 12 fotbollsplaner

Tillbaka i gångarna som vi nu hade traskat runt i ca 1 timme..utan något resultat.
Men nu helt plötsligt stod vi framför ett utsiktstorn....hoppet tändes...
Men tji fick vi....längst uppe såg man endast grantoppar och grantoppar så långt ögat nådde.

Alltså ingen som helst hjälp.....
Ner igen.....samma gångar....vi kom inte vidare....många så identisk lika och mixade med blindgångar...eller så gick man bara runt runt i cirklar....ibland stötte man på några vedtravar, som man tänkte att....dom ska jag lägga på minnet.....fast det blev till ingen nytta det heller då man efter ett tag upptäckte att det fanns exakt likadana på flera ställe....

Så svårt trodde man ju inte det skulle vara...och av fem gömda saker hade vi inte hittat en enda.

I vårt irrande ville vi tillbaka från start och testa en annan utväg...men att bara hitta dit...var svårt....hur som helst....så lyckades vi komma ut ur det värsta snurret....och när man nästan givit upp...

Då helt plötsligt befann vi oss framför templet....YES....
och sen trilla det på ytterliga 2 saker....
I jakten på dom sista upptäckterna hade vi hamnat rakt vid utgången och vi beslöt oss för att vara färdiga...värmen hade oxå börjat kännas av samt hade vi en aning trötta ben.

Upp på cyklarna igen...och vi passerar Nordbyn....
Vilken idyll.....så vackert...här var dom absolut finaste och mest välskötta husen på hela ön....alla dessa små mysiga kullerstensgator som fylldes upp med  med skånelängor och halmbeklädda tak.....så pittoreskt!

Mitt i byn fanns deras egen tillverkning av Samsö ölen......klart vi tänkta "sponsra" den tillverkningen....

I svenska kronor räknat....är det den dyraste ölen jag någonsin köpt 42kr för en halvliter;)
(inte pub pris medräknat)
Men kunde ju vara gott att ha med sig på resan som gick vidare till den nordligaste delen utav ön.....Issehoved.

Ett kuperat landskap öppnade upp sig...på vissa ställe gick det minsann undan i backarna,
synd bara att man skulle ta sig hem samma väg....hade gärna haft dom nerförsbackarna då med ;)

Men det var en härlig utsikt som vänta, solen hettade på, så  vi belöna oss direkt med att inviga det nordligaste plurret....kallt som attan, det blev ett snabbt dopp och sen njöt vi vidare på stranden tills det var dags att ta tag i cyklarna och trampa hemåt igen!  

image547

image461

♥ Nu vågar jag snart inte motionera någonstans

Hade egentligen tänkt att berätta lite mer om Samsö... idag, men får nog spara det till imorgon.....för mitt hjärta håller fortfarande på att slå dubbelt!

I kväll efter jobb vid sextiden packade vi fikakorgen för att åka ut och njuta några timmar vid Glumslövs backar.

Vi brukar åka till ett ställe som ligger alldeles bredvid där vi normalt sätt brukar motionera, och där parkerar vi våra solstolar högt  uppe på en bunker med utsikt över sundet, men man borde redan anat "ugglor i mossen" så här tidigt....på vår sk (plats) hade redan ett annat par ockuperat sig.....så vi var tvungna att ta oss ner för den branta slänten på stigen mot vattenbrynet, det gjorde väl iofs inte så  värst mycket mer än att terrängen är ganska tuff på sina ställen och leran lätt kan få en att sätta sig på ändan om det vill sig illa!

Vid 19.00 tiden var mannen tvungen att bege sig till sin korpamatch, först hade jag tänkt att sitta kvar och trodde att bunkern eventuellt skulle kunna vara ledig nu....men turturduvorna satt fortfarande kvar.

Skit samma tänkte jag, för  jag hade träningskläderna med mig så jag kan lika gärna gå igång direkt istället.

På den här motionsrundan som tar allt ifrån 1 timme eller mer beroende på hur långt man väljer behöver man inte gå tillbaka samma runda, så jag började med grusvägen som följer åkrarna.....för att sen kunna ta mig tillbaks på stigen som går över backarna rakt in  i kohagarna, men när jag kommit ca 20 minuter på rundan och fortfarande uppehöll mig på grusvägen mötte jag en kille som kom cyklande....

Ska väl tilläggas att man alltid höjer på ögonbrynen när man möter någon här, då det inte hör till vanligheten....eftersom det inte är mer än ett par hus belägna.

Ja gick vidare och när jag kom till stället där jag skulle vika av för att ta mig hemåt igen, såg jag att minst 50 kossor uppehöll sig precis där, ja fundera en stund på vad jag skulle göra det fanns ju iofs ett ställe längre bort jag kunde klättra in på istället, men ahh tänkte jag jag fortsätter från det hållet jag kom ifrån istället...det viktiga var att jag fick min timmes promenad och backar det får jag mer eller mindre ändå på hemvägen.

På dom här vidderna, ser man ganska långt framåt....hur vägen svänger och sedan slingrar sig vidare uppåt....när jag kommit mig en bit igen..ser jag någon skymta till ,  någon som  är  på väg att cykla uppför den slingrande grusvägen för att sen försvinna bort ifrån mitt synfält.

Jag fortsätter och är nu på väg upp i stigningen på vägen, och har samtidigt mental träning att snart ska ja vara uppe på krönet ...pust å suck...ute på åkern ser jag rådjuren som förvillar min hjärna från den motiga uppförsbacken.......

Nu är jag nästan uppe....Då får jag syn på  samma kille som jag mötte tidigare, sittande spritt språngande naken....alldeles intill kanten utav åkern.....Ja blev helt ställd, här skulle jag traska förbi någon meter ifrån och som ett lätt offer efter uppförsbacke....

Shit....vad gör man tankarna får genom huvudet....vad vill han...är han en blottare, våldtäktsman......ska jag vända....allt flög nu genom huvudet!

Men tänkte jag.....får inte visa mig rädd....så jag fortsatte med bestämda steg, åt samma håll, jag hade kanske 2 km till bilen och 1 km till första hus.

När jag uppehåller mig jämsides honom....hör jag honom säga något....
Men hör inte riktigt vad...kanske  var det på franska eller kom hit så får du se en naken karl.

Jag tänkte ialf inte säga va...utan bara ruska på huvudet med nedlåtande attityd.
Nu var jag förbi.....och med blicken rakt framåt, for tankarna igen...sitter han kvar eller har jag honom i ryggen snart....ville ju inte ge honom mer uppmärksamhet.....genom att titta på honom ännu mer.

Oturligt nog hade jag lämnat mobilen kvar i bilen, brukar alltid ha den med, men så klart inte nu.....tankarna for igen....jag hade Ipoden i fickan med hörlurar jag plockar upp den och sätter den mot örat och låtsades prata......

Men efter några meter kunde jag inte låta bli att vända mig måste ju veta, om jag  eventuellt behövde försvara mig eller något, snabbt som ögat blicka jag bakåt och han satt kvar... nu var jag på väg nerför grusvägen  mot t-korsningen.....kanske utom synhåll och jag började springa......nere till vänster i korsningen fanns ett hus....skulle jag rusa in där och be om hjälp.....tittade bakåt igen...fortfarande syntes ingen till....på andra hållet fanns min bil 1½ km längre bort......och där fanns kanske oxå paret kvar som befann sig där innan jag började  rundan.....jag beslöt mig för bilen....och sprang vidare....då och då vände jag mig om....men vägen var tom.....

Paret satt kvar.....så jag kände att faran var över.....lite uppjagad fick jag upp bildörren och satte mig i bilen.....

Nu skulle jag köra samma väg tillbaka som jag sprungit den sista biten........tankarna for åter i huvudet, skulle jag möta honom på vägen..kanske bäst att låsa alla dörrar.

Nu hade jag kommit fram till den civiliserade vägen igen och pusta åter ut, men nu fick jag syn på honom....ute på cykelbanan kom han i full karriär.....så nu förstod jag....
Jag hade tydligen varit iakttagen ända sedan jag mötte honom första gången.....sen när jag var på väg tillbaka, då hade han bara suttit högst upp på backen och väntat in mig, och raskt klätt av sig.

Så det hela hade nog blivit planerat från den stunden eftersom jag var borta mer än 30 minuter mellan mötena....och kan inte tänka mig att man bara stannar just där på den grusvägen och väntar på att någon ska dyka upp...naturligtvis hade han förstått att jag skulle komma samma väg tillbaka, eftersom han säkerligen också hade dragit den slutsatsen när han sett att alla kossorna blockera den andra tilltänkta vägen.

Normalt sett skrämmer  inte en snygg naken karl  i 30 års åldern mig, men sitter dom mitt ute i moder jords natur blir jag mer än skiträdd....

Ja jag får tacka min lyckliga stjärna för att allt slutade lyckligt, men det är ju tusan att man inte ska kunna vara ute själv som kvinna längre....

Antingen får man väl skaffa sig hund eller annat vapen..tidigare har jag oxå träffat på en annan konstig man där, som helt plötsligt börjat gena  över backarna bara för att man ska sammanstråla senare på samma väg.....men han var åtminstone påklädd.

image541

image542







 








image515

♥ Resan till Samsö...

Vi startade resan till Samsö på söndagsmorgonen tåget gick 8.45 och 6½ timme senare stod vi på Samsös mark!
Ifall någon undrar var Samsö ligger placerat, så är det mellan Jylland o Själland strax norr om Fyn....i Danmark.....image538

image536

Inför resan kändes det faktiskt en aning pirrigt att ha med cykeln på tåget, på några ställen var det bara runt 20 minuter mellan tågbytena och då skulle man hinna med att köpa biljett åka både upp och ner i rulltrappor med både cykel o tung packning ... samt också hitta rätt spår och rätt tågvagn för cyklar.....mm

Fördelen var förstås att man kunde cykla i stället för att halvspringa på perrongen.....

Väl i hamn på ön och med karta i hand....hade vi redan sett ut en rutt, men hur det än är så tycktes inte kartan stämma som man tänkt sig......så istället för att börja med att cykla fel på dom 2½ milen som vi hade framför oss, stannade vi till framför ett hus där en äldre man satt och gottade sig....i  sommarvärmen.
image539


Det svaret vi fick var nog det minsta man ville höra så där direkt i början på cykelturen, när han svarade att...Oooh.... det är ju lång väg dit....kan väl tillägga att ryggsäcken dessutom vägde ton och det var nätt och jämt man kunde ställa sig rakt upp utan att bli knäsvag....därför fick det bli  en omstrukturering och ryggsäcken spändes fast på pakethållaren istället.
image535

Sen var det bara raka spåret som gällde och 1½ timme senare var vi framme på en bondgård som vi hade bokat in oss på i 4 nätter.
I dörren möttes vi av  en äldre dansk man som önskade oss välkomna, och visade oss runt både där inne och ute....vi fick ett fint gammeldax inrett rum med utsikt över havet och ängarna.

Med lite trötta ben, dock inte så öm i baken, bjöd han oss på lite  kaffe ute i hans  trädgård..... som i en saga....när jag fick se alla dessa fjärilar som fullständigt invaderade alla blommor...så vackert att jag drömde mig bort...till barndomen om somrarna då jag alltid försökte fånga dessa fjärilar.

Kvällen var fortfarande ung.....med lite krafter kvar tog vi oss ändå runt  lite i omnejden,
en affär fanns det 1½ km längre bort och där köpte vi lite korv för att sen grilla på en strand några kilometer  bort, nu kunde det väl räcka med att cykla....(not) en liten tur till bort till Mårups mysiga lilla hamn  för att sen cykla vidare upp för backarna och avnjuta det sista av dagen och se solnedgången......
Lagom trötta somna vi sen som stockar..klockan 22.00 hör o häpna för denna nattimage537

Samlade intryck från första resdagen på Samsö!

image536

image515

♥ Hej hopp

Nu är jag tillbaks igen till verkligheten  efter 4 veckors semester.
Tack för alla kommentarer här under tiden......kommer snarast att besöka er alla!
Tiden går fort när man har roligt, vädret har väl varit si sådär...två veckor regn kontra  två solveckor.
Om jag inte minns fel så är det först några uppdateringar som jag ska följa upp,
innan jag  kommer till självaste höjdpunkten av min semester som var på Samsö.

Hur gick det sen....soffan jag beställde kom som sagt inte in genom dörrhålet, men möbelfirman skulle göra ytterligare ett nytt försök, dom var i kontakt med en möbeltapetserare och genom att skruva isär sitsen på soffan så återstod det fortfarande ett litet hopp!
Två veckor senare.....nu var dom här igen.....med soffan....och denna gång lyckades dom snirkla in soffan i delar...

Rummet där soffan ska stå är nymålat och har möblerats om, och det har rått rena home makeover när alla möblerna har flyttats runt och bytat plats med varandra....
Ett slitigt jobb.....då möblerna väger ton.

Foto på nya skinnsoffan

image535image536

Men nu är det klart...lite justeringar med prydnadssakerna återstår dock, varje gång jag besöker rummet upptäcker jag att den där saken kanske borde stå där istället osv....

Pumpan.......

image533 image534


Det är bara hos hon-blomman som det kan bli nya pumpor, tittar ni på bilden och på honans  blomstjälk ser ni att den nu oxå väntar smått...same same som hos oss människor, det är honan som står för barnafödandet skulle det mot förmodan inte komma några pumpbebbor, kan man själv pollinera blommorna på växten, börja med att klä  av hanblomman in till bara mässingen och stoppa sedan in ståndaren  i honans  blomma och simsalabim.....nu ska det förhoppningsvis hända grejer;)


När det gäller Samsö....finns det så otroligt mycket att berätta om den förtjusande grönskande Ön.
I vanlig ordning har min kamera haft hög prioritet, närmare 530 kort blev tagna,
därför kommer jag att vidare visa lite utvalda foto och berätta om upplevelserna dag för dag.... 

image515

♥ Mina drömmars mål....

Äntligen....ska jag nå ett utav mina drömmars MÅL.
Det här kommer bli en helt annorlunda semester än vad jag någonsin tidigare gjort!

Följ med på turen....
 
Med start hemifrån på....image518.........Med sikte inställt på tågstationen hoppar vi påimage519 
cyklarna följer med oss...
Vi reser vidare mot Malmö.....där det väntar ett image519byte som sen för oss vidare till  

Köpenhamn.......

I Köpenhamn sker ytterligare ett image519...byte och resan går nu vidare till Kalundborg!

Väl  i Karlundborg väntar en image520som tar oss vidare över Kattegatt



och  sen över till denna image521


Inte i detta vädret utan med en stor ........image522


Nu har vi kommit till Ön Samsös syd sida .....image524 

och med image525.....i hand...........................image518 ......vi vidare dessa 2,5 mil mot  ett 
Bed & Breakfast som vi hyrt in oss på...detta ligger på Öns norra sida.

På den här Ön mitt emellan Jylland o Själland finns massor av aktiviteter att hitta på......superfina badstränder, bergsklättring...hästridning....mm

Men det verkliga själet till att det blev just den här Ön grundar sig på mitt enorma intresse för labyrinter.....

När jag för ca ett år sedan började undersöka möjligheten att besöka en labyrint....visade det sig att världens största labyrint ligger just här på Ön Samsö!

Labyrintens yta är över 60.000 m2 och sträckan ligger på 5380 m.

Här är luftfoto över labyrinten.....
image526

Tanken är att vi ska hinna med att utforska resten utav Ön med under dessa dagar till image527  över .....................image528mellan cykelpassen!


Det känns redan som det  kommer bli en riktig slankekur........;)
Men det känns också jättespännande måste jag medge så här på förhand.

Så ha det nu riktigt gott alla bloggvänner...... för nu reser jag med solen i bagaget!


image529 

image515

♥ Färdig målat....tjohoo

Japp nu är det färdig kladdat;)
Det blev ett fullspäckat program här igår!
Fick först gå in och minimera lite på min klippkö, det håller inte att hålla stängt 4 veckor på raken...när man är egen!

Sen var det till att sätta sig rätt in i bilen och köra raka vägen till möbelfirman för en sista granskande blick på soffan....jo den stod kvar och bara väntade på sin nya ägare!

Men ett litet krux har dykt upp....som blir väldigt spännande att se om det går att lösa...det är om soffan kommer in genom dörrahålet..kanske inte just dörren som är det största problemet utan väggen som möter den rakt framifrån 1,20 meter längre in.

Har ju erfarenhet från den tidigare soffan som det var ett evigt pusslande med att få in, och som dessutom är något mindre!

Men det är bättre att förekomma än förekommas, så jag tog med mig alla mått som behövdes och dikterade villkoren......;))

Lyckas dom med det konststycket, vilket dom trodde så är allt allright, i annat fall får köpet gå tillbaka.... och den dealen köpte dom....! image513image514

Tur man gjort en del hästaffärer förr....så man vet hur en slipsten ska dras:)) *skryt*

Lite skämt o lite allvar!

Kvällen avslutades hos goda vänner först med grillning och sen blev det tjejer mot killar när vi spelade kubb....ledsen å säga det men vi tjejer losade rejält....måste ha varit det höga gräset plus dom miljoner sniglar som bara vi hade på våran sida....;))

Mörkret gjorde sig gällande och vi drog oss in för att fortsätta spela lite kort!

Lärde mig ett nytt kortspel....som hette STOP..ett lättsamt och roligt kortspel med en oansenlig summa på  7.50  som  varje spelare fick lägga som insats....och potten gick förstås till vinnaren....som jag glömt namnet på ;)

Över till blommor o bin
Värdparet som tidigare....har vunnit flera pumptävlingar (störst pumpa) i deras område genom åren, gav mig en riktig lektion i pumpuppdrivning....ni som följt bloggen...vet sen tidigare att jag oxå planterat en pumpa...

Försök att lista ut vilken blomma som är hona alternativ hane.....???? 

image512

image515