Mera filmtips!

Under påsken blev det en hel del filmer avverkade!
En jag fastnade för var Pans Labyrinth.

image833

Eftersom jag är en realist har jag oftast svårt för filmer i genren sciencefiction......där alla påhittsfigurer pluppar upp och övernaturliga orealistiska fenomen uppstår...till en viss grad kan jag iofs acceptera den sorten, men då måste jag känna att realiteten finns någonstans!

Men men....inga regler utan undantag...och man är väl inte sämre än att man kan ändra sig:)

Pans Labyrinth.....en riktig sagofilm....helt fantastiskt gjord, att man bara faller pladask för filmen!

Vackert filmad i mysig miljö....musiken är klockren och precis lika vacker!

Handlingen utspelar sig i Spanien och året är 1944 då inbördeskriget är slut några rebeller uppehåller sig fortfarande ute i bergskedjan runt fästningen där dom spanska trupperna belägrat sig!

Kapten Vidals gravida fru anländer samt hennes 11 åriga dotter!
Läget är spänt på denna fästning då denna kapten Vidal är väldigt osympatisk och tyrannisk!

Dottern Ofelia får besök utav en fe...och på så  sätt hamnar hon i en egen förtrollande värld, under tiden som dom sista rebellerna ska utrotas....

image834

Filmen är svår att definiera under en speciell kategori...men under Fantasy/Drama/Rysare skulle denna kunnna platsa!
Filmen hade Biopremiär 5 september 2007
Massor av utmärkelser har filmen fått bl.a 3 Oscars samt 64 andra priser


Gör gärna ett besök på hemsidan och bara lyssna till musiken....
Pans Labyrinth
Förtrollande vacker!

Mitt omdöme blir.....image835

image831

Ordlös Onsdag "Viktlös"

Ordlöst tema......

En bild säger mer än tusen ord!

image830

Vill du gå med på Ordlöst tema kika in
här



image831

Redan Påsk!

Ja lite tidigare än normalt, men nu kan jag också sålla mig till samlingen efter att ha jobbat klart denna torsdag och säga "jippi"....ska bli skönt med några dagars ledigt! 
image829

På tal om traditioner.....

image822

Kommer "Påskharen".....troligtvis var det han jag mötte tidigare idag!

Så här såg det ut med vindens hastighet.....

image823
Bakifrån stämde det mesta in på påskharen....

image824

MEN......det fanns en hake...... ÖRONEN var på fel håll!

image825

Så de här var alltså en tam vädurskanin som var ute och försökte kamouflera sig till Hare:)

Åter till Påskharen.....

Kommer den här och knackar på vete sjutton om jag vågar öppna!

image826

Nä nu börjar  det bli brådis om jag ska hinna i tid....kvasten är oljad och blåljusen är monterade bak.......nu måste jag köra så det ryker!

Väl mött.....vi syns på blåkulla!    

image828




Sist men inte minst.......image827



image736

Ordlös Onsdag "Övergiven"

Ordlöst Tema......

En bild säger mer än tusen ord.....

image821

Vill du gå med på ordlös bild...kika in här



image773

Filmtipset!

image819


En A-film är alltid en A-film oavsett vilket år den hade premiär!
image820

Pianisten hade sin biopremiär 2003 så filmen är inte speciellt purfärsk men jag hade för avsikt att se den då, men av någon anledning bidde det inte så och därför har den sedan fallit i glömska, tills jag åter fick nys om filmen och gjorde slag i saken!
image820

Pianisten är en verklighetsbaserad film vilket också stärker den rätta känslan för hur man lever sig in i filmen! 

Filmen utspelar sig under II:dra världskriget när tyskarna har ockuperat Polen samt stora delar utav Europa.
image820

Vi får följa den unga pianistgeniet (Wladyslaw Szpilman) och hans judiska familj som på nära håll får uppleva förnedringen och restriktionerna som hans judiska folk förföljs utav. 
image820

Utegångsförbud, arbetsläger och en kamp för överlevnad blir hans vardag!

När Wladyslaw Szpilmans och hans familj ska transporteras till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och med hjälp av tidigare kontakter och hjälpsamma människor som offrar sina liv då det samtidigt är dödsstraff att hjälpa judarna under ett nazistbelägrat Polen.
image820

Filmen berör och den ger perspektiv på det verkliga livet och min egen reaktion var att här sitter man hemma och gnäller i sin lya där man har det varmt och skönt och mat på bordet och hälsan i behåll och tycker världen utanför endast består av våld misshandel rån mord...ja listan kan göras lång.
image820

Men efter att ha sett filmen skulle jag inte för mitt liv vilja byta ut en enda dag, mot vad judarna fick uppleva under kriget, fy vilken fullständig skräck det måste vara att varenda sekund känna hunger och inte veta hur långt liv man hade kvar samt skiljas ifrån sina nära och kära, samt ovetskapen hur länge kriget varar!


image820
Regi...... Roman Polanski
Filmen har tilldelats........... 3 "Oscars"

Mitt omdöme blir....image820image820image820image820image820

image736

Sjukvården

Vilket j*vla skämt  tidsbokningen är inom sjukvården!

image820

image816I fredags ringde jag till det sjukvårddistriktet som jag tillhör, för årligen måste jag ta nya prover på min ämnesomsättning samt förnya dito recept!

Efter att ha ringt upp numret..
sitter jag och väntar i deras fantastiska väntekö......och efter hela 30 minuter är det så äntligen min tur, jag berättar mitt ärende och får då till svar....

Kan du ringa i eftermiddag....??

Jamen hallo....ja för vi har inte fått in det nya schemat än till tidsbokningen   från din läkare..så vi kan alltså inte boka in några nya patienttider!

Eftersom jag jobbade fredag eftermiddag så fösvann den möjligheten, kan väl påstå att jag inte kände för att hoppa in fler gånger samma dag i den väntekön heller!

image820


Måndag morgon...ringer jag åter till läkarcentralen....denna gången är jag placerad som nummer 10 i väntekön....signal efter signal ljuder fram...då och då hörs samma telefonröst upprepa sig.
Du har nu nummer....blabla  i kön....

image820


Efter 30 minuter svara slutligen en "liveröst"

Jag berättar åter mitt ärende.....att jag vill beställa tid och har ett önskemål om en tid runt lunch!

Efter en stunds bläddrande i tidsbokningen får jag beskedet....
Vi har tyvärr inga tider..!

image820

Vad då inga tider....?

Men har du inga andra tider på dagen......nej alla andra tider är redan upptagna!
Men längre fram då.....tyvärr det finns inga tider alls hos din doktor...

image820

Ursäkta mig......här sitter jag alltså och slösar bort min tid först i 30 minuter för att få reda på att ni inte kan ta emot några tider för att doktorns schema inte är upplagt, sen efter ytterligare ett försök till på 30 minuter och då få reda på att tiderna är slut.....

Kan du ringa nästa fredag...??
image820

Nu började mitt tålamod att tryta....image818
Var på jag utbrister det här är ju för j*vla dåligt rent ut sagt!

Jamen det är inte mitt fel....Nä det förstår jag....men här ska man lista sig till en läkare för att man snabbare ska få tid...hur går den ekvationen ihop...!

I sådana här situationer har jag också attans svårt att hålla inne mina åsikter...


Nu är det så att mitt recept är slut....ja men då ordnar jag med så att läkaren skriver ut ett nytt och skickar det hem till dig!

image820

Men fortfarande är jag utan tid då jag även skulle ta nya prover på min ämnesomsättning....och jag sätter mig inte fler ggr i er kö och försöker ringa!!
image820

Diskussionen fortsatte och sköterskan förstod mycket väl  min reaktion....

Så efter en stunds dividerande....skulle hon boka upp en ny tid till mig vid nästa schemauppläggning.....och skicka hem den bokade tiden till mig!

image820

Men är detta klokt.....att det ska behöva gå till så här, förr så fick jag en inbokad tid hemskickad....och allt var frid o fröjd!

Men på detta sättet....det är näst intill  att idiotförklara folk......samt att lista sig...till en viss läkare var också ett ännu större skämt!

image820

För det tar nämligen bort alla andra möjligheter att söka sig till ett annat läkardistrikt!


Jag bara känner att...är de inte dags för det första att uppdatera valmöjligheterna...på telefonsvararen...

Som fånigt nog erbjuder dig att välja 1 vid tidsbokning, hur svårt är det att programmera om telefonsvararen till... Ring efter middag då vår tidsbokning åter fungerar...där kunde jag sparat mina första 30 minuter och gjort något vettigt istället!

image820

För det andra....betalar man varje månad in 12,9 % utav skatten för att man ska ha tillgång till hälso- och sjukvård.... NÄR DÅ....och... VILKET ÅR..?
image820

Sånt här kan reta gallfeber på mig....ja brukar säga ska man uppsöka sjukvården ska man helst vara frisk!

image736

Det gör ont!

Inget roligt alls att vara i mina kläder nu.....jag brukar sällan gnälla, men nu måste jag få pipa lite! 
image815


Jag är lyckligt förskonad ifrån sjukdomar och elände.....MEN.....det tar jag igen med minst 110 procent när det gäller mina tänder.

Var hos tandläkaren senast i november 07 och gjorde en del lagningar, tandläkaren sa att det var en kindtand som jag nog kunde få problem med....men för tidigt att åtgärda något då!
image814


Några veckor gick och då och då kändes det skumt med tanden fast inte var dag, veckorna blev till månader och allt oftare har jag på någotvis haft obehag utav tanden, inte någon tandvärk utan mer något som liknar tryck och som känns besvärande

Den sista veckan har det upprepat sig allt oftare...varannan dag har jag mått bra för att sen nästa dag få tillbaka det obehagliga trycket.....

Jag har varit på luren ett flertal ggr och varit på väg att ringa min tandläkare..... 

Samtidigt som det har känts pinsamt.....

Ungefär så här....

Hej jag har ont i tandkäken varannan dag....undertonen....-Har du piller mot hypokondri...? 

Fast igår kulminerade smärtan och jag kände mig sjuk i hela kroppen och stoppade då i mig alvedon lika ofta som ett spädbarn ska ammas, och sen fanns det ingen återvändo!

Så idag  har jag varit hos tandläkaren....och det var ingen fejk....där var inflammation i kindtanden.....så han fick öppna upp den och sprutade in något inflammationshämmande.
image813

Den värken som följde....önskar jag inte min värste ovän.....

Så i nästa vecka väntar en rotfyllning.....

Ja vissa har klippkort hos frisören och mitt går personligen till tandläkaren.....
Kan inte tänka mig annat än att jag måste vara en riktig guldgruva att ha i den stolen! 

image736





 

Ordlös Onsdag "Det drar ihop sig"

Ordlöst tema!

En bild säger mer än tusen ord!
image812

På språng!

Japp nu var det tänkt att ta tag i kalorierna igen, det har inte blivit någon större reda med det under dom här mörka månaderna, visst många promenader har det blivit på helgerna men mer i maklig takt och förmodligen med noll förbränning:))
image810
Så  ikväll klädde jag på mig "springarkläderna" och tänkte sätt igång, en liten improviseradimage786 runda och med min pulsmätaren som hjälp!

Jag tog mig ut längst kusten och i närheten av det stället som jag råkade ut för
blottaren i somras...inte utan att det satt sitta spår, börjar känna mig lite som falconetti, kollar  framåt kollar bakåt så att kusten är fri!

Men med tanke på årstiden borde man ju inte stöta på någon blottare nu..isf borde han ju frysa häcken av sig nu!
image810
På vägen tillbaka på min runda närmar jag mig en korsning...sikten är bra och jag ser en snubbe som smyger omkring lite längre fram för att helt plötsligt försvinna bakom en stor lastbil som står parkerad, men jag fortsätter att följer förloppet på avstånd och kan inte se att snubben som gick där med en uppfälld luva dyka upp på den andra sidan av lastbilen. 
image810
Just på den här sträckan hamnar man heller inte av en slump....utan oftast dom som befinner sig här gör det för motionens skull, och rör sig då målmedvetet.
image810
Därför iakttager jag nu större försiktighet....och jag kände ångest inför situationen som vänta....ska jag vända om eller ej!

image810
Under tiden tankarna for....kom det lägligt nog en bil körande (typ en i veckan annars)
Jag viftade till för att få bilisten att stanna, i bilen satt en 40 årig man, jag frågade om han hade lust att köra lite saktare så jag kunde ta mig förbi lastbilen ifall att figuren som också liknade blottaren fortfarande stod kvar där och lurade..... 

image811

Han erbjöd mig istället att hoppa in i bilen.....
Hrmpf.... omedvetet började jag syna både han och bilen, först trodde jag han var en sotare då mössan var långt nerdragen och klädslen svart....
image810
Bilen ska vi inte tala om...rena soptippen men "pest eller kolera" så hoppa jag in i framsättet mellan kamerastativ metspö och en värmefläkt och allt annat diverse skräp!
Och jag fortsatte syna han ifrån topp till tå!
image810
Jag berätta så klart vad som hänt där tidigare, och han svarade att sådant där tänker man aldrig på som man, nä det är ju klart...kanske inte finns lika många kvinliga blottare att bli rädd för heller:)
image810
När vi kommer fram till korsningen, ser vi mycket riktigt killen som bara hade kommit några meter därifrån gå och vända sig om flera ggr man kan ju undra VARFÖR...men vi fortsatte bilfärden förbi korsningen och  500 meter till!
image810
Där blev jag lyckligt avsläppt och jag tackade så mycket för hjälpen!
image810
Sista biten gick över golfbanan med siktet mot motionsslingan, där hade jag nu tänkt dryga ut motionen som jag hade missat tidigare.
image810
Japp nu var det spåret som gällde hann väl ca 2 meter när det kommer en tjej springande och får fram ett halvkvävt  hej...jag hejar tillbaka som man sig bör...när jag sekunden efter hör mitt namn----är det du?
image810
Ja stoppar upp...där står en gammal vän till mig från hästtiden...
hade hon inte hejat hade jag aldrig känt igen henne, den här tjejen har verkligen lyckats och trollat bort hela 30 kg....och ser så klart helt annorlunda ut mot förr då hon hjälpte mig mycket i stallet semestertid! 
image810
Vi språkas vid några minuter, hon berättar att hon skolat om sig och ska arbeta med viktväktarna...verkligen lyckad satsning...då hon säkert kan hjälpa många med tanke på sitt eget resultat!
image810
Men det är lustigt att man slutar att umgås med personer man träffade dagligen förr, varför egentligen...men så blir det ialf många ggr utan någon som helst anledning!
image810
Hur som helst nu ska vi ialf träffas i nästa vecka...så for vi se om hon kan fixa till min kost och motion så där kan bli lite resultat!
image810
Ja tanken idag var iaf helhjärtad satsning...men slutade kanske halvhjärtat pga av alla intermezzo:)

"Thats life"

Imorgon är en annan dag!

image736