Ordlös Onsdag "Tjuvnyp"

image671
Vill du gå med på temat Ordlös Onsdag klicka
här

image634

Tisdagstema "Pynt"

Hösten tycker jag är en  fantastisk årstid med alla dess härliga fäger.

I samband med mörkret som kryper inpå, tänder jag upp massor med levande ljus bl.a

mina ljuslyktor som jag då dekorerarar  med allt ifrån ekollon till kastanjer och en hel del blad!



image670



image634

Weekend

Dags att uppdatera sig kanske..;)

Lite ifrån helgen som gick!

I lördags var det ganska så hyfsat väder, ingen direkt sol men dock uppehåll.
Vi hade haft en kortkväll här kvällen innan så vi bestämde med kusinen som var här då att vi skulle ut på en "skogsmulledag" dan som idag!

Det blev en repris till Klåveröds strövområde....då vi fortfarande har många outforskade stigar kvar att ta oss runt på.

Väl på plats bestämde vi oss för en 5 km runda, när vi kommit oss en bit på denna sträcka hade vi defenitivt behövt en våtdräkt visserligen fanns det plankor utlagda att ta sig fram på sina ställen, men det hjälpte föga...då plankorna låg under vatten  samt utöver det var dom snorhala, men det kändes  tråkigt att behöva vända om eftersom vi redan hade förpassat oss några km!

Men tänkte jag detta här ska väl inte behöva stoppa vår framfart,så jag lurade killarna åt sidan och trodde i min enfald att vi skulle kunna komma runt dom små vattendragen på ett eller annat sätt, istället för att behöva vända om...
Hela den utsvävningen sluta med att vi fick hoppa in i en kohage men först över ett taggtrådstängsel...och det kostade visst några hål i brallan:) (inte mina:)

Det hela slutade med att vi  fick gå tillbaka till ruta ett och välja en annan mindre avslutningsrunda!
I sedvanlig ordning avslutades dagen med korvgrillning....

Undras om man kan dö av korvförgiftning;)) 

Bilder från Lördagen 

image664

Söndagen.....

Ingen munter dag....hade fortfarande behövt den där våtdräkten då det mer eller mindre öste ner här hela dagen och nu börjar det även kännas lite råare i luften!

Tur att man har köpcentran att ta till i dom lägena så man kan få göra av med lite pengar;)

Väl inne på köpcentrat kan man lätt slå ihjäl några timmar, skulle i princip inte ha något speciellt.

Men man är väl inte sämre än man kan ändra sig!

Dagens fynd...blev ett par vardagsstövlar...välbehövligt då jag snart ska iväg på julfest med jobbet inne i Danmark där vi bl.a då  besöker Julmarknaden som ligger inne på Tivolit.
Åh med erfarenhet  sedan tidigare vet jag hur kallt det har varit då vi uppehåller oss nästan  hela dagen utomhus tills det blir kväll och julmaten väntar på någon mysig krog i Köpenhamn. 

Dessa gråa stövlar hitta jag på rea...för endast 400 kr och dessutom varmfodrade med teddy!

image665

 När jag ändå hade spenderbyxorna på var jag tvungen att ha något på huvudet!
Egentligen bär jag aldrig något på knoppen, utan högst ett pannband eller nåt!

Men vem vill inte ha en "HAD"

Haha...kul kul....

Den här kan jag roa mig med en hel kväll då jag ska komma underfund med vilket sätt som kan passa mig bäst!

image666

Valde en modell i svart.
Ganska så lätt att sy en själv då mössan är sydd som en lång tunnel!

image669Här illustreras  alla finurliga sätt man kan bära den på!

image668

Det var allt ifrån mig/ 

image634









  

Ordlös Onsdag "Snickarglädje"

image661

Innan för dessa väggar har det funnits ett privat sjöfartsmuseum!

Den här lilla fiskeboden heter Taman-House, och är belägen i Hittarp några km norr om Helsingborg, en gång i tiden var denna lilla fiskehydda överklädd med namnbrädor och andra föremål från fartyg, såväl inne som utomhus.
Boden var under 60- och 70-talet Alf Tellströms privata sjöfartsmuseum!
Fiskeboden existerar ännu men nämnbrädorna är borta. Som mest ägde Alf Tellström 115 namnbrädor, varav ett stort antal av dessa  numera kan ses på Råa Fiske & Sjöfartsmuseum.

Bilden under visar hur fiskehyddan såg ut på 60-70 talet

image662

image634

Tisdagstema "Omgjord"

Omgjort....JA....fast helt klart till det sämre!

Längre fram på vägen ligger den lilla "charmiga" korsvirkesgården ganska så idylliskt, med skogen på ena sidan och med havsutsikt utåt andra sidan...ganska så lugnt och fridfullt då det  är den enda bilvägen som leder just hit,  "övriga" motorfordon ej äga tillträde!

image657


Men så en dag, bar det sig inte bättre än att han däruppe sätter på vattenkranen på fullt tryck;))

image658


Hoppsan hoppsan....Var tog vägen vägen....????

image659


Japp förödelsen blev ganska stor, hela bron gav vika...och näcken som en gång satt här och spela försvann visst också med massorna.

"Ironiskt" nog......satt skylten kvar!

image660



image634

Agent Cooper..... alias Think Twice;)

Om inget oförhappat händer så är jag snart i hamn med mitt lilla "detektivarbete"... som givit frukt!

För 16 år sedan  införköptes en liten vildhäst...som då bara var 6 månader gammal.
Jo han var faktiskt....alldeles på "riktigt" en vildhäst. image658

Lilla Cooper växte upp i en hästflock långt inne i den djupa skogen....där ca 20 ston och en hingst levde livets glada dagar!
image657


Naturen fick ha sin egen gång här.....Skogs Max (hingsten)  hade ett jobb att sköta nämligen se till att alla stona blev dräktiga! image653
Här levde hästarna mer eller mindre sina egna liv, utan någon större mänsklig kontakt

Bonden som ägde alla hästarna, hade en väldigt stor skogsmark, på flera hektar vill ja minnas plus att det fanns en större maskinhall som hästarna blev stödutfodrade i och kunde  söka sig  skydd ifrån både regn och rusk!

Men så kommer den dagen som man till slut måste skilja på stoet och fölet, så att ruljansen kan gå vidare.

Jag och en väninna hade bestämt oss för att köpa var sin liten fölunge......eftersom läget var som det var....fanns det ingen chans att göra någon närmare besiktning på det tilltänkta lilla ponnyfölet man ville ha.....

Men jag slog till..... och på 100 meters avstånd  kunde jag få se en glimt av mitt tilltänkta objekt ...ja.....det fick bli som det ville, lite chanser får man ta här i livet och priset....var hyfsat bra.... that´s it:)

Visst det var ett  trist abrupt skilje mellan moder och föl....då man vanligtvis brukar skilja dom åt under en längre tid, men omständigheterna gjorde att detta inte var möjligt

Kan ju egentligen skriva hur mycket som helst här....men för att göra historien kort!


Efter att ha fått hem lille Cooper väntade oss en lång och väldigt varsam tid  för att vinna hans tillförlit och att även göra honom social.

Det flöt på....och ett år senare åkte vi på vår första utställning....där han gick vidare... och fick en biljett  till riksutställningen i Linköping, som vi också åkte till. image654


Hade sen lite planer på att försöka få igenom honom som godkänd hingst, men så fick han i samma veva en  bronkit...och jag lade då ner  det projektet!

Tiden gick vidare 1997 sålde vi Cooper som då var 6 år....dottern hade dåligt med tid för sin häst då hon även samtidigt skulle satsa på sin cykelkarriär och Cooper behövde någon som hade  bättre tid!

En vän till mig förmedlade köpet till en familj som hon kände och Cooper kom till en ny jättetrevlig familj.

Flera år senare försökte jag komma ikontakt med Coopers nya ägare, men numret hade upphört och ingen hänvisning till något nytt telefonnummer, vännen som förmedlade detta köp, även hon hade flyttat och gift sig så henne visste jag inte heller hur jag skulle nå. 

Men frågar man lite här och där i hästkretsar så dyker det till slut upp någon som vet, så ett tu tre hade jag numret till min vän som förmedla köpet, men hon hade inte heller det nya numret samt berätta att familjen som köpt Cooper bodde nu halva året i Spanien...

Ja visste ju inte heller om Cooper fortfarande levde, eftersom han hade sin hosta, men ville ändå så gärna få veta hur han haft det....

Dagarna gick här och rätt som det var hade jag fått ett nytt mail från förmedlaren med det nya numret, till köparna.

Samma kväll ringde jag dit....jag presentera mig, med namn och stad detta är nu (10 år senare)
Men du: Svarade mamman direkt i andra sidan luren.... Jag vet vem du är... 

Hon berätta strax att dom inte hade kvar Cooper längre, och att han nu finns i Falsterbo, jag blev så glad att han levde....att tårarna genast rullade nerför min kind.

Nästa dag ringde jag direkt till den nya ägaren och hon berättade då att allt var frid och fröjd samt att dom älskade sin lilla Ponny....vi utväxlade båda den information vi hade om Cooper, hon poängterade också att han hade en sådan tillit till människor, vilket jag tycker känns riktigt trevligt med tanke på hur det en gång började!

Nu i början på nästa månad om inget oförhappandes inträffar (snökaos mm) så åker jag och dottern ner och hälsar på vår gamla ponny som nu hunnit bli hela 16 år.

Ska bli mycket intressant, man undrar klart om han känner igen oss, för det är ganska svårt att tyda dom signalerna på hästar, men vem vet vad han tänker ♥
image655


image634




 

Ordlös Onsdag--"Havremopeder"

image651

image634

Tisadgstema " Sverige idag ute"

Dagens tema är hur vädret ser ut i Sveriges avlånga land idag!

Jag som bor i dom södra delarna av  Skåne närmare bestämt Landskrona, har fortfarande gröna gräsmattor och temperaturen ligger nu runt 4gr....så någon snö har det inte kommit än, istället har vi fått några hagelskurar....som kompensation:)

Utanför mitt hus är det fulla aktiviteter med att lägga om nya vattenledningar,
eftersom jag inte satt tassarna utanför mitt dörrahåll, får det bli ett fönsterfoto, fick därför rikta kameran mot kyrkogården som är det enda hållet  dom inte gräver vid...tack o lov!

image650

image634

Bebisar..........

Haha.....vilka små godbitar....;)

image649

Vilken helg det blev.....

(Det här inlägget skulle kommit i måndags, men det bidde inte så;)

Ja har ju läst runt här i bloggarna att det snöar lite varstans i vårt avlånga land, men inget vi märker av  i dom sydligaste delarna  än....möjligtvis kommer vår första snö runt jul eller tidigast i Januari....på sätt o vis är det ganska skönt eftersom det brukar töa bort lika snabbt som snöflingorna dalar ner...och slask kan man vara utan:)

Man kan knappt tro att det är  November månad!

Visserligen var det en ganska blåsig Lördag, men då kan man ju alltid fly ut till skogen!

Ja gillar att variera resmålen och denna gången blev turen till Klåveröd.
Äntligen ska jag väl säga...har susat runt i den skobojden förr men aldrig hittat in på rätt grusväg, som leder till just dom markerade slingorna.

Åh, det visade sig här, att det  fanns  sju markerade slingor med allt ifrån 500m till uppemot milen! 

I vanlig ordning laddades picknick-korgen både med kaffe och något att lägga på grillen!
Det är ganska smidigt att göra så, för väl hemkommen igen är man ganska så skönt trött efter den friska skogsluften och slipper då att ställa sig framför spisen och laga mat.

Det blåste friska vindar när vi åkte hemifrån men det märkte man definitivt inget av  inne i skogen.

image644


Söndagen bjöd på ett ovanligt fint solskensväder och relativt vindstilla.

Titta på min temperaturmätare som  visserligen ligger mitt i solen ute på balkongen och den visade hela 25,5 gr:))

Så  då  fick det bli en heldag vid havet!

Massor av folk var ute och tog tillfället i akt!
Vi går vår promenad längst stranden så länge vi känner för det och sen sätter vi oss ner lite här och där när andan faller på  solar lite, eller bara myser , dricker  varm choklad och bara är.

En dag som denna laddar nog batterierna för resten utav året!


Bilder från Söndagen!
image645

PS!... Anki....Såg du  "kortbrallorna":)


image634

Ordlös Onsdag "November"

image648

Vill du gå med på "Ordlös Onsdag"....klicka
här



image634

Tisdagstema "En/Ett"

Lek med tanken....bland bubblorna.

För där kan finns en "Utomjording" eller kanske det kan vara ET eller bara en "Marsian"

Någon form av UFO liknar det hur som helst;)

image646

Här kommer orginalbilden i sin helhet!

image647


image607

Dagens Ros

image639

Vill jag ge till min helt underbara tandläkare, som åter räddat mig från en smärtsam helg!

Vad skulle jag gjort utan honom!image640

Har känt lite obehag ifrån en tand av och till nu i några dagar, omedvetet har jag nog låtit  några dagar till gå...ihopp om  att det skulle försvinna av sig  själv .......*önsketänkande*

Dagen till ära hade jag egentligen haft helt andra planer eftersom jag slutade jobba till middag och helst av allt bara ville komma ut så snabbt som möjligt i det härliga solskensvädret! image642

Men kom hem och satte mig några minuter...DÅ kände jag genast av den "bultande tanden", tanken for runt i huvudet....
Såg scenariet framför mig....en hel helg med tandvärk!

Tandläkaren jag går till har dragit ner sin tjänst och jobbar bara en dag i veckan numera och på Torsdagar och det var det ju igår!

Men jag har fått hans hemnummer så jag satte mig direkt och slog det numret, men ingen svarade, jag provade även till hans klinik, och där fanns det bara en telefonsvarare som hänvisa till en annan jourtandläkare.

Tandrackaren bultade så klart ännu j*vligare utav det.

Provade för säkerhets skull ännu en gång till på hemnumret...men samma visa igen ingen svarade...kände genast ångesten komma krypande över att behöva lida en hel helg, och kanske tom bli sömnlös.

Men ett tu tre när jag satt där så ringde det på min telefon....
Åh gissa om jag blev glad när jag hörde min tandläkares röst;)

Han är alltså en klippa, när samtalet var avklarat skulle vi träffas 20 minuter senare.
När luren var pålagd....kände jag inte längre av någon tandvärk.....shit det här är rent jäkla "psycho"

Tydligen är det så att
Ovissheten innan man vet om hjälpen finns....förstärker tydligen smärtan

Sen när man vet att man är i hamn och hjälpen finns nära till hands så..försvinner smärtan....hur går den ekvationen ihop...är man hypokondriker  eller...??

 Men 20 minuter senare fanns jag på plats och visst var det ett hål i tanden...

***friskförklarad igen*** image641

Så vad skulle jag alltså gjort utan honom, för det är inte första gången han ställer upp så på direkten när det gäller mina bissar...det kvittar om det är söndag eller vardag så har han alltid gett mig denna fina service vilket jag uppskattar mer än allt annat!

För det finns nästan ingen värre än gnolande värk i en bultande  tand!

Jag brukar skoja med honom och säga att i normala fall, så är detta inget ställe som jag  längtar till, men nu är jag beredd på att ge vad som helst bara för att få komma hit:))

Efter det tandläkar besöket hann jag också med att  få komma ut en sväng, men dagarna har blivit kännbart kortare nu...ialf om man vill se den lille gule!

image634