♥ Uppkörning

Yes Yes Yes....Vad glad jag blev idag... när det där samtalet äntligen dök upp som jag bara gick och väntade på....och samtidigt höll alla tummarna för.
Innan jag ens visste svaret.... så hörde jag tydligt på hans röst att lyckan var total!
Jo det var min lille son, som ringde och berätta den roliga nyheten att han klarat sin uppkörning....och nu är en stolt ägare av eget körkort!
 
Hipp hipp hurra, så duktig du var!    186226-39


Nu innebär ju även detta, att min bil så klart hamnar i riskzonen,
så här måste det funderas om!
Grabben måste ju så klart ha en egen bil och den ska helst  vara ny!
Så nu har jag påpassligt nog sett mig omkring lite på egen
hand....om man kan bidraga med någon form av hjälp här???


186226-37

Allt är ju så klart en pengafråga, men tittar man  lite på alternativen,
och pratar om bilen längst bort, så får jag nog lära mig 186226-38först!

Så valet föll sig ganska enkelt till slut , och därmed så har jag oxå bestämt mig,  och det lutar åt den bilen näst längst bort....så  har man varken brisat för mycket eller hållt igen :P
 


♥ Samtal

Det är nog viktigt!!!
186226-36


ο Windows

Det här måste..... Ni prova......
Oavsett om ni har sångröst eller ej.
Om man rotar runt lite bland windows små program, så hittar man den här lilla roliga ljudspelaren.....

186226-32


Testa er fram med lite olika låtar....

Därefter går ni lös på "effekterna", när det är dags att spela upp er egen komponerade lilla trudelutt...

Garanterat  dagens asgarv......

Ni måste förstås ha en mikrofoningång på er dator...
Själv tog jag mitt headset

Här hittar ni Ljudinspelaren---> Gå till  Alla program-->Tillbehör-->Underhållning-->Ljudspelaren

Mitt hetaste tips är......Wandering Star / Lee Marvin ....(baklänges)
Ja säger bara Hallelujah.....


Mycket nöje......

♥ Testare

För en tid sedan gick jag med hos Buzzador som testperson för deras nya produkter.
Hela grejen går ut på att du får testa nya produkter eller marknadsföra, och sen avge en liten rapport vad folk gillade produkten...
Mitt första kampanjprov, var att lura i folk choklad..... "mission impossible"
Låter ju nästan som ett straff att bjuda folk på kexchoklad :P
Nä det var knappast svårt...
Kartongen jag fick hem, var full av apelsinkexchoklad och det gick åt lika snabbt som smör i solen...
186226-31

 
I början ville Buzzador  att man skulle värva fler nya medlemmar, men det blev snabbt en succé, vilket gjorde att det inte behövde flera testare just då.

Men härom dagen kom åter ett nytt mail från dom....
Nu söker dom nyblivna mammor som har barn mellan 3-9 månader för sin nästa  kampanj..........luktar nästan blöjor...:)

Finns det någon ???  som är intresserad eller har någon nybliven mamma i sin bekantskapskrets...kan denna evt person ta kontakt med mig här på bloggen, så förmedlar jag det vidare på min buzzador-tjänst..

ο Melodifestivalen

Här har det varit en ganska lugn lördag, tyvärr blir det alldeles för mycket tid man lägger innanför väggarna så här års, men det skyller jag  vädret på.
Men en promenad har det blivit, och kallt om näsan var det, fast värst om fingrarna.

Igår blev det storshopping så mat fanns det i både kyl och frys, så den biten var avklarad.
Men jag hade tänkt, fixa till lite extra god mat idag, sådan där god middag som man inte
har varken tid eller lust att laga till alltid, men att äta den gör jag gärna...mums

Min absoluta favoriträtt är potatisgratäng med baconlindad fläskfilé och lite sallad till, wow så gott det är!
Det är väl mest tiden man har emot sig, för det tar minst ett par timmar att tillaga, så det gäller att inte vara alltför hungrig när man står inför uppgiften.

Tanken var att hinna äta innan melodifestivalen drog igång, men optimisten i mig fick ge vika även den här gången...
Maten blev klar exakt samtidigt som showen börja....

Så det blev till att avnjuta middagen under tiden låtarna presenterades....
Men det gick precis lika bra.....

186226-30


Har nu hört alla bidragen som gått till final, och det känns spännande!
Jag har redan fastnat för tre låtar, då räknar jag inte med dom som kvalar in från andra chansen...utan direktfinalisterna.

Dom här tre vill jag nog ha på min topptrelista! Samtidigt lägger jag nog min röst på att ......Andreas vinner.

 Andreas Johnson - A Little Bit Of Love
 Marie Lindberg - Trying To Recall
 Måns Zelmerlöw - Cara mia

Vilka tre låtar röstar ni på och vem vill ni ska vinna ?


Anna Book - Samba sambero

Tommy Nilsson - Jag tror på människan

Marie Lindberg - Trying To Recall

The Ark - The Worrying Kind

Måns Zelmerlöw - Cara mia

Sebastian - When The Night Comes

Sarah Dawn Finer - I Remember Love

Andreas Johnson - A Little Bit Of Love




      
          
      


ο Vinter

Då kom äntligen vintern hit till Skåne och tog oss  med stormsteg, och det bokstavligt talat, för snön fullständigt yr omkring här ute i snålblåsten!


Kanske inte så konstigt att skåningen fått rykte om sig utifrån  övriga i landet att dom inte kan köra bil.
För det första så har vi ingen snö....när vi rimligen enligt almanackan borde ha det, för det andra, aldrig någon "sjyst tillvänjning"....... för när det gäller nederbörd "snö" kommer allt eller inget på en och samma dag/natt, och blåser det gör det jämt, vilket gör att körbanorna slipas utav snön och blir lika såphala som vilken isbana som helst..............i praktiken kan vi stå helt stilla med bilen och ändå blåsa av vägen......så det  är fullt naturligt vi kör som vi gör :P


Jag har egentligen inget alls emot vintern men, det blir liksom inte på riktigt här ändå i Skåne, allt för mycket av varannandags väder där det ständigt växlar mellan plus och minus och resultatet blir alltid slask och blask,  därföt existerar aldrig en riktig vinter här för mig ....utan vintern den finns bara i Norrlands djupa skogar.

Därför ska jag försöka roa mig här med att komma på om det över huvudtaget finns några fördelar med att det är vinter.


• Man slipper ialf getingar, mygg och knott, fästingar etc
• Man slipper svettas
• Man behöver inte vara i skuggan
• Ingen kan begära att man ska se solbränd ut....
• Man behöver inte ha dubbdäck
• Man slipper vattna blommor (utomhus)....
• Behöver inte klippa gräsmattan
• Inga brännässlor
• Redan här fick jag hjärnsläpp....

• Tror att det är bäst att sluta nu, eftersom listan kändes ganska krystad och blev  därmed inte speciellt lång, som sagt det blev inga större världsliga problem, och
 inte  konstigt att man längtar sig bort  till den ljuvliga sommaren.....


Dagens vinterbild....

186226-29

ο Snökaosförbannelse!

Idag ska det minsann konst till om jag ska kunna skriva i en positiv riktning.
Åh, då ska där mycket till innan jag vänder alla taggarna utåt.

Här har det vrålsnöat inatt från alla håll och kanter, tror tom från sidan.

Bilen blev ju ett kapitel för sig eftersom man var tvungen att både gräva fram den och skotta bort all snö som lagt sig prydligt runt hela bilen som en plogvall och som inte det vore nog fick man även brottas med det sista av underlaget som är lösgrus pga renoveringsarbetet som pågår samtidigt här på parkeringen men som ännu inte är klart.

Kan väl påstå att oddsen var inte de bästa eftersom hjulen gladeligen spann loss och bara ville gräva sig längre och längre ner....men till slut kom jag loss,efter att fått hjälp med att både skotta och putta mig ut dom 10 metrarna från platsen med.
Tror att det bara var jag och en granne till som lyckas ta sig ut från parkeringsplatsen här idag. Man såg tydligt att dom andra hade försökt, men givit upp!

Sen bar det väg till jobbet, vilket i sin tur gick väldigt snabbt, var hemma igen redan efter en timme, tar sats på den smala gatan innan för att komma över vallen vid trottoarkanten  samtidigt
ska man göra en kraftig högersväng, sen måste man hålla någorlunda fart för
att ta sig förbi resten av snöhinderna, sagt och gjort, när jag vänt upp och är framför min p-plats vad ser jag..hm grannens bil står där ????
 VA f*n gör den där ??

Samtidigt måste jag stanna och vad händer jo även jag sitter fast mitt i gången, det är då 15 minuter till  jag ska börja klippa i salongen, och kunderna finns där!

Givetvis ringer jag på hos grannen under mig, och undrar varför dom ställt sig på min
p-plats som jag dessutom skottat för att själv skulle kunna parkera där!

Det värsta med den här parkeringsplatsen är alla snyltgäster,inklusiv den som parkerat på min plats, som tror att det är gratisparkering...TROTS SKYLTARNA...så förstår dom ändå inget..grrr

Lagom uppretad var jag vid detta tillfälle, nu var det ju jag som satt fast och blockera för övriga som varken kunde komma ut eller in, och så skulle jag jobba inom en kvart,jag förklara vidare att jag nu inte hade någon möjlighet att flytta min bil, samt att det drabbar även er, för nu kommer ni inte heller ut, och jag arbetar till kl 18.00.

Det värsta av allt så är det nu jag som blir skurken och ska bära hundhuvudet för jag hindrar ju övriga, vissa övriga icke betalande för att ta sig ut...

Så när klockan var kvart över 5 står nästa icke betalande granne och ringer på utanför min dörr,och säger du måste flytta din bil, kan väl tillägga att han då dessförinnan  försökt att bara rubba sin egen bil i ca 1½ timme, och är alltså inte ens i närheten av att komma ut!!

Jag säger som det är att jag jobbar trekvart till innan jag kommer loss, att jag även själv sitter fast där jag gör, pga folk som inte ens har där att göra parkerar på min betalda parkeringsplats!!

Men den här j***n hade ett häftigt humör, och hade minsann inte lust att vänta.....
det skulle vara nu...för hans polare kom om 15 minuter och då skulle han ut..

Ja sicken jäkla cirkus det blev..ja fick säga till kunden att vänta och ta mig ner på
parkeringen och försöka ta mig loss och med en attans tur gick det och ja flytta min bil.

Men det mest komiska är att han som skulle iväg på 2 röda, fick vänta nästan till kl 18 innan han lyckades ta sig loss och ut.....

Sammanfattningsvis den som betalar och gör rätt för sig får all skiten i slutändan, gissa om jag är heligt förbannad på dessa jubelidioter.
 

186226-28

 

ο Rädsla

När jag ändå är inne på ämnet film, så finns det ju en hel del olika sorts genre på film man kan välja mellan, och vad jag närmast tänker på då är "rysare".

Jag som är quinna älskar att se just dessa rysare och vet att många av mina kvinnliga bekanta tycker precis likadant.

Men när det gäller killar och rysare, så verkar intresset ganska svalt...
Jag undrar så klart varför ???

Nu är jag ingen kvinnosakskvinna, men det andra könet ska ju på något vis vara
det starka...i alla fall rent kroppsligt.... ?
Därmed inte sagt att jag tror att killar skulle vara befriade från någon av dessa obehagskänslor...
 
Men hur som helst dom flesta killar jag tagit upp ämnet med tycker det är rent av obehagligt med rysare, alltså dom  känner någon form av rädsla, eller ångest,
och det kan jag iofs förstå, för det minns man ju själv  från tonårstiden, efter att
man sett någon läskig  eller en vidrig film,
och var tvungen att visitera hela rummet innan man hade ro i kroppen att dra sig under täcket och absolut inga tår eller fötter fick komma utanför täcket,
och innan dess hade man garanterat inspekterat alla garderober och kollat under sängen med för säkerhets skull.

Men på något vis kan man ju ändå skylla ifrån sig på ungdomen, idag tror man ju inte heller på tomtar och troll, och därmed kan man nyanisera skillnad på film och verklighet.....

Vissa saker kan man givetvis inte köpa sig fri ifrån men kan ändå inte låta bli att fundera  vidare på om det eventuellt skulle kunna vara så ?

Nu kanske det här inte stämmer på långa håll, mer än i min bekantskapskrets, därför skulle det vara intressant att höra om det från flera håll hurvida det håller
i min teori och varför just killar inte vill se på rysare.



 


ο En klassfilm

186226-26


Inte ofta man får se en riktig klassfilm!
Men denna kan jag varmt rekommendera att se.
The Illusionist...som är otroligt vackert filmad utspelar sig vid sekelskiftet,
med (Edward Norton) i huvudrollen som just illusionst!
Filmen handlar om förbjuden kärlek, där magin spelar sin roll om att vinna
tillbaka kvinnan.
Mitt omdömme blir  ♥♥♥♥+

♥ Födelsedag

Satt och räkna lite lätt på hur länge jag levt, och kom fram till att det var..

Dagar : 17166 = 1483207553 sekunder
Timmar : 18
Minuter : 5
Sekunder : 53

Vilket då innebär att jag faktiskt  fyller år idag....grattis grattis på mig själv.
Eftersom det inte är så märkvärdigt att fylla år längre, och inget jämt, så jag gjorde
ingen större  baluns utav det heller.

Förutom en liten utflykt till Ven, tror aldrig jag besökt denna Ö mitt i vintern, men vädret var så milt och  med totalt stiltje,
tog jag båten över sundet, och på 30 minuter så är man där.

Väl på plats kan man spankulera runt på hela ön eller bara följa kustlinjen som leder
igenom ett väldigt kuperat landskap.

Fast det kändes lite udda en dag som denna att befinna sig där, knappt en människa så långt ögat nådde, att jämföra med sommartid då ön är fullständigt nerlusad med turister.

Men inte mig emot alls, att förmedla upplevelsekänslan därifrån,
kan delas upp i episoder....

När man kommer hem..tror man att man varit utomlands
När du är där....spelar in Robinson...(vinterinspelning)...
Möter du en människa... har den sannolikt lappsjukan.

Men sjön suger, och samma visa varje gång...man är helt slut när man kommer hem.

Fast det gick  ju inte riktigt för sig...eftersom jag lovat mina nära och kära att
bjuda på middag ute på restuarang, sagt och gjort det blev en trevlig
avslutning på dagen med en god bit mat i trevligt sällskap.

Höll på att glömma, presenter jo det fick jag allt ifrån kläder till en liten turkos strumpa för min stackars ajjpod som fryser jämt...

Lite bilder från Ven....

Ven-hamn

På väg in i Bäckvikens...hamn


186226-29

En bit in på den smala Hakenstigen...

186226-26

Visst är det "vår" i luften....

186226-30

Här är det ganska spännande att gå, men vill man ha
en större kick..ska man absolut prova på
Öns tandemcyklar..lovar fullt ös..

186226-28

Tillbaka där resan börja, och fullt nöjd med den lilla Ö turen.

ο Skogsmulledag!

Tänk så otroligt skönt att få känna sig som människa igen, och speciellt efter dom
här 14 dagarna som man mer eller mindre rört sig som en zombie.
Det är egentligen ganska sjukt i sig, att man ska behöva vara sjuk för att uppskatta
hur härligt det är att få vara frisk igen, och kanske rent utav hälsosamt att få det perspektivet ibland.

Efter middag var det dags att trotsa vädergudarna, det har sina för och nackdelar
att bo nära kusten, då det oftast blir ett riktigt blåshål här.

Alternativet är då inget annat en skogen, fast jag gillar skogen rätt skarpt, det är
väl snarare det att jag vill ha lite variation, och inte alltid åka till samma ställe,
därför fick utflykten gå ett par tre mil hemifrån till Finnstorp, en byhåla med två mjölkabord ungefär, (tror inte jag salta något i den storien heller) :P

Naturligtvist kom kameran med, men man sakna solen på sina ställen, samt att naturen i sig är ganska grå och tråkig, trot om ni vill men detta är den 17 feb, när
ska vintern komma ?


186226-23

Egentligen inte mycket att säga här, mer än att det är en stig
186226-17

Knöliare rot får man leta efter...!

186226-18
Lite vatten är ju alltid kul, och som synes inga isflak här inte.

186226-16

Här var det hög mysfaktor att bara stå och lyssna på det porlandet!

186226-21

På vägen hem..kom den här härliga solnedgången, var bara tvungen att fotografera det, lika fort som det uppenbarar sig lika snabbt försvinner det igen!

Förhoppningsvis kommer jag sova gott efter all den friska luften jag fick andas in!

♥ Blink

När det gäller vardagsrutiner så skiljer sig den ena dagen inte nämnvärt från de övriga.
Man skall ta sig till jobbet, köra samma väg, kan väl egentligen varenda vägbula
med utantill.
Själv har jag inte speciellt lång väg till jobbet, men tar mig ändå dit bilandes och uppskattningsvis så blir det ca1,5 km.

Men vad jag kom å tänka på var häromdagen, kan inte hjälpa det men jag älskar när folk blinkar till mig,
den där lilla oskyldiga flirten som betyder så otroligt mycket för framtiden.

Det hela hände när jag skulle ta mig  hem efter arbetet, och som leder längst en stor allè, det var där det hela inträffa.
Jag kom körande i mina egna tankar och just då blinkar den mötande bilen på mig,
2 sekunder senare går det upp ett liljeholmens "aha" ja tror ja vet, och sänker blicken snabbt som ögat mot instrumentbrädan, kontroll 1 hur fort kör jag, åh.. sen är det bältet, ojsan... på med det då! 
Pust och suck och det är några 100 meter till innan  mästerfotografen står där med siktet inställt just på mig, tankarna far runt hann ja eller inte, och lika spänd som en fiol intas bästa käppkines stilen när man sakta kryper  förbi som en glad pensionär och med världens största påklistrade leende, det enda som fattades är  att man skulle vinka som "Silvia" med.
Ja tänk vilken scenförändring, och utan den minsta lilla tvekan  intar jag just den rollen som "smilfink",
för vilken katastrof det skulle vara att bli av med lappen och dessutom punga ut med en massa lusentappar på kalaset!
Usch ja det där vill man inte ens tänka på.
Men som tur var så klara jag mig den här gången med! *Helnöjd* var ordet!

186226-15

ο Korvgubben

Den här vinterflunsan jag åkt på har inte varit och leka med, är
inne på min andra vecka nu och är fortfarande inte kurant, men
jag kämpar med det, och masar mig till jobb, det borde man
förmodligen inte, men nu är det så i vart fall.

Det fick bli en snabblunch idag innan träningarna skulle igång,
stanna till hos korvgubben för enkelhetens skull, och beställde
mitt käk, ägaren där kommer frånTurkiet och är en sådan där
enkel och trevlig man, medan jag vänta på det jag beställt
kommer han fram till luckan, och ville slå något vänligt ord,

Hur är det ida då.. säger han, och jag drog min sjukdomsvals,
OjOj säger han, du får ta det lite lugnare, jo det sant svara jag.

Sen får han syn på min bil och tycker den är fin, ja instämde
nickande, och sa att jag är nöjd med den, för den är ju så
lagom liten bil....till mig!

Ja säger han igen ååh.. den passar dig så bra med....
Passar bra ???
Det där gick jag å tugga på sen...hur är det igentligen när man
passar bra ihop med bilen ???  *skratt*
Är det detsamma som när folk skall jämföras  med vilken
hund som passar deras typ av människa,
ja tanken slog mig i vart fall!

När jag sen kom ut till min hästträning, berätta jag om
korvgubben mest för jag tyckte det lät så kul och tog upp
den där hundjämförelsen, det tog inte många sekunder
för den 12 åriga tjejen att säga att jag då skulle ha
en "chihuahua".
Så summa kardemumma då måste detta vara jag!

 +      = Sant


♥ Alla hjärtans dag ♥

186226-8
186226-7

♥ Kramar  från mig! På alla hjärtans dag! ♥

ο Lite knåp och gnet var det allt!


186226-1



Så där jag nu har jag snart hittat dom flesta finesser,
nu återstår bara att kunna infoga en bild med.
Får väl vända mig mot dig Caroline, hjälparen i nöden:P
Så får jag ha ett litet uttalande med, vad du tycker om bloggen ?
Kram till alla som förtjänar det!


ο Prästkragar

186226-6

♥ Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!
186226-2