♥ Tomat

186226-61
Solanum lycopersicum

Ja nu ska vi se om jag kan lyckas lite bättre med mina tomater i år.
Förra året var det en riktig katastrof, trots en ihärdig bevattning och allt det där så ville det sig inte riktigt ändå, ja tror inte jag skryter om jag säger att jag fick ett tiotal stycken på en hel buske !

Men  väl ute i blomsteraffären stod jag ialf nu och leta efter några tomatfröer som jag hade för några år sedan ( Gul Körsbärstomat ) men den verkar fallit ut ur sortimentet, synd för på den stod det idiotsäker på innehållsdeklaration.

Men som sagt där finns ju en hel  uppsjö med andra att välja mellan ändå!
Bland årets  nyheter, hitta jag istället en ny sort som hette Black Russia, låter nästan
som någon dålig rysk Vodka och den liknar mer  ett äpple till färgen.
 
Nu har man ju ingen aning om den här nya tomatsorten är speciellt god,  så för säkerhets skull ryckte jag till mig ännu en påse fröer till synes helt normala röda tomater på bilden.

Kom hem drog igång planteringsprojektet hämta växthuset i med såjorden öppna upp fröpåsarna, kontrollerade lite på innehållsdeklarationen,
så långt allt enligt planerna, tills ja läste lite på dom sk helt vanliga röda tomatfröerna.

Där står följande....prydnadstomat.....vad då prydnadstomat ??
Odlas främst som dekoration, vem fasen odlar tomater för dekoration ??
Sånt attans jobb det är med vattningen och allt, läser vidare....Går att äta !!!

Aha så man dör inte av dom toppen....hum möjligtvis lite magpumpning då om det krisar till sig!

Okej allt som inte dödar en stärker en har man ju hört, men wow vilken kick jag känner inför detta nu!

Kommentaren Sparas
Postat av: Caroline

ahh din planta ;) skoja bara lycka till med dina "prydnads tomater" Kram

Postat av: solgudinna

Haha, du är skojig du. Har du sådant tålamod så du håller på med odling. Det har inte jag, och föresten så får vi ett ryck så sticker vi iväg ett par dagar och då hänger ju plantorna. Så jag köper av de som är duktiga på att odla istället.
Läste innan att du klipper? Frisör eller bara fuskar lite på fritiden?
Ha det gott. Helena

2007-03-14 @ 18:50:14
URL: http://solgudnna.blogg.se
Postat av: Alkiz

nej men gud...Prydnadstomater...det är ju inga rosenbuskar du varit och köpt?..Vart ska denna värld ta vägen?? sjukt va?

Du får sätta kardborreband på tanten nästa gång du klipper:)...ett i ryggen och ett i stolen *L*...stackars hundraåring...

Kram vännen min..

2007-03-14 @ 23:05:33
Postat av: Alkiz

nej men gud...Prydnadstomater...det är ju inga rosenbuskar du varit och köpt?..Vart ska denna värld ta vägen?? sjukt va?

Du får sätta kardborreband på tanten nästa gång du klipper:)...ett i ryggen och ett i stolen *L*...stackars hundraåring...

Kram vännen min..

2007-03-14 @ 23:08:19
Postat av: Bobby

Nån enstaka gång kan jag äta en tomat men annars tycker jag att den ligger bra där som prydnad på tallriken.Kram Bobby

2007-03-14 @ 23:37:18
Postat av: Think Twice

Caroline,
Han som fick den kommentaren vet vi ju båda två vem han var :) *asg*
Sen vet du ju...att du även ligger risigt till på dom där "prydnadstomaterna"...tror att dom skulle passa riktigt bra vid sidan om din kaninbur:P
Solgudinna,
Faktiskt så har jag en ängels tålamod med allt smått och gott!
Jag är utbildad frisör och jobbar dagligen med det!
Alkiz,
Man borde kanske läst på baksidan först men en tomat är ju en tomat och bilden visa en lagom och inte alltför hög tomatbuske:P
Ja där kan man prata om glidvarning..:P
Bobby,
En läcker färgklick på tallriken men jag "diggar" dom oxå starkt:D

2007-03-15 @ 00:01:59
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: pappa B

Vännen min, det finns ju små fina tomaer i de flesta affärer idag. Några vackra rosor utanför fönstret hade väl varit bättre. Och sen, vad skall du med små, pyttesmå prydnadstomater? Lägga dem på jordnötterna, eller?
Gud var jag älskar kvinnor med gröna fingrar *s*

2007-03-15 @ 14:50:59
URL: http://www.pappab.webblogg.se
Postat av: Think Twice

pappa B
Visst finns det fina tomater att köpa,men det är mer sport att odla (prydnads)tomater själv, det är inte många som gör det....hahaha
Kram

2007-03-16 @ 10:15:05
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/

image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback