♥ Amigo

Ganska sent här ikväll körde den här nattugglan ut till Ridskolan för att fixa några saker inför morgon dagen.
När jag börja närma mig ridskolan ser jag att det lyser i stallet, och att en av tjejernas  bil fortfarande står parkerad utanför.
Normalt sett så är det både släckt och stängt vid den här tiden...så jag kände på mig att saker och ting inte stod riktigt rätt till väga.


Jag kilar snabbt in i stallet och ser att Camilla står längst ner i stallgången...
Jag fråga direkt om det hänt någonting...Ja svarade hon...Amigo har skadat sig...och det är ju min lilla älskling som jag brukar rida på.
Ja rusar snabbt dit, och ser att han har ett stort räligt rivsår längst hela sidan, där hade även blivit ett stort djupt och köttigt sår, men veterinären hade redan varit där och  både sytt och satt i en dränering på han.

Nu stod den här stackars tjejen som jobbat där sedan 07.00 i morse och höll ett vakande öga på honom eftersom han inte fick  börja äta förren bedövning och andra medikamenter hade släppt....och tjejen skulle även upp och jobba igen klockan 05.00.
Så jag skicka hem henne och sen stanna jag kvar hos Amigo tills 00.15 då skulle den sk värsta faran  vara över.....

Jag släppte lös han och det första han gjorde var ju förstås att börja äta, ett gott tecken isig men man blir ju endå  lite orolig  eftersom det är just det som är hans största fara, att han då  skulle kunna  få en sk 
foderstrupsförstoppning....så jag blev kvar ytterligare en stund mest för säkerhetens skull...så nu hoppas jag för guds skull att han klarar resten av natten bra!

Jag passa på att ta lite foto där i stallet, med min mobilkamera! 

♥  Här står min lilla sjukling som ser allt annat en pigg ut....
image213     image214  image215

Vissa hästar hade redan gått och lagt sig eller så stod dom bara lugnt och stilla och  tuggade på sitt hö!
En och en annan liten herre tyckte nog att det var alldeles för tidigt och gå och nanna! 
 

image216   image217  image218

image209

Kommentaren Sparas
Postat av: Anki

Ja det var inget litet sår. Hoppas natten gick bra och att det läker som det ska.

Postat av: Mija

Meeeen.... stackars!
Vet du. Efter din beskrivning så kan jag helt plötsligt HÖRA alla ljuden... från stallet på kvällen/natten... Nån som slår med en hov, nån som suckar tungt, nån som tuggar på nåt, katten som smyger förbi..... alla underläppar som hänger avslappnat....... andetagen..... åh.. (hörs det att jag längtar o saknar?) :)

2007-05-02 @ 12:02:48
URL: http://mammamija.blogg.se
Postat av: Mija

Va hade han råkat ut för då stackaren?

2007-05-02 @ 12:03:10
URL: http://mammamija.blogg.se
Postat av: Think Twice

Mija- det hände när dom skulle in från hagen...då dom är ca 20 stycken hästar som ska passera genom en sk större variant av logdörr in till manegen (och i det här dörrhålet hade den här stackaren blivit klämd av en annan pållis)

På stallet står där ca 30 hästar...å finns det något mysigare.. än så här på kväll/natt kvisten..när allt är lugnt utanför...och hästarna står lugnt tuggande på sitt hö/ tankarna förde även mig tillbaka på den tiden jag hade mina hästar hemma/ förstår att du oxå saknar *tiden* för det är något alldeles speciellt, ro-givande och mysigt!

2007-05-02 @ 12:48:40
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Caroline"Lantismamman" Landén

Stackars Amigo!! Hoppas han mår bättre idag! Kommer titta till din blogg varje dag! Roligt att träffa på fler hästmänniskor;-) Jag har oxå lite hästbilder på min blogg:-)

2007-05-02 @ 13:58:35
URL: http://carolinelanden.blogg.se/
Postat av: Mija

Å du..
Vet du.
Jag älskade att vara i stallet SENT... bara för att det var sån trygg stämning då... Jag var aldrig rädd när jag var i stallet, hur sent det än var, trots att jag är MÖRKRÄDD som f*n annars.. Härlig känsla.

2007-05-02 @ 18:42:24
URL: http://mammamija.blogg.se
Postat av: Bobby

Hoppas han kryar på sig det lilla livet.Kram Bobby

2007-05-03 @ 01:10:50
Postat av: Caroline cK

Det är alltid lika tråkigt när hästarna är sjuka!
De får krya på sig!!!

Postat av: Caroline cK

Usch! Det är aldrig kul när hästarna skadar sig!

Postat av: Think Twice

Anki- Nä det tog hela sidan, fast nu är han på bättringsvägen tack och lov!
Caroline Landen-Välkommen!...Jo nu är han på bättringsvägen...skönt!
Jag kommer å hälsar på hos dig med alltid kul med delade intresse.
Mija- Märkligt men stallet känns tryggt, fast här på ridskolan är det ganska kusligt lite öde utanför, å med tanke på allt som händer så är man inte speciellt tuff när man låser stalldörren!
Bobby- Ja då allt läker som det ska! /Kram
Caroline cK- Nä hästar är nog dom djur som mest känsliga, även det minsta sticksår....kan få stora konsekvenser...!

2007-05-06 @ 00:10:40
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/

image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback