♥ Ett trevligt inslag

Hörde jag rätt....!?

Då jag hörde det klingande ljudet utav hästhovar idag.

Jodåminsann på väg till jobbet  körde jag förbi 2 ridande poliser.

image595

Ingen vanlig syn i våran stad, förutom när det vankas fotboll då brukar Malmös ridande polis komma till våran lilla stad och lasta av  sina hästar vid ridhuset några dagar innan det är match, lite för att rekognisera bland gatorna, och som i sin tur säkert ger en bra mental träning åt hästarna om det skulle hetta till och uppstå ett huliganbråk någonstans i dom mörka gränderna.


Men hur som helst ett jättetrevligt inslag som man blir glad över.
När jag ändå är inne på ämnet så saknar man faktiskt den gamla goda tiden då vi hade kvarterspolis, ja minns det så väl...då jag var två lortar hög och hade en stor respekt när jag såg dessa uniformerade kvarters image596 stå i gathörnen med händerna knutna bakom ryggen  och med en blick som pendlade granskande från vänster till höger.....och i mitt blickfång såg jag också tydligt den stora vita batongen som hängde där i sitt bälte.

Ajaj...tänkte jag alltid, det gör nog mer än ont att smaka på den!

Nu mera så finns det mest trafikljus och rondeller, så där försvann också trafikimage597 "som  mitt i gatan stod" och förmodligen med livet som insats......för att på bästa sändningstid  dirigera trafiken i värsta rusningstimmen.

Visst var det charmigt, när man tänker efter... 

Samtidigt så hade man stor respekt... för såg man en polis stå i ett utav gatuhörnen vågade man inte ens snedda på övergångstället, utan man såg till så att man gick  alldeles rakt över..:))

Men tiderna ändras.....nu blir jag mer än glad när jag ser att det finns ordningsmakt ute i vårt lilla Chicago....och ryktena säger att snart har vi åter vår lilla station  bemannad igen efter att den bommade igen för några år sedan.

image607

Kommentaren Sparas
Postat av: Caroline cK

Vilka jättehästar det brukar vara, polishästarna!
De brukar oxå vara ganska speciella i karaktären...

Postat av: Nette

Mysigt med ridande poliser - lite annorlunda! Bra också om de tänker bemanna polisstationen igen - det känns lite tryggare när de finns på nära håll! :)

2007-10-04 @ 08:24:24
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Caroline

De har sedan länge kommit varje onsdag. Parkerat bil och släp nere i hamnen och rider sedan förbi mitt jobb på väg upp mot stan :) Kram

2007-10-04 @ 08:55:13
URL: http://aliceiunderlandet.webblogg.se
Postat av: Gunnar

Ja det är trevligt med poliser till häst.Det tror jag aldrig jag har sett här i Karlstad.
:)

2007-10-04 @ 12:33:06
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Borthy

Jag är en sådan där person som i stort sätt inte vågar snedda över övergångstället men ändå drar jag till mig poliser i alla former, alltid. Känns alltid som jag har polis-eskort både framför och bakom min bil när jag kör fram och tillbaka till jobbet! Har också 2 ggr blivit tagen för snatteri fast jag aldrig stulit något i mitt liv! Ni kan ju gissa om jag ser fånigt skyldig ut när jag går i genom tullen :-D

2007-10-04 @ 16:04:19
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: solgudinna

Så kul, jag förstår att du hajade till. :0)
Kram.

2007-10-04 @ 17:37:42
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Mia

Trevligt med ridande polis *L*
Nog skulle det vara bra med fler bemannade stationer, det tror åtminstone jag. Livet ute på gatorna ha blivit så hårt...

2007-10-04 @ 19:14:45
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Norpan

Herregud, vilken tur att inte jag var där och såg detta! ;)
Jag hade svimmat direkt =S
Blev ju rädd bara av att läsa det!
Ha det så bra!
Puss & kram

2007-10-04 @ 19:46:51
Postat av: ejmis

Ridande poliser tror jag aldrig jag har sett här hos oss men det skulle vara ett väldigt trevligt inslag i stadsbilden. Ha en bra kväll!

2007-10-04 @ 20:15:16
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Vi har det inslaget då och då här i staden oxså..inte så ofta, men då det är något särskilt.. visst är det trevligt. Kommer oxså ihåg de där poliskonstaplarna på gator och torg när man var barn:-) Ett inslag som man sällan ser nu.. tråkigt, men som sagt tiderna förändras.. Annat var det förr som det så vackert heter och visst var det lugnare på alla sätt och vis. Så mycket skrämmande nu så det är inte klokt.
Ha de gott.. kramar

2007-10-04 @ 20:18:24
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Helen

Tack för din omtanke o det kändes fakiskt bättre framåt dagen.
Visst minns man dessa poliserna som fanns ute förr, tråkigt att det nästan är försvunnet.
Ha de got o kram på dig

2007-10-04 @ 20:50:59
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Gunnel

När jag var liten hade vi också poliser här i samhället. På den tiden fanns det inte så många som bodde här men två härliga poliser höll ordning. Egen station och allt. När jag mötte dom då neg jag...det gjorde jag även när jag mötte gamla människor. Tänk vi hade även en egen tågstation...ja tiderna har verkligen förändrats

2007-10-04 @ 21:37:38
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Think Twice

Caroline cK- Ja läste att polishästen ska ha en mankhöjd mellan 1.65-1.75 ja vilket psyke dom har!
Nette-Ja det känns verkligen tryggt!
Caroline-Oki, men dessa såg jag i måndags med! /Kram
Gunnar-Nä det verkar inte så vanligt om man tittar bland kommentarerna här, men en sak har ni ialf Karlstad och det är sola;D
Borthy-Men gud så pinsamt att bli tagen fast att man vet att man är oskyldig, och tullen ska vi inte prata om hur skyldig känner ma sig inte alltid där, man vet ju inte vart man ska titta;)
Solgudinna-Ja det passa som handen i hansken;) /Kram
Mia-Det tror jag med, det kan ju räcka med bara åsynen av poliser, så minskar brotten säkert.
Norpan-Förlåt jag hade glömt bort din hästfobi, men hörru vi får råda bot, kan du inte be din syster att du får komma med när jag har bakat äppelkaka då?? Puss &Kram
Ejmis-Tror att det hade smält ypperligt bra in, tänk bara på alla stadsbarn som aldrig sett en häst på nära avstånd, så spännande dom hade tyckt!
Pialotta-Ja tror absolut brotten hade minskat om man haft fler poliser som rört sig bland vanligt folk, vissa bilar måste det ju klart finnas, men säger som du, det var bättre förr och inte alls så rått samhälle som nu.
Helen-Vad skönt att du mår bättre,ja poliserna behövs nu mer än någonsin! /Kramkram
Gunnel-Så härligt det låter, känns lite mer personligt då också om poliserna kanske känner alla i ett litet samhälle! Niga är vackert och alltför sällan man ser idag!

2007-10-04 @ 23:33:36
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Norpan

Jag är nog ett hopplöst fall när det gäller hästar.
Jag hade en kund förra veckan, som hade ett gnäggljud som sms signal på hennes mobil. Herregud, jag satt nästan uppe på taket när hon fick sms!
Men det där med äppelkakan ska jag definitivt lägga på minnet!
Puss & kram ;)

2007-10-05 @ 14:34:11
Postat av: Think Twice

Börjar förstå din fobi för hästar, jag är likadan när det gäller möss, fast dom är stendöda får jag krypningar och känner avsky;( Ja vi får se till att hon bestämmer ett datum som passar oss alla, sen frossar vi äppelkaka;)
/Kramkram

2007-10-05 @ 17:49:23
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/

image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback