Helgkrysset

image853       image850        image854        image852
 
Har du koll på vad som är Svenska- eller sk slang i Skåne alternativ det kan vara Danskt eller Norskt med!

Kan du betydelsen på ordet med.....annars ge dig på en vild gissning;)

Då kör vi.....................image854


image853

(1)   HÅSEBAND       
                                                         1.  Norskt
                                                         X. Svenskt
                                                         2. Skånskt
image853

(2) RULLEBÖR
                                                         
                                                       1. Skånskt
                                                       X. Danskt
                                                       2. Svenskt

image853

(3)TÄPPEPÅSE
                                                         1.  Danskt
                                                         X. Svenskt
                                                         2.  Norskt
image853

(4) UNDSKYLD
                                                         1. Norskt
                                                         X.Danskt
                                                         2.Skånskt
image853

(5) TÖJA
                                                        1. Danskt
                                                        X.Skånskt
                                                        2.Svenska
image853

(6) SKRABBA
                                                        1. Skånskt
                                                        X. Danskt
                                                        2. Norskt
image853

(7) RUMPETROLL
                                                       
                                                       1. Danskt
                                                       X. Svenskt
                                                       2. Norskt
image853


(8) ÄNNAKLÄMD
                                                        1. Danskt
                                                        X.Skånskt
                                                        2. Norskt

image853

(9) NUMSE
                                                        
                                                        1. Danskt
                                                        X.Skånskt
                                                        2. Norskt
image853

(10) TALLEFJANT
                                                        1. Danskt
                                                        X.Skånskt
                                                        2. Norskt
image853
Mycket nöje/återkommer med rätta svaren!


HÄR KOMMER DOM RÄTTA SVAREN!

En STOR image855


Ni klarade detta galant!

9 Rätt....Pialotta, Gitsie, Solgudinna
8 Rätt........................Gunnel,Caroline

Den rätta raden ser ut så här!

2. Håseband= Skånskt =Strumpeband / Resårband
1. Rullebör = Skånskt = Skottkärra
2.  Täppepåse = Norskt = Påslakan
X. Undskyld = Danskt = Ursäkta
X. Töja = Skånskt = Orka
1. Skrabba = Skånskt = Äppelskrutt / Kärnhus
2. Rumpetroll = Norskt = Grodyngel
X. Ännaklämd = Skånskt = Otålig / Nervös
1. Numse = Danskt = Rumpa
2.Tallefjant = Norskt = Ekorre


image831






 

Kommentaren Sparas
Postat av: leila

oj oj oj uj vad svårt. Jag är superdålig på sånt här men har ändå försökt att klura ut svaren. vi får se när du kommer med svaren hur dålig jag var :) ha det gott/leila

Postat av: Caroline

1. 2
2. 1
3. 2
4. X
5. 2
6. 1
7. 2
8. X
9. 2
10.2
Det var alles från mig! Kram

2008-04-18 @ 21:41:41
URL: http://heybaberiba.blogg.se
Postat av: cattis

mm... måste ju se svaren sen haha

en fjärde rot.. hoppas jag inte har det då.
men tandläkaren röntgade för att se djupet på kanalerna... så jag hoppas hon inte missat det då.

Ha en trevlig helg!
Kram
Cattis

2008-04-18 @ 21:45:35
URL: http://livetsomar.blogspot.com
Postat av: anneli

oj, oj, det var mycke' tänk i sena timmen...men ser fram emot svaren ;) Thank god it's Friday!!!

2008-04-18 @ 23:41:48
URL: http://www.nygamlajag.blogg.se
Postat av: solgudinna

Jaha, jag tror jag vet.
2, 1, 2, x, 2, 1, 2, x, 1, 2.
Ha det gott.

2008-04-18 @ 23:46:42
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Gitsie

Ok...här kommer mina gissningar:

1. 1
2. 1
3. 2
4. 1
5. X
6. 1
7. 2
8. X
9. 1
10. 2

Ser fram emot att höra om jag hade något rätt i alla fall. ;)

2008-04-19 @ 11:03:22
URL: http://gitsie78.blogg.se
Postat av: Lissen

Här är en som har noll koll! Läste rden sakta och smakade på dom. Flera hade jag inte hört!!!! som numse och täppepåse t.ex. Undrar hur mycket ord vi har här i mitten av Sverige som du inte känner till?

Har nyss promenerat och nu ska lillen få mat. Han kryper på golvet, medan mormor är lite snabbt i cyberrymden.
Ha en trevlig helg. Kramizzz

2008-04-19 @ 11:16:41
URL: http://LissenTo.Blogg.se
Postat av: sandra karlsson

hahaha hej vilken annorlunda grej verkligen häftigt
hit kommer jag snart i gen.. kram sandra

2008-04-19 @ 15:37:12
URL: http://www.smks.blogg.se
Postat av: Gunnel

Haha...nu ska vi se
1.
1
2.
X
3.
2
4.
X
5.
X
6.
1
7.
2
8.
X
9.
1
10. 2 (där är jag iallafall säker)

Du det här var inte lätt

2008-04-19 @ 19:38:11
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Pialotta

2/1/2/1/x/1/2/x/1/2... Med reservation.. inte riktigt säker på en del.
ha de fint i solen Sus
Kram*

2008-04-19 @ 23:51:50
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Gitsie

Ja men det värsta är att jag inte kan skylla min tankspriddhet på att jag har mycket att göra just nu, jag har alltid varit så tankspridd av mej. Jag har en stark misstanke av att jag är född sån. ;)

2008-04-20 @ 05:17:50
URL: http://gitsie78.blogg.se
Postat av: kvigan

Hej du
du glömde klapperslang

ohungri

slikt

hoppas de e bra
ha de gott

2008-04-20 @ 08:05:50
URL: http://skogstrollets.blogg/
Postat av: Anki

Tallefjant måste ju vara norska =)
Resten var för svårt.

2008-04-20 @ 11:15:12
Postat av: Anonym

Det här var ett vädigt svårt test för en norrlänning som mej!
Tallefjant och rumpetroll är ord jag aldrig hört.Flera
andra oxå! Så jag vill gärna ha lite översättning oxå!
Här skiner solen och det har blivit varmare.Har haft en aktiv helg. Så ikväll blir det en skön soffkväll.
Kramizzz

2008-04-20 @ 18:50:05
Postat av: Gitsie

Jag är chockad....hade jag nio rätt? =)

Du har helt rätt, åldern är egentligen bara en siffra och det viktigaste av allt är att man har turen att vara frisk. Men trots det så kryper paniken närmare och nedräkning pågår....bara ett par veckor kvar nu. ;)

2008-04-21 @ 07:09:58
URL: http://gitsie78.blogg.se
Postat av: Fia

Oj, oj! Det där var inte min starka sida! Jag gissade fel på nästan hälften!

2008-04-21 @ 20:46:49
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Linda

Tæppepåse och tallefjant har jag fortfarande inte hørt efter 5år hær i oslo så jag hade tippat på danmark dær. Ær det något speciellt stælle hær i Norge de sæger det?

2008-04-25 @ 13:20:38

image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback