Sjukvården

Vilket j*vla skämt  tidsbokningen är inom sjukvården!

image820

image816I fredags ringde jag till det sjukvårddistriktet som jag tillhör, för årligen måste jag ta nya prover på min ämnesomsättning samt förnya dito recept!

Efter att ha ringt upp numret..
sitter jag och väntar i deras fantastiska väntekö......och efter hela 30 minuter är det så äntligen min tur, jag berättar mitt ärende och får då till svar....

Kan du ringa i eftermiddag....??

Jamen hallo....ja för vi har inte fått in det nya schemat än till tidsbokningen   från din läkare..så vi kan alltså inte boka in några nya patienttider!

Eftersom jag jobbade fredag eftermiddag så fösvann den möjligheten, kan väl påstå att jag inte kände för att hoppa in fler gånger samma dag i den väntekön heller!

image820


Måndag morgon...ringer jag åter till läkarcentralen....denna gången är jag placerad som nummer 10 i väntekön....signal efter signal ljuder fram...då och då hörs samma telefonröst upprepa sig.
Du har nu nummer....blabla  i kön....

image820


Efter 30 minuter svara slutligen en "liveröst"

Jag berättar åter mitt ärende.....att jag vill beställa tid och har ett önskemål om en tid runt lunch!

Efter en stunds bläddrande i tidsbokningen får jag beskedet....
Vi har tyvärr inga tider..!

image820

Vad då inga tider....?

Men har du inga andra tider på dagen......nej alla andra tider är redan upptagna!
Men längre fram då.....tyvärr det finns inga tider alls hos din doktor...

image820

Ursäkta mig......här sitter jag alltså och slösar bort min tid först i 30 minuter för att få reda på att ni inte kan ta emot några tider för att doktorns schema inte är upplagt, sen efter ytterligare ett försök till på 30 minuter och då få reda på att tiderna är slut.....

Kan du ringa nästa fredag...??
image820

Nu började mitt tålamod att tryta....image818
Var på jag utbrister det här är ju för j*vla dåligt rent ut sagt!

Jamen det är inte mitt fel....Nä det förstår jag....men här ska man lista sig till en läkare för att man snabbare ska få tid...hur går den ekvationen ihop...!

I sådana här situationer har jag också attans svårt att hålla inne mina åsikter...


Nu är det så att mitt recept är slut....ja men då ordnar jag med så att läkaren skriver ut ett nytt och skickar det hem till dig!

image820

Men fortfarande är jag utan tid då jag även skulle ta nya prover på min ämnesomsättning....och jag sätter mig inte fler ggr i er kö och försöker ringa!!
image820

Diskussionen fortsatte och sköterskan förstod mycket väl  min reaktion....

Så efter en stunds dividerande....skulle hon boka upp en ny tid till mig vid nästa schemauppläggning.....och skicka hem den bokade tiden till mig!

image820

Men är detta klokt.....att det ska behöva gå till så här, förr så fick jag en inbokad tid hemskickad....och allt var frid o fröjd!

Men på detta sättet....det är näst intill  att idiotförklara folk......samt att lista sig...till en viss läkare var också ett ännu större skämt!

image820

För det tar nämligen bort alla andra möjligheter att söka sig till ett annat läkardistrikt!


Jag bara känner att...är de inte dags för det första att uppdatera valmöjligheterna...på telefonsvararen...

Som fånigt nog erbjuder dig att välja 1 vid tidsbokning, hur svårt är det att programmera om telefonsvararen till... Ring efter middag då vår tidsbokning åter fungerar...där kunde jag sparat mina första 30 minuter och gjort något vettigt istället!

image820

För det andra....betalar man varje månad in 12,9 % utav skatten för att man ska ha tillgång till hälso- och sjukvård.... NÄR DÅ....och... VILKET ÅR..?
image820

Sånt här kan reta gallfeber på mig....ja brukar säga ska man uppsöka sjukvården ska man helst vara frisk!

image736

Kommentaren Sparas
Postat av: Lissen

Det här att ringa och beställa tid vet jag gör många uppretade. Man vill ju använda tiden till något annat än att höra på tråkig inspelad musik tex. Hoppas det ordnar sig för dej! Lissen

Postat av: Carina

Håller med dig, sjukvården har blivit
helt hopplös verkligen.
Att ringa för att få prata med någon
går ju inte alls längre tyvärr!

Kram Carina

2008-03-11 @ 07:25:43
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: ejmis

Morrrr..!! =(
Vad arg jag blir när jag hör detta!!!

2008-03-11 @ 07:31:32
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Caroline

Nu var det längesedan jag behövde gå till läkaren men jag kommer ihåg hur man fick ligga i för att få en tid. Nu tillhör jag ett annat distrikt så nästa gång jag behöver gå kommer det väl bli ett jäkla sjå! Kram

2008-03-11 @ 10:50:10
Postat av: Pialotta

Just det.. jag satt här både idag och lite igår och skulle beställa tid åt mannen på två ställen.. njaaa det ena var att kolla så en tid för op inte var glömd. Herre min ge vad jag fick vänta.. blev kopplad och kopplad.. det där är så jäkla jobbigt och visst tickar både tid och pengar.
inkelivink från andra sidan:-)

2008-03-11 @ 12:07:26
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Mia

Tycker oerhört synd om dom som inte klarar av det där förfarandet, som de gamla t.ex...:/

2008-03-11 @ 13:22:55
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Helen

Herrejisses det är ju helt otroligt, vart är vi på väg egentligen!
Hoppas du får en trevlig kväll iaf, Kram

2008-03-11 @ 14:17:47
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Gunnel

Det där verkar vara ett konstigt system. Jag har nyss varit och tagit prov på min ämnesomsättning. Jag gick bara till labbet. När dom knappade in mitt födelsenr såg dom vilket prov som skulle tas...det hade läkaren knappat in åt dom. Sen gick jag och betalade. Sen väntade jag och väntade och när det gått tre veckor ringde jag och då fick jag reda på att jag ska fortsätta med samma lilla dos som jag äter nu och så skulle dom fixa till ett nytt recept. Jag blev lite pytt bara för att ingen hade hört av sig till mig då tabletterna börjar tryta.

Vi har ett annat system som jag tycker är helknasigt. Vi har en vårdcentral här i samhället och där finns även tandläkare och apoteket. Om jag har ett ärende till något av dom ställena och ändå går förbi läkarreceptionen så kan jag inte gå in där och beställa tid för ett besök...nej...jag måste gå hem och ringa i telefonene....helt sjukt. Ja ibland kan man hålla sig för skratt

2008-03-11 @ 18:07:35
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Jag skulle också bli irriterad om detta hände mig.
Nu har jag inte varit till läkare på ett tag, men oroar mig för vad som ska hända om jag behöver det.
Fick för ett tag sedan en blankett jag skulle fylla i att jag skulle lista mig för en läkare, och hade två att välja på.
Men jag har ju aldrig träffat dem, så hur ska jag kunna välja.
Har fått ett namn på en läkare som ska vara bra, men den läkaren får jag tydligen inte välja nu.
Och att behöva vänta i så långa telefonköer är otroligt, och sedan inte få en besökstid direkt.
Undrar hur akuttiderna funkar....

Önskar dig en bra fortsatt kväll. Kram

2008-03-11 @ 18:09:44
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Tessan

Det är helt sjukt, hur dåligt det fungerar.
Och så sanna ord:Man måste vara frisk för att uppsöka läkarvård i dagens läge.

2008-03-11 @ 19:05:50
URL: http://guapo.blogg.se
Postat av: Ulla

Kan tro att du blev f*rbannad! Hoppas det löser sig med läkarbesöket sen.

2008-03-11 @ 19:27:01
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Tessan

Tittar förbi & säger: Hej, hoppas du får en bra dag :)

2008-03-12 @ 09:49:11
URL: http://guapo.blogg.se
Postat av: Fru A

Jag håller så med dig - det är faktiskt så illa att jag många gånger väntar in i det längsta innan jag ens försöker kontakta sjukvården, man hoppas ju in i det längsta att det ska gå över...

2008-03-12 @ 09:52:58
URL: http://barnavnorrland.blogspot.com
Postat av: Anki

I Sverige ska vi ju inte vara sjuka eller sjukskrivna, så egentligen kan de ju lägga ner tidsbokning och annat. Eftersom ingen svarar och skulle nån svara så kan man inte boka tid. Då kan man ju lika lägga ner helt och hållet.
Förstår din frustration.

2008-03-12 @ 20:13:12
URL: http://anki.webblogg.se
Postat av: Caroline cc

Jag är benägen att hålla med! Man blir inte direkt glad!

Postat av: Pialotta

Whoooooooooooooooooo.. är du arg ännu:-)
RegnSkånevykort:-)

2008-03-13 @ 12:24:11
URL: http://kafferasten.blogg.se

image613Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentaren (sparas)

image270
Trackback